Tzaraat

 

Parsza Tazrija ma w sobie wiele poselstw. Jednym z ciekawszych i nie zawsze zrozumiałym jest to, że należało odpowiednio zareagować na sytuację, gdy pojawi się na czyjejś skórze trąd. Czytamy o tym w Wajikra 13:2-3

„(2) Jeżeli u kogoś na skórze ciała pojawi się nabrzmienie albo wysypka, albo biała plama, która na skórze jego ciała jest oznaką trądu, to przyprowadzą go do kapłana Aarona albo do jednego z jego synów kapłanów. (3) Kapłan obejrzy chore miejsce na skórze ciała: jeżeli włosy na chorym miejscu stały się białe i jeżeli znak zdaje się być wklęśnięty w stosunku do skóry ciała, jest to plaga trądu. Kapłan stwierdzi to i uzna człowieka za nieczystego.” B.T

 

W tym przypadku Kohen Hagadol (Najwyższy Kapłan) Aaron (lub jego synowie) był zobowiązany, aby dokonać również inspekcji miejsca zamieszkania, aby ocenić jaką kwarantannę należało zastosować wobec osoby zakażonej trądem. Pierwszym etapem była izolacja na siedem dni. 

 Dziś toczy się wiele dyskusji, o to czy ten opis choroby skóry, o którym czytamy w naszej parszy jest faktycznie opisem  choroby trądu – choroby zwanej dziś jako choroba Hansena, którą dziś popularnie nazywa się trądem, czy raczej jest to opis dwu  różnych chorób. To jednak nie jest naszym tematem, ale raczej to, że często chorobę tę łączono z grzesznym życiem danej osoby  i  karą  Bożą za grzeszny styl życia wobec micwot z Bożej Tory.
Dobrym przykładem takiej interpretacji jest opisana w Torze historia Mirjam- siostry Mojżesza, która została pokarana przez JHŁH trądem za  bunt przeciwko Mosze.  Bemidbar  (IV Mój) 12:8-10

„(8) Twarzą w twarz mówię do niego – w sposób jawny, a nie przez wyrazy ukryte. On też postać JHŁH ogląda. Czemu ośmielacie się przeciwko memu słudze, przeciwko Mojżeszowi, źle mówić? (9) I zapalił się gniew JHŁH przeciw nim. Odszedł [JHŁH], (10) a obłok oddalił się od namiotu, lecz oto Miriam stała się nagle biała jak śnieg od trądu. Gdy Aaron do niej się zwrócił, spostrzegł, że była trędowata.”B.T

Zauważmy, że osoba, która ma na sobie tzaraat jest traktowana podobnie jak ta, która dotknęła się martwego ciała lub była martwym ciałem  (Bemidbar IV Moj 12:12). Zauważmy też, że na zakończenie kwarantanny w przypadku wyleczenia się z tzaraat musiało nastąpić ceremonialne oczyszczenie, podobne jak to było w przypadku dotknięcia się martwego ciała. Kohen musiał dokonać ofiary przebłagalnej za daną  osobę, o której czytamy szerzej w 14 rozdziale Wajikra.
Zatem w Tanach (ST) choroby skóry są traktowane tak jak śmierć. Podobną relacje widzimy w przypadku historii Joba, 2:7 & 18:12-13

„(2:7) Odszedł szatan sprzed oblicza JHŁH i obsypał Hioba trądem złośliwym, od palca stopy aż do wierzchu głowy.” B.T

Dalej w następnym cytacie odnośnie  Joba widzimy takie właśnie porównanie ze śmiercią:

„(18:12) Czeka na niego Żarłoczna, Śmierć czyha u boku. (13) Pożre mu członki ciała, pożre mu członki – zaraza.”B.T

Historia Joba jest szacowana na czasy Awrahama; widzimy, że choroba ta niesie ze sobą poselstwo śmierci, podobnie jak w naszej parszy.
Separacja danej osoby jest znakiem nie tylko ceremonialnej nieczystości, ale również jest znakiem  śmierci.
W przypadku wyleczenia się z trądu dana osoba była zobowiązana, aby pójść do Kohen HaGadol, aby on mógł uznać ją za czystą  i dokonać  odpowiedniego  oddania. Ta scena jest dobrym obrazem dnia sądu. Zauważmy, że inspekcja powinna się odbyć po siedmiu dniach. Wajikra 13:26-27

„(26) Jeżeli jednak kapłan stwierdzi, że nie ma na plamie białych włosów i że nie jest ona wklęśnięta w stosunku do otaczającej skóry, i że jest matowa, to kapłan odosobni go na siedem dni. (27) Siódmego dnia kapłan go obejrzy. Jeżeli plama rzeczywiście rozszerzyła się na skórze, to kapłan uzna go za nieczystego. To jest plaga trądu.” B.T

Kwarantanna ma trwać najpierw siedem dni – co odpowiada siedmiu tysiącleciom. Wówczas nasz Kohen HaGadol Jeszua HaMaszijach dokona ostatecznej inspekcji każdego z nas. Czy faktycznie znajdzie w nas plagę grzechu, czy tylko blizny po grzechu. Adonaj Jeszua będzie czynił tak jak ten kohen, albo wpuści nas do swojego obozu albo uzna nas za nieczysta osobę. W Objawieniu Johanana czytamy:

„(23) I Miastu nie trzeba słońca ni księżyca, by mu świeciły, bo chwała Boga je oświetliła, a jego lampą – Baranek. (24) I w jego świetle będą chodziły narody, i wniosą do niego królowie ziemi swój przepych. (25) I za dnia bramy jego nie będą zamknięte: bo już nie będzie tam nocy. (26) I wniosą do niego przepych i skarby narodów. (27) A nic nieczystego do niego nie wejdzie ani ten, co popełnia ohydę i kłamstwo, lecz tylko zapisani w księdze życia Baranka.”

Przyjacielu i przyjaciółko gdy pozwalamy sobie  żyć w grzechu, to znaczy żyć bez prawa Bożego, to znaczy bez Jego Tory; wówczas skażenie grzechem przeradza się w nas w plagę, zarazę, która stopniowo i powoli nas niszczy i na stałe  wyklucza nas z  Jego obozu – z  Jego Królestwa.  Tak jak w przypadku Miszkanu, tak też w przypadku Nowego Jeruszalajim; nie może tam wejść osoba nieczysta. To grzech, jeśli się nie upamiętamy, jeśli w nim trwamy jest  tą nieczystością, która nas wyklucza.
Drogą krwią jesteśmy wykupieni z tego świata grzechu. Autor listu do Hebrajczyków 10: 28-31 ostrzega nas, abyśmy nie lekceważyli tej ofiary.

„(28) Kto przekracza Prawo Mojżeszowe, ponosi śmierć bez miłosierdzia na podstawie [zeznania] dwóch albo trzech świadków. (29) Pomyślcie, o ileż surowszej kary stanie się winien ten, kto by podeptał  Syna Bożego i  zbezcześcił krew Przymierza, przez którą został uświęcony, i obelżywie zachował się wobec Ducha łaski. (30) Znamy przecież Tego, który powiedział: Do Mnie [należy] pomsta i Ja odpłacę. I znowu: Sam JHŁH będzie sądził lud swój. (31) Straszną jest rzeczą wpaść w ręce Boga żyjącego.” B.T

Ta historia tzaraat jest zatem dla nas fizycznym znakiem duchowej rzeczywistości, abyśmy z tego opisu nauczyli się żyć w posłuszeństwie do micwot z Tory, abyśmy pilnowali się, aby nie być skażonym grzechem, aby nie być nieczystym, aby nie podeptać Krwi Przymierza. Być może ta parsza pozwoli nam lepiej zrozumieć  dlaczego nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach dokonał tylu uleczeń z  Tzaraat. I tak jak Kohen HaGadol i jego synowie jako jedni mogli dokonywać inspekcji i dać świadectwo oczyszczenia z  tzaraatu  tak też uczynił  nasz Adonaj, który dał taką moc  Talmadim, którzy tak jak On mogli uwalniać i dać świadectwo o uleczeniu z  tzaraatu;
 Besora Mateusza 10:7-8
„(7) Idźcie i głoście: Bliskie już jest królestwo nieba. (8) Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych, wypędzajcie złe duchy! Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie!” B.T

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak.