Śladami Niewoli

 

 

W parszy Waera w Szemot 6 (II Moj ) czytamy, jak JHŁH objawił Moszemu szczegóły wyzwolenia Israela z niewoli Egipskiej. Już w pierwszych wersetach tego rozdziału,  JHŁH Elohim zapowiada, że uczyni to silną i wszechmocną ręką.  Choć imię Jahłe było znane ich przodkom, to jednak moc tego imienia nie była im znana i została objawiona w czasie plag egipskich. Dalej w tym rozdziale czytamy, że Bóg daje siedem obietnic Izraelowi, które wypełni, aby dokonać całkowitego wyzwolenia Izraela. Pierwsze cztery  są wspominane w tradycji Sederu podczas Pesach (Wieczerzy paschalnej). Pozostałe trzy obietnice, podobnie jak moadim (wyznaczone święte czasy), oczekują dalszego wypełnienia w czasie powtórnego przyjścia Jeszua HaMaszijach.
Ku wielkiemu zaskoczeniu w Szemot 6:9 czytamy:

9 Mojżesz oznajmił te słowa Izraelitom, którzy nie chcieli ich słuchać z powodu udręki ducha i z powodu ciężkich robót.” B.T

 

  

Powodem tego byla udręka ducha i ciężka praca!

 

Słowo Boże nie było połączone z wiarą, lecz ze strachem przed Faraonem. Moc, jaką posiadał nad nimi Faraon trzymała ich w niewoli grzechu i w udręce duchowej.

I dzisiaj jest podobnie – wielu ludzi, którzy uznają się za ludzi wierzących zachowują się podobnie jak ci w Micrajim (Egipcie). Wielu ludzi słyszy, tak jak tamci, obietnice wyzwolenia z życia w grzechu i z udręki duchowej, ale strach przez panem tego świata (szatanem), który kontroluje ich życie sprawia, że są pełni obaw, że jeśli pójdą i posłuchają Słów Bożych, to poniosą wielkie straty. Na przykład, że stracą pracę ze względu na zachowywanie szabatów i moadim albo, że utracą więzi rodzinne z  bliskimi, którzy odwrócą się od nich, jak zobaczą ich życie w świętości, które oni nazywają legalizmem lub judaizowaniem. Inny przykład – strach o utratę kręgu znajomych, którzy będą się z nich naśmiewać i wyszydzać. Te i wiele innych oznak są tymi śladami niewoli ludu Bożego.

JHŁH Elohim w Adonaj Jeszua HaMaszijach pragnie wyzwolić wszystkich z niewoli grzechu. Jednak strach, pochodzący od tego samego ducha, który władał Faraonem, trzyma tysiące wierzących ludzi w niewoli grzechu i w opresjach duchowych, a wiemy, że grzechem jest łamanie przykazań Bożych – 1 Johanan 3:4 (1 Jana).

4 Każdy, kto grzeszy, dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem.” B.T

Słowo „bezprawie” to greckie słowo „anomia” co oznacza życie bez prawa Mojżeszowego.

W dzisiejszych czasach, komunizm już nie zmusza Polaków do pracy w Szabat i nie mają wymówki, że to jest presja rządu, ale ich pracodawcy traktują ich jak niewolników i często nie pozwalają im zachowywać czystego sumienia i zachowywać święte czasy (moadim).
Tak to duch tego świata stoi w sprzeczności z poprzestawaniem na małym, ale za to w świętości. Ten duch poprzez media i bliskich zatruwa wierzących  pożądaniem grzechu i pragnieniem posiadania luksusów, aby przez to ich zniewolić i nakłonić do łamania Tory. Konsekwencją tej niewoli jest pogoń za pieniędzmi koniecznymi do spłacania kredytów i wydatków oraz ciągłe zaspokajanie potrzeb, które są według modły tego świata. Dla wielu ludzi wierzących wyjście z tego zaklętego kręgu i poddanie się życiu w świętości jest tak straszne jak by mieli utracić swe życie. A duch tego świata ciągle dodaje im więcej pracy i obowiązków, tak aby jeśli to jest możliwe nie mieli już czasu ani siły na modlitwę i studiowanie Słowa Bożego,  co również powoduje rozpad ich rodzin.
Dla wielu jest nie do zaakceptowania coś takiego jak: Nosić na co dzień frędzle, brody, przestrzegać codziennych wyznaczonych czasów modlitw, nakrywać głowy (w przypadku kobiet), jeść tylko koszernie, zachowywać wszystkie święte dni i pojawiać się na święte zgromadzenia, kochać swe żony miłością bezwarunkową (w przypadku mężów), być uległymi mężom jak Adonaj Jeszua (w przypadku żon), być kapłanami w swych domach (w przypadku mężów), uczyć się od swych mężów w cichości (w przypadku żon), ubierać się skromnie, przyzwoicie nie pokazując lub podkreślając narządów wstydliwych: w pracy, w mieście i na plaży, odrzucić drogę chrześcijańskiego pogaństwa, odrzucić modę kreowaną przez  Hollywood, a pokochać Holy One (Świętego) i Jego Drogę, którą nam jeszcze wyraźniej niż w Torze objawił w swoim Synu Jeszua HaMaszijach, odrzucić nie przyzwoite żarty i obmowy innych, napominać tych, którzy te rzeczy czynią itd.

To są ślady niewoli i oznaki niewoli, w której znajduje się wielu wierzących ludzi.

Dziś raz jeszcze podczas czytania naszej parszy Adonaj przemawia do nas jak niegdyś do nich, abyśmy dali posłuch Jego obietnicom i  Jego mocy, dzięki której On wyprowadzi z niewoli każdego, kto uwierzy.   

W Midrasz Hagadol Mędrcy Judaizmu opisują, że strach jaki był pośród ludu był wielki i że na wołanie Moszego odpowiedzieli mu tymi słowami:

Czy może niewolnik służyć dwóm panom? My jesteśmy niewolnikami Faraona i boimy się złamać jego prawa”. – tłumaczenie własne.

Dziś jest podobnie, duch tego świata wmawia ludziom, że święta Droga JHŁH jest „legalizmem”. Dlatego z obawy przez „legalizmem” czyli nową formą niewoli wolą pozostać w niewoli grzechu nieustannie łamiąc przykazania JHŁH.
Jeszua HaMaszijach odpowiedział nam tak samo w Besorze Mattijahu 6:24

24 Nikt nie może dwom panom służyć. Bo albo jednego będzie nienawidził, a drugiego będzie miłował; albo z jednym będzie trzymał, a drugim wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie.” B.T

Mamona to idiom, który wskazuje na niewolę pożądliwości posiadania rzeczy, która działa w duszach ludzkich, którą kieruje duch tego świata, zwodziciel odwieczny.
Izrael nie mógł służyć dwóm panom, również i my nie możemy służyć dwóm panom.

Ci, którzy stali sie wolnymi,  kiedy obchodzą Szabaty i  Nowie Księżyca potwierdzają, że są wolnymi, że weszli do odpocznienia Bożego po to, aby teraz stać się niewolnikami sprawiedliwości- List Szaula (Pawła) do wspólnoty mesjańskiej w  Rzymie 6:17-18

„17 Dzięki jednak niech będą Bogu za to, że gdy byliście niewolnikami grzechu, daliście z serca posłuch nakazom tej nauki, której was oddano (18) a uwolnieni od grzechu oddaliście się w niewolę sprawiedliwości.” B.T

Cóż to takiego ta niewola sprawiedliwości? To nic innego jak, tak zwany przez jej przeciwników „legalizm” .
Zobaczmy, co mówi na ten temat katolicka Encyklopedia Biblijna wydana w serii Prymasowska Seria Biblijna Wydawnictwa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio” str. 1131-1132:

SPRAWIEDLIWOŚĆ, stan bycia prawym bądź usprawiedliwionym. Słowu „sprawiedliwość” odpowiada rdzeń hebrajski, cdk, występujący w ST ponad pięćset razy, oraz rdzeń grecki, dikaio -, występujący ponad dwieście dwadzieścia pięć w NT.

 
W STARYM TESTAMENCIE: W pismach ST słowa „sprawiedliwość” używa się w odniesieniu do Boga…….(wersy)………, króla……., ludu…….., oraz osób…….., np Noego…….
Niektórzy interpretatorzy podkreślają, że sprawiedliwość to dostosowanie się do normy prawa lub tego co jest prawe……..”

W NOWYM TESTAMENCIE: Jezus szukał, „grzeszników”, a nie „sprawiedliwych”……… Nie faryzeuszy, ale właśnie celnik poszedł do domu usprawiedliwiony………..Jezus wzywał do sprawiedliwości……”

 

Drogi przyjacielu i przyjaciółko to, co duch tego świata nazywa „legalizmem” jest w Biblii nazwane drogą sprawiedliwości. Czyli posłuszeństwo przykazaniom z Tory, które mają być wypisane w naszym sercu i w naszym umyśle według wymogów Nowego Przymierza.
Katoliccy bibliści dobrze napisali te definicje, oby tylko sami je przestrzegali!

Zatem teraz, przyjacielu i przyjaciółko,  jakie ślady niewoli znajdujesz w sobie;  czy jesteś w niewoli ducha tego świata, wroga Drogi Pańskiej, czy też w niewoli sprawiedliwości czyli posłuszeństwie przykazaniom Bożym?

Nie przypisujmy zbyt wiele władcy tego świata, szatanowi, ale może raczej naszemu cielesnemu stylowi życia w wierze. Ten styl życia jest naszym wyborem!
Szaul rozumiał to i tak napisał w swoim liście do wspólnoty mesjańskiej w Rzymie 8:6-8

6 Dążność bowiem ciała prowadzi do śmierci, dążność zaś Ruach (Ducha) – do życia i pokoju. (7) A to dlatego, że dążność ciała wroga jest Bogu, nie podporządkowuje się bowiem Prawu Bożemu, ani nawet nie jest do tego zdolna. (8) A ci, którzy żyją według ciała, Bogu podobać się nie mogą.”  B.T

Wolność w Adonaj Jeszua HaMaszijach i niewola sprawiedliwości z miłości do Boga; to wszystko widzimy w życiu Adonaj Jeszua HaMaszijach. On też dziś oferuje każdemu:

 

 

„36 Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni.”

 

 

 

 

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak.