Sefirat HaOmer

Parsza „Emor” opisuje wszystkie moadim (wyznaczone czasy) na Święte Zgromadzenia, które wyznaczył nam nasz Niebiański Ojciec Jahłe Elohejnu. Pośród całej tej plejady moadim znajduje się poselstwo, które w dużej mierze dotyczy teraźniejszego czasu. A jest nim Sefirat Omer – odliczanie omeru. W Wajikra (III Moj) 23:15 – 16 czytamy:

„(15) I odliczycie sobie od dnia po szabacie, od dnia, w którym przyniesiecie snopy do wykonania nimi gestu kołysania, siedem tygodni pełnych, (16) aż do dnia po siódmym szabacie odliczycie pięćdziesiąt dni i wtedy złożycie nową ofiarę pokarmową dla JHŁH.” B.T

Nasz Stwórca oczekuje od swego ludu, aby ten pamiętał o liczeniu tych pięćdziesięciu dni. Kulminacyjnym dniem pięćdziesiątym w rachubie tego czasu ma być Szawuot czyli święto Tygodni albo z greckiego Pięćdziesiątnica.
Wszystko by się wydawało proste, gdyby nie to, że już od czasów Drugiej Beit HaMikdasz (II Świątyni) powstał spór pomiędzy Saduceuszami a Faryzeuszami o to,  jak powinno się obliczać te pięćdziesiąt dni.

Faryzeusze twierdzili, że pierwszym dniem Sefirat Omer (odliczania omeru) jest drugi dzień Hag Hamcot (Święta Przaśników), a Saduceusze twierdzili, że pierwszym dniem powinien być Jom Riszon (Niedziela) podczas Hag Hamacot.
Tak jak ongiś Faryzeusze tak też dzisiejszy Judaizm Rabinistyczny zachowuje taki właśnie sposób liczenia tych dni, albowiem oni są spadkobiercami biblijnych Faryzeuszy.

Natomiast inna sekta Judaizmu znana jako Karaimi zachowują ten sposób liczenia jaki mieli Saduceusze.
Według Rabinistycznych Jehudim w tym roku Szawuot przypada na Środę- 8 Czerwca 2011, a według Karaimów na Niedziele- 12 Czerwca 2011.

Powstaje więc pytanie, w jaki dzień  my- Wspólnota Mesjańska mamy zachowywać  moed Szawuot? Otóż my zachowujemy zgodnie z tym jak to liczą Karaimi. Dlaczego?

Dlatego, że w Wajikra 23:16 czytamy, że dzień pięćdziesiąty ma nastąpić po siódmym Szabacie. Jeśli więc weźmiemy pod uwagę, że 49 dzień nie jest dniem odpoczynku nawet według rozpoznania rabinistycznego, albowiem jest to trzeci dzień tygodnia -Wtorek, o którym nic w Torze nie pisze, aby dzień ten był Szabatem lub dniem świętym.
Wówczas pozostaje tylko jedna opcja, a mianowicie, że Szawuot – pięćdziesiąty dzień Sefirat Omer musi być po siódmym cotygodniowym Szabacie czyli w Jom Riszon (Niedziela).

Jedna z większych ilustracji poparcia tego, że to jest poprawna rachuba liczenia Omeru jest zapis w Torze tego jak powinno się zachowywać Jowel (Rok Jubileuszowy). O tym czytamy w Wajikra 25. Zacznijmy od wesów: 1 -5

„(1) Potem JHŁH powiedział do Mojżesza na górze Synaj: (2) Mów do Izraelitów i powiedz im: Kiedy wejdziecie do ziemi, którą daję wam, wtedy ziemia będzie także obchodzić szabat dla JHŁH. (3) Sześć lat będziesz obsiewał swoje pole, sześć lat będziesz obcinał swoją winnicę i będziesz zbierał jej plony, (4) ale w siódmym roku będzie uroczysty szabat dla ziemi, szabat dla JHŁH. Nie będziesz wtedy obsiewał pola ani obcinał winnicy, (5) nie będziesz żął tego, co samo wyrośnie na polu, ani nie będziesz zbierał winogron nieobciętych. To będzie rok szabatowy dla ziemi.” B.T

Tu widzimy nakaz, abyśmy dali odpoczynek (Szabat)  ziemi co siedem lat. Co siedem lat mamy  mieć „Szemita”- Rok Szabatowy.
Zauważmy, że jest to podobne do rozliczenia czasu w ciągu każdego tygodnia, gdzie siódmy dzień jest również Szabatem (Odpoczynkiem). Kontynuując tą myśl o Sefirat Omer, my też mamy liczyć sobie siedem Szabatów w odliczaniu dni Omeru.
Teraz przeniesiemy się nieco dalej, w tym samym rozdziale z Wajikra, gdzie czytamy w wersach: 25:8-13

„(8) Policzysz sobie siedem lat szabatowych, to jest siedem razy po siedem lat, tak że czas siedmiu lat szabatowych będzie obejmował czterdzieści dziewięć lat. (9) Dziesiątego dnia, siódmego miesiąca zatrąbisz w róg. W Dniu Przebłagania zatrąbicie w róg w całej waszej ziemi. (10) Będziecie święcić pięćdziesiąty rok, oznajmijcie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszkańców. Będzie to dla was jubileusz – każdy z was powróci do swej własności i każdy powróci do swego rodu. (11) Cały ten rok pięćdziesiąty będzie dla was rokiem jubileuszowym – nie będziecie siać, nie będziecie żąć tego, co urośnie, nie będziecie zbierać nieobciętych winogron, (12) bo to będzie dla was jubileusz, to będzie dla was rzecz święta. Wolno wam jednak będzie jeść to, co urośnie na polu. (13) W tym roku jubileuszowym każdy powróci do swej własności.” B.T

Po zakończeniu siedmiu lat Szabatowych ma nastąpić Wielka Pięćdziesiątnica! Jowel czyli Rok Jubileuszowy. Hallelujah!
JHŁH Elohejnu przypomina nam co roku, gdy liczymy cotygodniowe Szabaty w Sefirat Omer, abyśmy nie zapomnieli o latach Szemity- latach Szabatowych. Nasz Ojciec w ten sposób przypomina nam, że w Jowel nastanie nasze odkupienie i powrót do wolności i do naszej własności. Czyli do Królestwa Bożego.
I tak jak Szawuot ma w sobie wiele poselstw,  tak jednym z nich jest właśnie dowód z  I wieku,  gdzie właśnie podczas tego mini jowel jakim jest  Szawuot zapieczętowane zostało odkupienie Pierwocin. Odkupienie to było zapieczętowane wylaniem Ruach HaKodesz (Świętego Powiewu- Ducha). Jakaż to radość obchodzić tak wspaniały moed!? My teraz oczekujemy zakończenia tego odkupienia i jesiennego wylania Ruach HaKodesz,     o czym więcej powiem na naszej II Konferencji Wspólnoty Mesjańskiej.
I w imieniu całej Wspólnoty Mesjańskiej zapraszamy każdego z was, Przyjacielu i Przyjaciółko do spotkania się z nami i do wspólnego uczestnictwa w konferencji i w obchodach Szawuot. Nasza konferencja w tym roku obejmuje obydwa terminy  Szawuot, zarówno rabinistyczny jak i karaimski, czyli i nasz.

Zatem, gdy zachowujemy nasze Szemity (Lata Szabatowe), dajemy wówczas świadectwo, że oczekujemy wielkiego wypełnienia się Jowel. Czyli tym razem nie tylko odkupienia pierwocin, ale odkupienie całego ludu. Hallelujah! Każdy Szawuot co roku niesie dla nas to poselstwo, tylko czy my jesteśmy gotowi na to odkupienie? Wiemy z historii naszego ludu, że Izrael poszedł na 70 lat do niewoli babilońskiej; każdy rok liczony był za każdą Szemite – Rok Szabatowy, których nasi przodkowie nie zachowywali w Erec Izrael.
Baczmy więc, abyśmy i my nie zostali zaskoczeni tym, że zaniedbaliśmy Szemity, skoro w Brit Chadasza (Nowym Przymierzu) Tora jest wypisana na naszym sercu i na naszym umyśle. Następny rok Szabatowy przypada w 2016.

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak