KiSarita ImElohim Weim Anaszim Watuchal

  

Parsza  Wajiszlach jest kolejnym przykładem, który budzi kontrowersje interpretacyjne, a mianowicie chodzi tu o naturę postaci, która walczyła z Jaakowem (Jakubem). Kim jest ta postać? W  Torze czytamy:

 

25 Gdy zaś wrócił i został sam jeden, ktoś zmagał się z nim aż do wschodu jutrzenki, (26) a widząc, że nie może go pokonać, dotknął jego stawu biodrowego i wywichnął Jakubowi ten staw podczas zmagania się z nim. (27) A wreszcie rzekł: Puść mnie, bo już wschodzi zorza! Jakub odpowiedział: Nie puszczę cię, dopóki mi nie pobłogosławisz! (28) Wtedy [tamten] go zapytał: Jakie masz imię? On zaś rzekł: Jakub. (29) Powiedział: Odtąd nie będziesz się zwał Jakub, lecz Izrael, bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi, i zwyciężyłeś. (30) Potem Jakub rzekł: Powiedz mi, proszę, jakie jest Twe imię? Ale on odpowiedział: Czemu pytasz mnie o imię? – i pobłogosławił go na owym miejscu. (31) Jakub dał temu miejscu nazwę Penuel, mówiąc: Mimo, że widziałem Boga twarzą w twarz, jednak ocaliłem me życie.” Bereszit (Ks Rodzaju 32;25 – 31) B.T

  

 

Kimże jest ten ktoś? Czy Jaakow faktycznie walczy z JHŁH Elohim?

  

W  Torze, w przekładzie Pardesa Laudera w komentarzu do wersu 32:25 czytamy:

„………Ktoś obcy – Był to anioł strzegący (sar) Esawa (Edomu). Raszi. 
Aż do świtu – Anioł jecer hara (złej skłonności) walczył z potomkami Jaakowa poprzez całą historię, aż do nastania świtu zbawienia………” str. 210

Inaczej mówiąc według interpretacji Rasziego, tym kimś z kim walczy Jaakow był anioł złej skłonności Ezawa, brata Jaakowa. Czy to był faktycznie anioł złej skłonności Esawa?
Na tej samej stronie do wersu 32:29 czytamy taką interpretację:

z Boskością – Inne wyjaśnienia: z „aniołem” (targum Jonatan); z „aniołem Boga”. (Targum Onkelos).”

Patrząc na ten nasz tekst z Tory powierzchownie  każdy może powiedzieć, że tu nie ma żadnego problemu, ponieważ jest napisane: „bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi”  oraz „widziałem Boga twarzą w twarz” . Dlaczego więc Mędrcy Judaizmu piszą w swoim komentarzu, że tą osobą, która walczyła z Jaakowem był „anioł”?
Sprawdzając wiele przekładów Tory, w tym i  Pardesa Laudera, w tym miejscu nie ma wzmianki o tym, że tą obcą osobą był anioł.
Zatem skąd wziął się ten anioł? Otóż jest jeszcze inne świadectwo w tym temacie, gdzie prorok Hoszea powiedział o tym wydarzeniu tak:

3 JHŁH wiedzie spór z Izraelem, ukarze postępki Jakuba i odpłaci za jego uczynki. (4) Już w łonie matki oszukał on brata, w pełni sił będąc, walczył nawet z Bogiem. (5) Walcząc z Aniołem, zwyciężył, płakał i błagał Jego o łaskę – spotkał Go w Betel i tam z Nim rozmawiał. (6) JHŁH jest Bogiem Zastępów, JHŁH jest imieniem, które wspominał. (7) Ty zaś powróć do Boga swojego – strzeż pilnie miłości i prawa i ufaj twojemu Bogu!” Ozeasza 12:3-7. B.T

Zatem mając taki podkład interpretacji proroka można wiec stwierdzić, że ów „obcy” i nie znany osobnik był po prostu aniołem. Ale dlaczego Jaakow nazwał anioła Bogiem? Czyż anioł może być Bogiem? W dodatku ta tajemnicza osoba nie chciała ujawnić swego imienia? A tekst, jak by na niego nie patrzeć, mówi o człowieku a nie o aniele.

Sytuacja tu jest podobna do tej z Logos i  Memra, o których  pisałem w komentarzach do parszy w Bereszit, gdzie omawialiśmy jak to Boskość przywdziała człowieczeństwo w postaci Jeszua i w postaci jednego z trzech gości odwiedzających Awrahama.

Patrząc na wcześniej omawiane  historie (zobacz w artykule Dawar HaMaszijach); i teraz patrząc na zapis aktualnie rozpatrywanego wydażenia, właśnie w ten sam sposób jak to mówiliśmy wczesniej o Logos i Memra, widzimy że tu jest tka sama sytuacja. Zatem tu też zgadza się to z  tym co jest napisane w Torze, że Jaakow walczył z człowiekiem a zarazem z Bogiem. Widać to bardzo dobrze w scenariuszu tej walki. 

Jaakow zwyciężył z tą formą człowieka jaką Bóg przybrał do tej walki (jak to jasno wynika z tekstu parszy), ale pamietajmy że Jaakow nie zwyciężył z Boskością jaka w nim była. Albowiem za jednym dotknięciem, które było  nie na bazie mocy tego człowieka, ale na bazie boskości, która w nim była, Jaakow miał  zwichnięty staw biodrowy. Niemniej po całonocnej walce z tym człowiekiem Jaakow odniósł zwycięstwo.
Zwyciężył człowieka, ale nie mógł zwyciężyć boskości i mocy z nią związanej obecnej w tym człowieku, która w tej walce raz tylko go dotknęła.

No ale powiesz że nasz tekst z Tory mówi jednak, że Jaakow zwyciężył również z Elohim (Bogiem). Jak to zrozumieć? Czy to jest możliwe, że Jaakow pokonał JHŁH? Nie; to nie jest możliwe, aby człowiek mógł pokonać JHŁH. Cóż zatem znaczą te słowa?

Otóż Jaakow zwyciężył w wierze tak jak to prorok Hoszea pisze: „zwyciężył, płakał i błagał Jego o łaskę” Zwyciężył w tym, że otrzymał od JHŁH Jego łaskę.

Dzięki tej walce w mocy wiary,  Jaakow  w nagrodę za zwycięstwo otrzymał nowe imię „Jsrael” (Izrael).  Walka ta stała się później „drogą” dla jego potomków, którzy są w ciele i w wierze, drogą na to jak oni mają walczyć  z JHŁH w wierze. Widać też tę walkę wielokrotnie w historii Izraela jako narodu. Kiedykolwiek oni ją podejmowali, za każdym razem JHŁH Elohim walczył dla nich i zwyciężał.

Jeszua HaMaszijach powiedział nam przypowieść w której pokazał nam te samą drogę do tego jak my mamy w wierze walczyć z JHŁH o nasza łaskę i o nasze zwycięstwa. HaBesora Alpi Lukam (Ew Łukasza) 18:1-8 B.T

1 Powiedział im też przypowieść o tym, że zawsze powinni modlić się i nie ustawać: (2) W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. (3) W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: Obroń mnie przed moim przeciwnikiem. (4) Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, (5) to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie przychodziła bez końca i nie zadręczała mnie. (6) I Adon (Pan) dodał: Słuchajcie, co ten niesprawiedliwy sędzia mówi. (7) A Elohim, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? (8) Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?

Adonaj Jeszua mówi nam, abyśmy w naszym życiu w taki właśnie sposób walczyli z JHŁH o łaskę dla nas i pomoc w naszych kłopotach i w pokonywaniu naszego strachu przed ludźmi. I tu w naszej parszy na przykładzie konfrontacji Esawa z Jaakowem widzimy jak  JHŁH wziął w obronę Jaakowa, który miał przed sobą pałającego gniewem i zemstą Esawa, podążającego na spotkanie z nim w eskorcie 400 wojowników. Esaw po przybyciu nie uczynił krzywdy swemu bratu nie dlatego, że on zmienił zdanie, ale dlatego, że JHŁH wpłynął na jego serce. JHŁH wziął w obronę Jaakowa i dziś jest gotów i nie będzie zwlekał obronić i ciebie także – drogi przyjacielu i przyjaciółko. Jeśli przyjdziesz do niego z  taką determinacją w walce w wierze jak to zrobił Jaakow.

 

Słowa „KiSarita ImElohim Weim Anaszim Watuchal” znaczą dosłownie: „bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi, tak, iż w końcu przemogłeś” – Bereszit 32;28 w przekładzie Nowego Świata.

 
Ten przekład podobnie jak Pardes Lauder podaje tu słowo „przemogłeś” zamiast „zwyciężyłeś” jak to jest w większości przekładów Biblii. Słowo „przemogłeś” jest lepszym tłumaczeniem, ponieważ bardziej wskazuje na zwycięstwo wynikające z upartości jego błagania i wiary jaką miał Jaakow.

Zanim Jaakow dostał nowe imię w poprzednich parszach czytamy ze jego dziadek i babcia również otrzymali nowe imiona; mowie o Abrahamie i Sarze. Zauważmy ze w Biblii od tego czasu nie wspomina sie już ich starych imion. Dlaczego? Dlatego ponieważ zmiana tych imion była na podstawie woli JHŁH.

W stosunku zaś do Jaakowa widzimy, że w Biblii występują stare imię Jaakow (Jakub) i nowe Izrael. Ma to znaczenie pouczające dla nas. Albowiem tak jak Jaakow żyjąc w ciele, tak też  i my żyjemy walcząc z naszą cielesnością, po to aby uzyskać nowe imię, które uzyskujemy tylko dzięki walce w wierze. A tym nowym naszym imieniem, które jest nam dane gdy zwyciężymy jest właśnie „Jsrael”.  Jeszua HaMaszijach o tej konieczności naszego zwycięstwa w wierze powiedział tak: Hahitgalut Johanan (Objawienie Jana) 3:21:

Zwycięzcy dam zasiąść ze Mną na moim tronie, jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem z mym Ojcem na Jego tronie.”

 

Jeszua HaMaszijach zwyciężył…….Hallelujah!

A Ty?

 

 

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak.