Szczegóły Rabinicznej Teorii O Dwóch Mesjaszach

W pierwszym wieku n.e. ludzie oczekiwali nadejścia Mesjasza. Wielu oczekiwało nawet dwóch Mesjaszy. Teoria Rabiniczna, która rozpoznaje Mesjasza jako cierpiącego sługę, syna Józefa – zwanego czasem Efraimem – który przyjdzie, aby cierpieć i dopomóc synom Izraela (podobnie jak Józef w Egipcie) oraz Mesjasz, syn Dawida, który przyjdzie i zasiądzie na tronie swojego praojca Dawida, aby panować na wieki. Nawet Esseńczycy wierzyli w dwóch Mesjaszy – Mesjasza Kapłana i Mesjasza Króla. Przyjrzyjmy się bliżej szczegółom.

Pierwszą z dwóch teorii jest Teoria Rabiniczna, jako że Rabini zawsze dostrzegali konflikt pomiędzy niektórymi fragmentami Pisma mówiącymi o Mesjaszu. Jeden z takich przykładów znajdujemy w Talmudzie:

„R. Alexandri powiedział: R. Joszua przeciwstawił sobie dwa wersety: jest napisane, że oto ktoś podobny do syna człowieczego nadchodzi z obłokami nieba, podczas gdy gdzie indziej jest napisane – oto twój król przychodzi do ciebie, uniżony i jedzie na ośle!”
[Talmud Babiloński, Sanhedryn 98a ; Tłumaczenie własne z języka angielskiego]

W powyższym fragmencie z Talmudu jest zacytowany werset z księgi Daniela 7:13 oraz Zachariasza 9:9.  Dla wielu ówcześnie żyjących Rabinów, oba wersety były nie do pogodzenia. Nie mieściło im się w głowach, że prorocy mogliby opisać jednego i tego samego Mesjasza, w tak sprzecznych względem siebie sytuacjach. Dlatego teoria o dwóch Mesjaszach była tylko jedną z wielu odpowiedzi, których próbowali udzielić Rabini, aby wyjaśnić domniemane sprzeczności w Pismach. Zgodnie z teorią, powinno istnieć dwóch Mesjaszy: pierwszy – pokorny i cierpiący sługa, syn Józefa (czasem nazywany Efraimem) oraz drugi – król pełen chwały, syn Dawida. Jest konieczne, aby podkreślić w tym miejscu, iż w oryginalnej, Rabinicznej myśli, określenie  ‘syn Józefa’ nie ma nic wspólnego z Ew. Mateusza 1:16, albowiem nie chodzi tu o Józefa, męża Marii. Rabini upatrywali tutaj postać Józefa, syna Jakuba-Izraela, który został przez swoich braci sprzedany Iszmaelitom zmierzającym do Egiptu. Przykładem owego Mesjasza Efraimity (czyli syna Józefa), o którym wspomina literatura rabiniczna, jest fragment pewnego Midraszu, w którym Mesjasz zostaje ostrzeżony przez Boga o tym, co ma go spotkać:

„Ich grzechy spoczną na tobie jak jarzmo żelazne.
One zdławią twojego ducha.
Z powodu ich grzechów, język przylgnie ci do podniebienia.
Czy zgadzasz się na to? Jeśli nie, wtedy cofnę twoje pełnomocnictwo.

Mesjasz odpowiedział:  Panie światów, jak długo to potrwa?

Bóg odpowiedział:  Efraimie, mój prawdziwy Mesjaszu, odkąd minęło sześć dni stworzenia, wziąłeś na siebie tę mękę. Od tamtego momentu, twój ból jest moim bólem.

Mesjasz odpowiedział:  Panie światów, akceptuje to z zadowoleniem w mojej duszy i radością w moim sercu, ażeby ani jeden z Domu Izraela nie zaginął. Nie tylko ze względu na żywych, ale i ze względu na umarłych. Jest wystarczające, ażeby sługa był jak jego Pan.”

[Midrasz Peskita Rabbah 36 ; Tłumaczenie własne z języka angielskiego]

Rabi Dosa, który żył około roku 250 n.e., był wielkim zwolennikiem teorii o dwóch Mesjaszach.  W Talmudzie znajduje się zapis jego interpretacji fragmentu z księgi Zachariasza 12:10-12:

„Cóż jest powodem narzekania [Zachariasza 12:12]? – Rabi Dosa i pozostali Rabini różnią się w tym punkcie. Jeden wyjaśnia, że powodem tym jest zabicie Mesjasza syna Józefa (…)”

[Talmud Babiloński, Sukah 52a ; Tłumaczenie własne z języka angielskiego]

W przypisie, Talmud Babiloński wyjaśnia, że Mesjasz syn Józefa przyjdzie jako pierwszy, aby poprzedzać Mesjasza syna Dawida, który ogłosi prawdziwą, mesjańską erę. Nie wszystko jest jednak tak jasne i oczywiste jakby mogło się wydawać. Pewien Rabin prowadzący żydowskie forum internetowe dla młodzieży o nazwie Jewish Teen Central, tak wypowiedział się w tym temacie:

(…) tradycja wskazuje, że Maszijach Ben Josef umrze zanim nadejdzie Maszijach Ben Dawid, ale nasze modlitwy mają moc zmienić to postanowienie i oni obaj spotkają się razem. Dlatego obaj muszą istnieć w przeciągu życia pokolenia łączącego ich osoby.

Słyszałem także teorię, że Maszijach Ben Josef nie jest żywą osobą, ale okresem czasu. Jakkolwiek bardzo mało jest napisane o Maszijach Ben Josef. A jednak i w tym przypadku obowiązuje opisana przeze mnie powyżej zasada. Albo Maszijach Ben Dawid nie przyjdzie w tym okresie (co oznacza, że ów okres umrze / zakończy się przed przyjściem drugiego Mesjasza), albo Maszijach Ben Dawid spotka się z nim, czyli przyjdzie w tym właściwym okresie. Tak czy inaczej, ONI muszą znajdować się w czasie zaraz obok siebie.

[Tłumaczenie z www.jewishteencntrl2.proboards.com ]

My, jako Żydzi Mesjańscy, wiemy doskonale, że Maszijach Ben Josef i Maszijach Ben Dawid to jedna i ta sama osoba. W pismach Brit Chadasza, aniołowie zapowiadają:

(…) Ten Jeszua, który od was został wzięty w górę do nieba, tak przyjdzie, jak go widzieliście idącego do nieba. [Dzieje Apostolskie 1:11]

Na temat poglądu wspólnoty qumrańskiej w kwestii teorii o dwóch Mesjaszach, postaram się napisać w drugiej części tego artykułu.

[Źródło: Hebraic Roots Commentary, Volume 1: Mattityahu , www.jewishmessiah.netfirms.com ,  ; Tłumaczenie własne z języka angielskiego]

Artykuł Przygotował:  Bartek Świerczek