Or HaMaszijach

 

W poprzednim artykule widzieliśmy, że komentatorzy Judaizmu, tak zwani Mędrcy Judaizmu rozpoznają w Ruach Elohim, który unosił się nad powierzchnia wód zanim rozpoczął się proces stwarzania, że to był Ruach HaMaszijach, który był oczekiwany, aby spocząć na HaMaszijach, gdy On się pojawi. I to zgadza się z tym, co czytamy w Ewangeliach, gdzie widzimy wypełnienie się tych oczekiwań w słowach Jana i w życiu i słowach Jeszua HaMaszijach. Hallelujah!

Tym razem zwróćmy nasza uwagę na wers 1:3 w Bereszit. (Ks. Rodzaju/ I Mojż.) gdzie czytamy:

Wajomer Elohim jehi or wajehi-or

3) „Wtedy Bóg rzekł: Niechaj się stanie światłość! I stała się światłość. 4) Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności. 5) I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień pierwszy.” B.T

 Rabin Baal Szem Tow, komentator i twórca chasydyzmu z XVIII wieku tak skomentował ten wers:

Jest napisane” Bóg zechciał (dosłownie powiedział), aby było światło (duchowe). I było światło”. Bóg „przemówił” Mocą swojego Imienia Elohim, a jest to cecha Sprawiedliwości, utworzył w ten sposób Swoje Światło. Dzięki temu „było światło”.
To pozwoliło zaistnieć światłu, które mogło trwać i które było możliwe do przyjmowania przez stworzenia.” (cytat z Chumaszu Pardes Laudera „Bereszit” str. 6).

Cóż szczególnego ten komentator mówi nam w tym komentarzu? Otóż to, że w tym akcie tworzenia tego światła w Bereszit 1:3 Elohim (Bóg), utworzył swoje własne światło. Czyli, że źródłem tego światła jest sam Elohim, a nie żadna stworzona przez Niego materia.

Inny Żydowski komentator  z XVI wieku Rabin Jicchak Aszkenazy tak skomentował ten wers:
Tora mówi nam: „Bóg rzekł: „niech się stanie światło”, aby objawić nam, że Bóg ostatecznie oświetli Izrael światłem HaMaszijach (światłem Mesjasza), o którym jest napisane: „Powstań! Świeć, bo przyszło twe światło i chwała Pańska rozbłyska nad tobą”. Tym światłem będzie oczywiście HaMaszijach. Ten wers:  „Niechaj się stanie światłość” uczy nas, że Bóg stworzył świat przez to światło, ponieważ zaraz po tych słowach zaczęło się stwarzanie.” (tłumaczenie własne i podkreślenie tekstu własne).

Pamiętając teraz o tych dwóch komentarzach rabinistycznych, porównajmy je z tym co pisze Jan w tym temacie mówiąc o naszym Adonaj Jeszua HaMaszijach. Ew. Jana 1:3-5

3) „Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało. 4) W nim było życie, a życie było światłością ludzi. 5) A światłość świeci w ciemności, lecz ciemność jej nie przemogła.” B.W

Inna interpretacja tego wersu z Bereszit 1:3, która znajduje się w Pasikta Rabati z okresu średniowiecza mówi nam :

Kogóż jest to światło, które pojawi się nad kongregacją JHŁH? To jest światło HaMaszijach.”

Zauważmy , że w Biblii w księdze Daniela 2:22 to światło mieszka ….gdzie?

22) „On odsłania to, co niezgłębione i ukryte, i zna to, co spowite w ciemność, a światłość mieszka u Niego

Światło to mieszka u Boga. Jeszua powiedział o sobie tak:

12) „A oto znów przemówił do nich Jeszua tymi słowami: Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia (Or Ha-hajim).” Ew Jana 8:12 B.T

Te wersy z interpretacji rabinistycznej i z  Bereszit 1:3-4 pokazują tę samą  prawdę o Jeszua HaMaszijach i te same analogie, gdzie jest pokazany kontrast pomiędzy światłem a ciemnością. Tym światłem wiec w Bereszit 1:3-4 jest nikt ani nic innego jak tylko nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach, który mieszkał w Ojcu zanim został objawiony jako światłość w pierwszych słowach z Bereszit i jako człowiek, aby dać świadectwo tej światłości, która jest u Ojca. Jeszua jest tym Or Ha-hajim – Światłem Życia, które to światło, jeśli się przyjmie do siebie i jeśli się idzie według tego światła, wówczas zostaniemy oddzieleni od ciemności,  czyli od tego świata.
Adonaj Jeszua podkreślił tę jakże wartościową prawdę tymi słowami:

35)  „Odpowiedział im więc Jeszua: Jeszcze przez krótki czas przebywa wśród was światłość. Chodźcie, dopóki macie światłość, aby was ciemność nie ogarnęła. A kto chodzi w ciemności, nie wie, dokąd idzie. 36) Dopóki światłość macie, wierzcie w światłość, abyście byli synami światłości. To powiedział Jeszua i odszedł, i ukrył się przed nimi.” Ew Jana 12:35-36. B.T

Talmadim/uczniowie chodzili z tym światłem w tym czasie, gdy On mówił te słowa. Światłem tym był nasz Adonaj. Jeszua powiedział to dlatego, że później przez pewien krótki okres czasu, pomiędzy Jego śmiercią i zmartwychwstaniem On był nieobecny. Czyli światłość znikła. I kiedy został posłany Ruach HaKodesz (Duch Święty), wówczas to światło powróciło do każdego, i każdy który je przyjął i który chodził za tym światłem stał się synem i córką światłości.

 
W Ew Jana 1:4 czytamy: 4)  W Nim było życie, a życie było światłością ludzi.” W Nim, w Adonaj Jeszua HaMaszijach było to światło, o którym czytamy w Bereszit 1:3 -4 , które dawało życie każdemu stworzeniu. To właśnie my, dzięki przyjęciu tego światła – Jeszua HaMaszijach możemy być na nowo narodzeni. Ponieważ tylko to światło, to znaczy Jeszua HaMaszijach daje życie. I jeśli w Nim chodzimy wówczas będziemy mieli w sobie Or Ha-hajim Światło Życia, które będzie w nas promieniować, tak jak promieniowało z Jeszua, gdy On chodził po ziemi, dając życie i zdrowie innym. Wtenczas ta światłość w nas będzie również światłością dla innych ludzi.

Jeszua dalej wyjaśnia nam w Ew. Jana 12:46
46) „ Ja przyszedłem na świat jako światło, aby każdy, kto we Mnie wierzy, nie pozostawał w ciemności.”

Na tym polega różnica miedzy duchowym światłem, a duchową ciemnością, że Ty przyjacielu i przyjaciółko masz wybór, albo żyć według tego świata, który jest ciemnością, albo według drogi/ światła, jakie objawił nam nasz Ojciec JHŁH Elohejnu w swoim Synu Jeszua HaMaszijach. On jest tym światłem, które mieszkało u Ojca, albowiem z Niego On wyszedł i z Niego On pochodzi. Ew Jana 16:28 

Wyszedłem od Ojca i przyszedłem na świat; znowu opuszczam świat i idę do Ojca.”B.T

Światłością jaką przyszedł nam objawić i nas oświecić jest Jego sposób na życie według Tory, Jego relacja z Ojcem, to jest życiem. Takie życie pozwala nam abyśmy nie pozostawali w ciemności, ale byśmy mieli Or Ha-hajim.
To właśnie jest wolą Ojca, aby każdy z nas w Jeszua HaMaszijach stał się nosicielem tego światła. W Ew. Jana  12: 36 Adonaj Jeszua tak to powiedział:

36) „ Dopóki światłość macie, wierzcie w światłość, abyście byli synami światłości.” B.T

Cały ten świat jest pod panowaniem szatana i cały jest ciemnością. Dlatego jest ciemnością, bo świat nie chce przyjąć światła jakie jest u Ojca i jakie zostało objawione nam w Jeszua HaMaszijach. Ci zaś, którzy przyjmują  Or HaMaszijach (Światło Mesjasza) i idą za tym światłem, ci staja się dziećmi światłości, synami i córkami światłości.

Mędrcy Judaizmu choć prawidłowo rozumieli  preegzystencję HaMaszijach i kim jest ta światłość z Bereszit 1:3-4, że jest tym oczekiwanym HaMaszijach, że jest tym światłem, które miało się w pełni objawić w HaMaszijach, to jednak, gdy ono zostało objawione  w postaci Adonaj Jeszua w większości  Go nie przyjęli. I dlatego do dziś dnia Jehudim (nie w całości, ale tylko w większości) nie mają w sobie tego Or Ha-hajim HaMaszijach Światła  Życia Mesjasza.
Odrzucili jednorodzonego Syna, Światłość tego świata Or Ha-olam.

We wspomnianym Chumaszu Pardesa Laudera “Bereszit” na tej samej stronie # 6 czytamy w taką interpretację natury tego światła z Bereszit 1:3-4, która raz jeszcze potwierdza preegzystencję Jeszua HaMaszijach:

W Talmudzie czytamy, że Tora mówi językiem człowieka – używa wiec np. antropomorfizmów, które musimy umieć interpretować w ich duchowym sensie. Oddając w tłumaczeniu „powiedział” jako „zechciał” nie ignorujemy, ani nie umniejszamy tego pierwszego znaczenia – przeciwnie, pragniemy podkreślić, że Boski Akt był jedynym, jednorodnym i jednoczesnym aktem woli, aktem mówienia i aktem tworzenia….” (moje podkreślenie tekstu).
 
Dlatego Izrael jako naród żyje w tym świecie na podobieństwo tego świata, a nie na podobieństwo Jeszua HaMaszijach, na podobieństwo ciemności, a nie na podobieństwo światłości.
Módlmy się za nich i za resztę ludzi, która chodzi w ciemności. My, którzy staliśmy się synami i córkami światłości nie chowajmy tego światła pod stół, ale raczej aktywnie w dobrych uczynkach i w mowie trzymajmy je tak, aby ono mogło świecić wszystkim. Najpierw Jehudim, a później i Gojim (Narodom). Aby oni widząc je poszli za tym światłem i aby chwalili JHŁH Elohejnu, który jest w niebie. 

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak