Niezwykłe Odkrycie Izraelskich Badaczy

Ogromną ilość monet  z czasów żydowskiego bohatera o imieniu Szimon Bar-Kochba, który w latach 132 – 135 n.e. zbuntował się przeciwko rzymskiej okupacji, odkryto niedawno na wzgórzach Judei. Izraelscy naukowcy znaleźli monety z brązu, srebra i złota, umieszczone głęboko, 20 metrów w głąb jednej z niedostępnych jaskiń w obrębie Państwowego Rezerwatu Przyrody. Nigdy dotąd nic podobnego nie zostało odkryte w tak wielkiej ilości przez izraelskich badaczy na obszarze Pustyni Judzkiej. Znalezione numizmaty zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się na Uniwersytecie Hebrajskim.

            
Znalezione monety leżały pogrzebane na dnie jaskini         Stan monet w momencie ich odkrycia

Oprócz monet, znaleziono także gliniane stągwie, lampy oliwne, srebrne kolczyki, mały flakonik, szklaną buteleczkę i broń z żelaza . Szczęśliwymi znalazcami okazali się trzej profesorowie: Amos Frumkin z Uniwersytetu Hebrajskiego oraz Hanan Eszel i Boaz Zissu z Uniwesytetu Bar-Ilan.

Znaleźli oni około 120 monet w ukrytym skrzydle jaskini, do którego prowadziło bardzo wąskie i niebezpieczne przejście. Po przedostaniu się przez to wąskie przejście, naukowcy zeszli do małej komory, skąd przeczołgali się do groty, gdzie 2,000 lat temu ukrywali się żołnierze Szimona Bar-Kochby.

         
Monety po oczyszczeniu                                                    Jedna ze znalezionych, glinianych stągwi

Większość z monet znajdowała się wciąż w doskonałej kondycji. Żołnierze Szimona Bar-Kochby wybili na monetach swoje własne emblematy ponad oryginalnymi, rzymskimi określeniami walut. Monety te bowiem były wybijane według rzymskich wzorów, co rzecz jasno niezwykle mierziło powstańców. Te nowe znaki ukazują żydowskie motywy i napisy. Na monetach widać fasadę Drugiej Świątyni i napis: Wolność Dla Jerozolimy.

Monety Bar-Kochby tej jakości, nigdy wcześniej nie zostały odkryte w takiej ilości, w jednym miejscu. Wielu handlarzy antyków wielokrotnie natrafiało na skupiska monet i sprzedawało je na czarnym rynku, ale nigdy nikt nie znalazł takiej ilości historycznie cennych numizmatów.

  Na zdjęciu:  Wnętrze jaskini, gdzie znaleziono przedmioty

Profesor Frumkin wskazał na nieprzypadkowe znaczenie usytuowania jaskini w pobliżu starożytnej osady Beitar, która była miejscem ostatniej potyczki żołnierzy Bar-Kochby z armią Rzymu. Profesor Frumkin dodał:  „To odkrycie potwierdza przypuszczenia, że pokonani powstańcy kryli się w jaskiniach pomiędzy zamieszkałymi wioskami, jak i w jaskiniach na wyizolowanych obszarach Pustyni Judzkiej.”

Profesor Frumkin powiedział, iż oczekuje dalszych znalezisk, ale już z pewnością nie na taką skalę. Profesor dodał:  „Podczas gdy mieszkańcom tej jaskini nigdy nie było dane odzyskać swojej własności, to odkrycie, jak i przyszłe odkrycia, pomogą nam rozszyfrować wciąż nierozwikłaną zagadkę historii ostatnich losów narodu żydowskiego w ziemi Izraela, sięgających 2,000 lat wstecz.”

Krótka historia Szimona Bar-Kochby

Szimon Bar-Kochba, co się tłumaczy Syn Gwiazdy, miał naprawdę na imię Ben Koziba, czyli Syn Rozczarowania. Szimon sam postanowił zmienić sobie imię, gdyż wielu postrzegało go jako Mesjasza. Nawet słynny Rabin Akiba – przewodniczący szkoły rabinicznej w Jawne oraz religijny przywódca judejskich Żydów – ogłosił Kozibę Mesjaszem. Talmud Palestyński tak o tym pisze:

Rabi Symeon Ben Johaj nauczał:  Akiba, mój mistrz, zwykł był interpretować słowa gwiazda wyjdzie z Jakuba, jako Kochba wyjdzie z Jakuba. Rabi Akiba, kiedy zobaczył Ben Kozibę, powiedział: ‘Oto jest Król Mesjasz’. Rabi Jochanan Ben Torta powiedział do niego:  ‘Akiba! Trawa wyrośnie ci na policzkach, a Syn Dawida jeszcze nie przyjdzie.’
[Talmud Palestyński, Ta’anit 4:5 ; Tłumaczenie własne z języka angielskiego]

  Na zdjęciu:  Moneta Szimona Ben Koziby, ukazująca Świątynię z Mesjańską gwiazdą u góry i Arką Przymierza po środku /zdjęcie pochodzi z British Museum/

Powstanie Bar-Kochby miało na celu obalenie rzymskiej okupacji ziemi Izraela. Bar-Kochbie udało się ponownie założyć niezależne, żydowskie osiedla na pewnych obszarach Judei. Rzymskie władze okupacyjne zabroniły wszystkim Żydom ponownego osiedlania się w Jerozolimie, lub choćby odwiedzania miejsca po zburzonej Świątyni. Przez ponad dwa lata, żydowscy powstańcy bronili się dzielnie ponosząc ogromne straty w ludziach. Jak szacują historycy, podczas wojny z Rzymem, śmierć poniosło około 500 tysięcy żydowskich cywilów, a rzymska armia zniszczyła około 1,000 żydowskich wiosek i miast. Niektórzy naukowcy postrzegają Powstanie Bar-Kochby jako początek żydowskiej Diaspory, ludzie bowiem zostali zmuszeni do rozproszenia się po najbardziej odległych i niedostępnych zakątkach regionu. 


Artykuł Przygotował:  Bartek Świerczek