Skarby i Cienie

 

 

 

Parsza Beszalach opisuje w rozdziale 16 drugiej Księgi Mojżeszowej jak to nasz Elohim (Bóg) zaopiekował się swym ludem zsyłając im na pustynię przepiórki i mannę jako pożywienie.  Widzimy tu, jak  nasz Ojciec nakazał, aby w piątek zbierać podwójną porcję manny i przygotować ją jako posiłek, aby poprawnie uświęcić Szabat. Stanowi to dla nas wzór, aby nie przyrządzać posiłków w dniu Szabatu. Dalej czytamy 16:33-34:

33 Mojżesz rzekł do Aarona: Weź naczynie i napełnij je omerem manny, i złóż ją przed JHŁH, aby przechować ją dla waszych późniejszych pokoleń. (34) Aaron położył je przed świadectwem, aby przechować – jak to JHŁH nakazał Mojżeszowi.” B.T

 Dlaczego manna miała być przechowana? Czy dla późniejszych pokoleń? Czy spodziewano się, że kiedyś w przyszłości otworzą to  naczynie i  nakarmią manną  wszystkie pokolenia Izraela? Gdy przyjrzymy się  Miejscu Najświętszemu  Beit HaMigdasz (świątyni)  to zauważymy,  że w jej środku znajdowały się oprócz naczynia z manną  Tablice Świadectwa Przymierza i  Laska Aarona, która przedtem zakwitła.
Według tego, co czytamy w Torze wszystko wskazuje na to, że manna była w naczyniu obok Arki? Ale Brit Chadasza (Nowe Przymierze) podaje nam, że to  naczynie znajdowało się w Arce.

4 Posiadało ono złoty ołtarz kadzenia i  Arkę Przymierza, pokrytą zewsząd złotem. Znajdowało się w niej naczynie złote z manną, laska Aarona, która zakwitła, i tablice Przymierza.” List do Hebrajczyków 9:5 B.T

Gdzie więc jest prawda czy w Torze czy też w Brit Chadasza? Być może w obu? Ilustrowana Encyklopedia Świątyni wydana przez The Temple Institute  pokazuje, że w tej  pierwszej Beit Hamigdasz urna z  Manną i Laska Aarona były obok Arki? Wszystkie zaś dostępne dla mnie przekłady tak greckie jak i orginalne aramejskie pokazują, że były one w Skrzyni Przymierza razem z Tablicami Świadectwa Przymierza .
Pomijając tę  zagadkę o ich pozycji w  Miejscu Najświętszym możemy z  pewnością uznać, że wszystkie te trzy elementy znajdowały się w napewno w Miejscu Najświętszym.

Nasuwa się pytanie: jakie to miało znaczenie, że te a nie inne elementy znajdowały się w Miejscu Najświętszym?
Otóż wszystkie te elementy: Manna, Laska Arona i Tablice Świadectwa Przymierza symbolizują trzy rodzaje służby Jeszua HaMaszijach; jako  Proroka, Arcykapłana  i  jako Króla. Zapyta ktoś dlaczego?
Dlatego, że służba Kohen Hagadol  (Arcykapłana) była ziemskim cieniem służby Jeszua  HaMaszijach.  Skąd o tym wiemy, że wszystkie znajdujące się tam elementy wskazywały na te trzy urzędy?
Odpowiedź: Gdy  Jeszua HaMaszijach pojawił się  na ziemi rozpoczął swą  służbę jako Prorok. Po Swojej śmierci przejął służbę jako Kohen  HaGadol, którą do dziś dnia sprawuje, a gdy powróci na ziemię będzie sprawował  służbę Króla Królów. Hallelujah!
A dlaczego Manna wskazywała na urząd proroka?
 W Torze w Dewarim 8  (V Moj) czytamy, że JHŁH:

3 Utrapił cię, dał ci odczuć głód, żywił cię manną, której nie znałeś ani ty, ani twoi przodkowie, bo chciał ci dać poznać, że nie samym tylko chlebem żyje człowiek, ale człowiek żyje wszystkim, co pochodzi z ust JHŁH.” B.T

To co wychodzi z ust Jahłe to nic innego jak Słowo Boże, które wykonuje Jego wolę i  Manna była tego symbolem – fizycznym znakiem duchowej rzeczywistości. Prorok zaś przekazywał  ludowi  Słowo Boże, aby nakarmić spragnione dusze i ciała wiernego ludu.
W ziemskiej misji  Adonaj Jeszua widzimy działalność  Proroka, którego  zapowiedział Mosze, gdy wskazywał na przyjście  HaMaszijach. (zobacz Dewarim /V Moj 18:15-19).
Jeszua HaMaszijach krótko po rozpoczęciu swej prorockiej służby rzekł w Besora Johanana 6: 33-38 tak:

33 Albowiem chlebem Bożym jest Ten, który z nieba zstępuje i życie daje światu. (34) Rzekli więc do Niego: Panie, dawaj nam zawsze tego chleba! (35) Odpowiedział im Jeszua: Jam jest chleb życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łaknął; a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie. 36) Powiedziałem wam jednak: Widzieliście Mnie, a przecież  nie wierzycie. (37) Wszystko, co Mi daje Ojciec, do Mnie przyjdzie, a tego, który do Mnie przychodzi, precz nie odrzucę, (38) ponieważ z nieba zstąpiłem nie po to, aby pełnić swoją wolę, ale wolę Tego, który Mnie posłał. ” B.T

Jeszua poza wskazaniem swego niebiańskiego pochodzenia wskazuje też,  że objawione  Słowo Boże w Tanach (ST) teraz stoi przed nimi. Dlatego On jest ich pokarmem: Słowo Boże, które zamanifestowało się w ziemskim ciele Jeszua HaMaszijach, Słowa, które On wypowiadał niosą  to  samo życie jak i te w Torze.
Słowo Boże to nic innego jak fizyczna manifestacja woli JHŁH względem człowieka. Później w Besorze czytamy, że podczas Sederu Paschalnego złamany był przaśny chleb, który był i jest stałym symbolem Jego ofiary i przykazaniem że mamy to czynić  na pamiątkę w każdy Pesach aż On  powróci. Hallelujah!

Laska Aarona, która zakwitła i wydała owoce życia, o której czytamy w Bemidbar 17 (IV Moj) też miała symboliczne znaczenie.

23 Gdy następnego poranka wszedł Mojżesz do Namiotu Spotkania, zobaczył, że zakwitła laska Aarona z pokolenia Lewiego: wypuściła pączki, zakwitła i wydała dojrzałe migdały.” B.T

Laska Aarona pierwszego Kohen Hagadol była symbolem zmartwychwstania, albowiem laska Aarona była suchym drewnem, które zakwitło i wydało owoce. Symbol zmartwychwstania, który był umieszczony w miejscu Najświętszym stał się świadectwem tego, że zmartwychwstanie będzie osiągalne poprzez  Kohen  HaGadol i z miejsca Najświętszego.

Jeszua HaMaszijach po swym wniebowstąpieniu rozpoczął służbę Kohen HaGadol. W liście do Hebrajczyków rozdział 8 czytamy:

1 Z tego, co mówimy, najważniejsze jest to: Mamy arcykapłana, który zasiadł na prawicy Majestatu, na Jego tronie w niebie. (2) On spełnia służbę w świątyni, to jest w namiocie prawdziwym, jaki zbudował Jahłe, a nie człowiek.”  Biblia Poznańska

Tak wiec, obecnie nasz Adonaj sprawuje służbę w niebiańskiej Świątyni jako Arcykapłan, który jest źródłem życia wiecznego. Dlatego właśnie nasza wiara w Niego może dać nam  życie  wieczne. Jeszua HaMaszijach daje je każdemu, kto do Niego przychodzi zgodnie z tym co mówi Tora. 

Tablice Świadectwa Przymierza wskazują na to, że gdy On powróci na ziemię to będzie rządził światem jako Król Królów i  Pan Panów. Torę będzie miał jako swe prawo, na podstawie  którego będzie władał  i  sądził ludzi, którzy ocaleją i będą  żyć w 1000 letnim Mesjańskim  Królestwie na ziemi.  Jeszua HaMaszijach ten, który to prawo ogłosił teraz będzie je egzekwował od ludzi. Izajasz 2:2 -5 mówi:

2 Stanie się na końcu czasów, że góra świątyni Jahłe stanie mocno na wierzchu gór i wystrzeli ponad pagórki. Wszystkie narody do niej popłyną, (3) mnogie ludy pójdą i rzekną: Chodźcie, wstąpmy na Górę Jahłe do świątyni Boga Jakubowego! Niech nas nauczy dróg swoich, byśmy kroczyli Jego ścieżkami. Bo Tora wyjdzie z Syjonu i słowo Jahłe wyjdzie – z Jeruzalem. (4) On będzie rozjemcą pomiędzy ludami i wyda wyroki dla licznych narodów. Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny. (5) Chodźcie, domu Jakuba, postępujmy w światłości Jahłe!” B.T

Jeszua HaMaszijach raz jeszcze objawi się w Jeruszalajim aby utwierdzić Torę dla narodów. Dlaczego tekst ten z Izajasza mówi o tym, że Tora i Słowo wyjdzie z Jeruszalajim? Dlatego, że znowu Słowo objawi się w postaci Jeszua HaMaszijach, który na podstawie Tory będzie zarządzał światem.
 
Przyjacielu i Przyjaciółko: Ale kto będzie z Nim w Jego gronie? Czy ci, którzy są wrogami  Jego Tory, i wrogami jego ludu? Odpowiedź pozostawiam Tobie.

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak