Szesz Meot Wesziszim Weszesz

Parsza Waetchanan zawiera w sobie wiele poselstw. Największym z nich jest to, że w tej parszy znajdujemy najpopularniejszą modlitwę zwaną „Szema”. Modlitwa ta  zaczyna się od słów „Szema Izrael”, co znaczy „Słuchaj Izraelu”. W liturgii Żydowskiej Szema jest śpiewana każdego dnia podczas stałych modlitw i podczas Mikra Kodesz (Świętego Zgromadzenia). Zacytuję więc pierwszą część z tej modlitwy, o której czytamy w Dewarim (V Moj) 6:4

 „(4) Słuchajże Izraelu: JHŁH, Bóg nasz, JHŁH jeden jest. (5) Będziesz tedy miłował JHŁH, Boga twego, ze wszystkiego serca twego, i ze wszystkiej duszy twojej, i ze wszystkiej siły twojej; (6) A będą te słowa, które ja dziś rozkazuję tobie, w sercu twojem; (7) I będziesz je często przypominał synom twoim, i rozmawiał o nich siedząc w domu twym, i będąc w drodze, i kładąc się i wstawając. (8) I przywiążesz je za znak na rękach twoich, i będą jako naczelniki między oczyma twemi. (9) Napiszesz je też na podwojach domu twego, i na bramach twoich.” B.G

Druga część tej modlitwy znajduje się w Bemidbar (IV Moj) 15: 37-41 i w Dewarim (V Moj) 11:13 – 21. Ta część zaś, o której tu mówimy jest chyba najbardziej znana z Besory (Ewangelii), albowiem Adonaj Jeszua HaMaszijach odniósł się do tego przykazania nazywając je pierwszym z wszystkich przykazań. Besora Marka 12:29-30.

„(28) Zbliżył się także jeden z uczonych w Piśmie, który im się przysłuchiwał, gdy rozprawiali ze sobą. Widząc, że Jeszua dobrze im odpowiedział, zapytał Go: Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań? (29) Jeszua odpowiedział: Pierwsze jest: Słuchaj, Izraelu, JHŁH Bóg nasz, JHŁH jest jeden. (30) Będziesz miłował JHŁH, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą.” B.T 

Jeszua podał tu skróconą wersję tej micwy (Przykazania), a zarazem modlitwy. Skrót ten nie oznaczał w żadnej mierze, że reszta, którą zacytowaliśmy powyżej była nie ważna. Podobnie jak wielu Chrześcijan, gdy mówi o wzorcu modlitwy jaką zademonstrował nam Jeszua HaMaszijach mówiąc „Ojcze Nasz” ma na myśli całą modlitwę a zarazem i przykazanie. Przyjacielu i przyjaciółko, zgadzasz się ze mną?

Zapytam się więc ciebie: Jak to jest, że wielu z tych, którzy zwie się talmadim (uczniami) Jeszua HaMaszijach nie chcą podporządkować się do pierwszego przykazania z Tory?

W Judaizmie Mesjańskim podobnie jak w każdych innych formach Judaizmu ta micwa (przykazanie) jest również naszą stałą codzienną modlitwą i pierwszym Bożym przykazaniem, o którym najpierw czytamy w Torze a później w Besorze.

Modlitwa ta mówi nam o innych jakże ważnych micwot (przykazaniach). Zauważcie, że podobnie jak modlitwa „Ojcze Nasz”, tak też ta modlitwa wskazuje nam na wiele ważnych micwot (przykazań). I tak widzimy, że pierwszym i centralnym punktem w naszym życiu ma być to, że mamy kochać naszego Elohim (Boga) z całego serca, duszy, umysłu i mocy. Hm? Czy pozostaje więc coś w nas, dla nas co by było zwolnione z obowiązku miłowania naszego Ojca? Nie! Miłość ta jest porównywalna bym powiedział do całkowitego poświęcenia się dla Jahłe, albowiem nasze całe życie i to we wszystkich jego aspektach musi być w 100% skoncentrowane, aby wypełnić tę micwę.

Dalej czytamy, że słowa i przykazania z tej modlitwy mamy wpajać naszym synom podczas bycia w domu, będąc w podroży, podczas porannej modlitwy i podczas wieczornej modlitwy.

Dalej, aby upewnić się i aby zabezpieczyć się, aby nie doszło do zaniedbania tej micwy miłowania Jahłe naszego Elohim mamy uczynić dwie rzeczy:

1) Mamy przywiązać je na naszych rękach i na naszym czole, aby stały się dla nas jako wiodące nasze życie.

2) W dodatku mamy również umieścić je na bramach i na odrzwiach do naszych domów i mieszkań.

Johanan (Jan) tak napisał nam o wypełnieniu naszej miłości wobec naszego Ojca w Pierwszym Liście 5:3 

„(3) albowiem miłość względem Boga polega na spełnianiu Jego przykazań, a przykazania Jego nie są ciężkie.”  B.T 

Szaul (Paweł) zaś pisze o roli Ruach HaKodesz (Ducha Świętego), że On ma nam jeszcze bardziej pomóc w tym, aby dopełnić tego przykazania, które jest pierwszym z Tory (Prawa Bożego). List Szaula do Wspólnoty Mesjańskiej w Rzymie 8:5-8 

„(5) Ci bowiem, którzy żyją według ciała, dążą do tego, czego chce ciało; ci zaś, którzy żyją według Ducha – do tego, czego chce Duch. (6) Dążność bowiem ciała prowadzi do śmierci,  dążność zaś Ducha – do życia i pokoju. (7) A to dlatego, że dążność ciała wroga jest Bogu,  nie podporządkowuje się bowiem Prawu Bożemu, ani nawet nie jest do tego zdolna. (8) A ci, którzy żyją według ciała, Bogu podobać się nie mogą.” B.T 

Dążność Ducha to podporządkowanie nas do Prawa Bożego, to życie z Bogiem w pokoju. Inaczej mówiąc brak zachowywania tego pierwszego przykazania jest niczym innym jak w konsekwencji brakiem zachowywania Tory, a co za tym idzie brakiem kochania naszego Niebiańskiego Ojca z całego serca, duszy, myśli i mocy naszej. 

Przyjacielu i przyjaciółko, to jest pierwsze i największe z micwot z Tory! 

Kochać naszego Ojca i nie wypełniać Jego micwot (przykazań) jest tym samym jakby nasze dzieci powtarzały nam, że nas kochają, a o nasze przykazania jakie im dajemy jako rodzice nie dbały. Jaka to byłaby miłość? Miłość do Jahłe to nie melancholijne wyznania miłości, to nie ekscytacja podczas uwielbienia, lecz wypełnianie Jego micwot, które nie są uciążliwe. 

Gdy przygotowujemy nasze dzieci do uroczystości Bar lub Bat Micwy (Syn lub Córka Przykazań), uczymy ich, aby tę micwę zrozumieli i zachowywali. Później po ceremonii Bar lub Bat Micwy dzieci nasze biorą czynny udział w naszych Judeo-Mesjańskich Synagogach podczas czytania Tory, którą rozważamy podczas poprzedzającego tygodnia, ucząc ich i dając im przykład jak zachowywać całą Torę. Aby rozmiłowali się w Jego przykazaniach, żyjąc w tym świecie i nie będąc z tego świata. 

Przyjacielu i przyjaciółko, tym razem chciałbym ci zwrócić uwagę na pewien szczegół z tego przykazania: co powinniśmy uczynić, aby zabezpieczyć naszą miłość do naszego Ojca; a mianowicie o zakładaniu Tefilin. ( O duchowym znaczeniu zakładania tefilin więcej na CD, które jest do nabycia na naszej stronie).

Tefilin lub filakteria, którą zakładamy na naszą lewą rękę i na nasze czoło są nie tylko symbolem wiązania micwot (przykazań Bożych) do naszego życia, ale również są symbolem i rzeczywistością tego, że te przykazania są wypisane na naszych sercach i umyśle. Wiedz przyjacielu i przyjaciółko, że aby czynić to dwa razy dziennie, to potrzebujesz na to samozaparcia lub inaczej mówiąc całej swej mocy. Albowiem sami wiecie jak trudno jest regularnie i to w dodatku o wyznaczonych czasach modlitwy dwa razy dziennie odseparować się po to, aby pójść przed Najwyższego w modlitwie z założonym tefilin. My czynimy to z miłości, albowiem to jest miłe naszemu Ojcu i jakże potrzebne nam w tym zepsutym świecie, który pociąga coraz większe rzesze wyznawców, aby żyć według jego modły.  My czynimy to aby codziennie uprzytamniać sobie że nie jesteśmy z tego świata, żyjąc na tym świecie. 

Jako ciekawostkę powiem ci, że w Biblii dowiadujemy się o niezwykłym znaku (podróba tefilin), który ma wielce tajemniczą nazwę. A w języku hebrajskim nazwa jej jest: 

„Szesz Meot Wesziszim Weszesz” 

Księga Objawienia Johanana 13 podaje nam informacje, że nastąpiło odstępstwo i zwiedzenie, które poparte było wielkimi cudami. W rozdziale tym widzimy też ten symbol, który ma liczbę „Szesz Meot Weszszim Weszesz” jest nim cyfra 666.  Księga ta uczy nas, że liczba ta jest znakiem bezprawia (życia bez prawa Bożego) i że każdy kto nie jest wpisany do księgi żywota Baranka otrzyma fizyczny znak tej duchowej i jakże wrogiej Bogu rzeczywistości. Zobaczmy, gdzie jest umieszczony ten znak: Objawienie Johanana 13:16 – 17

„(16) I sprawia, że wszyscy: mali i wielcy, bogaci i biedni, wolni i niewolnicy otrzymują znamię  na prawą rękę lub na czoło (17) i że nikt nie może kupić ni sprzedać, kto nie ma znamienia – imienia Bestii lub liczby jej imienia.” 

Przyjacielu i przyjaciółko, zauważ, że znamię te jest rzeczywistym elementem podobnie jak Tefilin pośród ludu Bożego. Tyle tylko, że Tefilin jest fizycznym znakiem Bożej duchowej rzeczywistości, która jest miła Bogu. A jest nią zachowywanie przykazań Bożych, które są naszym dowodem miłowania Jahłe. A owe znamię, które jest na prawej ręce i na czole jest znamieniem i oznaką bezprawia. 

Ba; Księga ta zapowiedziała nam, że w dniach końca wyjdą na świat różne czyniące cuda religijne duchy, aby zwieść o ile można i wybranych. Mówi nam o tym Objawienie Johanana 16:13-14 

„(13) I ujrzałem wychodzące z paszczy Smoka i z paszczy Bestii, i z ust Fałszywego Proroka trzy duchy nieczyste jakby ropuchy; (14)  a są to duchy czyniące znaki – demony, które wychodzą ku królom całej zamieszkanej ziemi, by ich zgromadzić na wojnę w Wielkim Dniu wszechmogącego Boga.” B.T 

Religijne demony (duchy) czynią cuda, które maja przekonać świat, że życie w bezprawiu jest OK. One wychodzą na świat, aby zwieść wszystkich wierzących w Boga mieszkańców ziemi. 

W tych dniach udręki okaże się nasza wytrwałość jak to zapowiada Objawienie Johanana 14:12. O kogo tu chodzi bardzo dokładnie pokazuje nam to tłumaczenie z Biblii Gdańskiej: 

„(12) Tuć jest cierpliwość świętych, i, tuć są ci którzy chowają przykazania Boże i wiarę Jeszuową.” 

Tak; ci, którzy zachowują micwot (przykazania Tory) i wiarę jaką miał Jeszua HaMaszijach będą musieli przejść ostatni przesiew i ostatni atak demonów, jaki jest przygotowany dla domu Bożego. Czytamy o tym więcej w Objawieniu Johanana w 12:13-17 

„(13) A gdy smok ujrzał, iż został zrzucony na ziemię, zaczął prześladować niewiastę, która porodziła chłopczyka. (14) I dano niewieście dwa skrzydła wielkiego orła, aby poleciała na pustynię na miejsce swoje, gdzie ją żywią przez czas i czasy, i pół czasu, z dala od węża. (15) I wyrzucił wąż z paszczy swojej za niewiastą  strumień wody, aby ją strumień porwał. (16) Lecz ziemia przyszła niewieście z pomocą i otworzyła swoją gardziel, i wchłonęła strumień, który smok wyrzucił z swojej paszczy. (17) I zawrzał smok gniewem na niewiastę, i odszedł, aby podjąć walkę z resztą jej potomstwa,  które strzeże przykazań Bożych i trwa przy świadectwie o Jeszua. 

Niewiasta ta, to Izrael, z której narodził się Jeszua Hamaszijach. Reszta zaś to Judeo-Mesjańska grupa 144 tysięcy Jehudim i wielka rzesza tych, którzy przyłączyli się do Wspólnoty Izraela w Mesjaszu Jeszua, o czym pisze Szaul w Liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Efezie 2:11 – 12 

„(11) Przeto pamiętajcie o tym, że wy, niegdyś poganie w ciele, nazywani nieobrzezanymi przez tych, których nazywają obrzezanymi na skutek obrzezki, dokonanej ręką na ciele, (12) byliście w tym czasie bez Maszijach, dalecy od  społeczności izraelskiej i  obcy przymierzom, zawierającym obietnicę, nie mający nadziei i bez Boga na świecie.” B.T 

Jaki ma charakter ta reszta? Oni zachowują Torę!, Micwot (przykazania) Boga, mają świadectwo o Jeszua HaMaszijach, i mają wiarę taką jak Jeszua HaMaszijach. Takie świadectwo o tej reszcie znajdujemy tylko w I wieku, gdzie tysiące Jehudim uwierzyło w Jeszua HaMaszijach i gorliwie trzymali się Tory. Dzieje Ap. 21:20-21 

„(20) Słysząc to, wielbili Boga, ale powiedzieli mu: Widzisz, bracie, ile tysięcy Żydów uwierzyło, (21) a wszyscy trzymają się gorliwie Prawa.,,,” 

Dlaczego te tysiące gorliwie trzymało się Tory? Albowiem to jest pierwsze i największe przykazanie z Tory! Wypisane ono było nie tylko na ich Tefilin, ale także na ich sercu i na ich umyśle. 

Dziś przyjacielu i przyjaciółko, dziś masz szansę pójść ich śladami. Judeo-Mesjańska Posługa Drogi Pańskiej jest dla ciebie przykładem ożywienia tej reszty Izraela na terenie Polski i nie tylko. Dziś masz jeszcze czas, aby zaakceptować znak od naszego Ojca, Jego znak, na twoją lewą rękę i na czoło lub wziąć znamię, znak Bestii na prawą rękę i na czoło. Zapraszamy!

 

Szema Izrael!

 

Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak