Ruach HaMaszijach

 

W tym tygodniu nasza parsza (Roczny cykl czytania Tory i innych wybranych fragmentów z całej Biblii) rozpoczyna się od Bereszit 1:1

 

 

„1 Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. 2 Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Ruach Elohim unosił się nad wodami.” Ks. Rodzaju 1;1-2 B.T

W Księdze Jeszajachu 11:1-2 czytamy:
„1 I wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni. 2 I spocznie na niej Duch JHŁH, duch mądrości i rozumu, duch rady i męstwa, duch wiedzy i bojaźni Pańskiej.” Izajasza 11:1-2 B.T

W Midrasz Rabba 1:2 czytamy:
„Duch Boży unosił się nad wodami.” To był Duch Mesjasza jak jest napisane, „I spocznie na niej Duch JHŁH” (tłumaczenie własne).

Pierwsze słowa w Torze mówią nam o początku, gdzie jeszcze nic nie istniało. Tu właśnie czytamy, że „Duch Boży unosił się nad wodami” To już tu, w tym miejscu Mędrcy Judaizmu dostrzegali i wierzyli, że to właśnie Ruach HaMaszijach/ Duch Mesjasza był tym Duchem, który unosił się nad wodami, który jako pierwszy został objawiony zanim rozpoczęło się dzieło stwarzania. Mędrcy Judaizmu doszli do takiego wniosku właśnie na podstawie słów z Jeszajachu 11;1-2 i na podstawie pierwszych słów z Bereszit 1:1-2. Oczekiwano, że to właśnie Ten sam Ruach/ Duch Boży spocznie na oczekiwanym HaMaszjiach. 
W Chumaszu Pardesa Laudera w tych wersach z Bereszit 1:1-2 czytamy, że to „Boska Obecność unosiła się nad powierzchnią wód
Zatem śmiało możemy stwierdzić, że to Ruach Elohim/Duch Boży/Ruach HaMaszijach unosił się nad ziemia, która była pustkowiem i to na tym pustkowiu Nasz Elohim dokonał dzieła stwarzania, a było to w czasie, gdy czas jeszcze nie był odliczany. A był to czas stwarzania.
Podobnie rzeczy  działy się w stosunku do pojawienia się Jeszua HaMaszijach. Wówczas też, gdy nastała pełnia czasu i gdy nadszedł na to czas ten sam Ruach/Duch spoczął / unosił  się nad dziewicą Mirjam. Jeśli weźmiemy pod uwagę aspekt macierzyństwa to ona była pustkowiem i uczynił w niej ten sam Ruach HaMaszijach dzieło stwarzania; poczęcie Jeszua HaMaszijach w łonie Mirjam. Hallelujah!
To jest to miejsce gdzie się zaczyna nasza Besora (Ewangelia). Ew Mateusza 1:18

18 A z narodzeniem Jeszua Mesjasza było tak: Gdy matka jego, Mirjam, została poślubiona Josefowi, okazało się, że, zanim się zeszli, była brzemienna z Ruach HaKodesz.”

Zatem według Mędrców Judaizmu Ruach HaMaszijach to ten sam Duch co brał udział przy stwarzaniu – (Obecność Boska), który później również spoczął na Adonaj Jeszua HaMaszijach podczas jego Twili (zanurzenia się w wodzie). W Ew. Mateusza 3:16 czytamy:

„16 A gdy Jeszua został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego.”

Te rabinistyczne i te biblijne dowody wyraźnie wskazują na to ze Adonaj Jeszua nie był tylko prorokiem, lecz ze On był Synem Bożym już w momencie swego poczęcia. 

Jeszua HaMaszijach nie był zrodzony z nasienia mężczyzny, lecz z kobiety. W ten sposób wypełniło się słowo dane w Bereszit 3:15

15 I ustanowię nieprzyjaźń między tobą a kobietą, między twoim potomstwem a jej potomstwem; ono zdepcze ci głowę, a ty ukąsisz je w piętę.” Ks. Rodzaju 3;15.

Hebrajskie słowa „zara hu” , które są tu przetłumaczone jako „potomstwem: ono” gdy przetłumaczymy je dokładnie to słowa te mówią wyraźnie, że jest tu mowa raczej o nasieniu kobiety, albowiem „zara” znaczy nasienie, „hu” zaś oznacza dosłownie „on”, czyli jest tu mowa o jej nasieniu, które będzie rodzaju męskiego,  i że to ten potomek zdepcze głowę wężowi.
Czy zatem jest możliwe, aby kobieta miała nasienie w sobie? Otóż nie.
Dlatego właśnie, gdy Mirjam poczęła, to poczęła ona z nasienia Ruach HaKodesz, a nie z nasienia mężczyzny.
W Bereszit 1;27 czytamy, że Elohim stworzył Adama na swoje podobieństwo.
Szaul zaś w Liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Kolosach 1:15 pisze o Jeszua HaMaszijach, że:

15 On jest obrazem Boga niewidzialnego – Pierworodnym wobec każdego stworzenia, 16 bo w Nim zostało wszystko stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. 17 On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie.” B.T

W Jeszua HaMaszijach wszystko zostało stworzone nawet w niebie. Ten sam Szaul w liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Rzymie 5:14 pisze ze:

14 A przecież śmierć rozpanoszyła się od Adama do Mojżesza nawet nad tymi, którzy nie zgrzeszyli przestępstwem na wzór Adama. On to jest typem Tego, który miał przyjść.”

Niewinni bezgrzeszni ludzie, np.; noworodki umierają nie uczyniwszy nawet jednego grzechu. Szaul widzi w osobie Jeszua drugiego Adama, który był zapowiedziany już w pierwszym Adamie.  Dlaczego? Ponieważ tak jak pierwszy Adam po swoim stworzeniu był bezgrzeszny, tak tez Jeszua po poczęciu w Mirjam pojawił się jako bezgrzeszny człowiek, bo nie był z nasienia grzesznego człowieka lecz z Ruach HaKodesz, albo Ruach HaMaszijach, o którym mówią Mędrcy Judaizmu.
 
Szaul w Pierwszym Liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Koryncie 15:45 nazywa Mesjasza jako „Ostatni Adam” mówiąc:

 
45 Tak też jest napisane: Stał się pierwszy człowiek , Adam, duszą żyjącą, a ostatni Adam duchem ożywiającym.”

To ten Ruach HaMaszijach, który ożywił pustkowie jakim była ziemia, który pobudził do życia wszystko na ziemi co jest żyjące, albowiem w Nim wszystko zostało stworzone. To ten  sam Ruach, który pobudził do życia Jeszua HaMaszijach w łonie Mirjam, dając Mu życie. To ten sam Ruach, który spoczął na Adonaj Jeszua podczas Twili i potwierdził Jego boskie pochodzenie. To jest właśnie ten Ruach HaMaszijach, który gdy Go otrzymamy przy naszym nowonarodzeniu się, który sprawia w nas nowe stworzenie, które z biegiem dorastania upodabnia się do Jeszua HaMaszijach. I to poprzez tego samego Ruach HaMaszijach nasz Adonaj Jeszua jest w stałym kontakcie z nami.
O preegzystencji Jeszua napisane jest w Ew. Jana 16: 27-28.

27 Albowiem Ojciec sam was miłuje, bo wyście Mnie umiłowali i uwierzyli, że wyszedłem od Boga. 28 Wyszedłem od Ojca i przyszedłem na świat; znowu opuszczam świat i idę do Ojca.”

Wraz z odejściem Adonaj Jeszua do Ojca, mamy obietnice dla jego talmadim (uczniów) o posłaniu do nas innego pocieszyciela Ruach HaKodesz (Ducha Świętego), o którym pisze w Ew. Jana 16:14:

„14 On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi”.

 

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak