Tisz BeAw

Cześć Pierwsza

 

Tisz BeAw to wielki dzień postu w tradycji Judaizmu. W tym roku według obliczeń rabinistycznych dzień tego postu przypada na 20 Lipca.  Nazwa tego postu Tisz BeAw jest wzięta od hebrajskiej daty tego dnia:  Tisz =dziewiąty Aw=(nazwa miesiąca Aw). Czyli najprościej mówiąc jest to dzień: Dziewiątego Aw.  Ten dzień uczczony jest wielkim i ścisłym postem na pamiątkę zniszczenia pierwszej i drugiej Świątyni w Jeruszalaim i nie tylko…


Według Miszny (Taanit 4:6) dzień dziewiątego Aw jest pamiątką kilku tragicznych wydarzeń dla Izraela. Oto lista tych historycznych wydarzeń:

  1. Dwunastu szpiegów powróciło z misji szpiegowania ziemi Kanaanu. Gdzie dwoje z nich Jeszua i Kaleb przyniosło dobry raport, a pozostałych dziesięciu zły raport. Co w konsekwencji przyniosło panikę i brak wiary wśród ludu w to, że JHŁH Elohim jest w stanie wprowadzić ich do tej ziemi i pokonać ich mieszkańców. W końcu w konsekwencji tego zdarzenia zbawione/odkupione pokolenie Izraelitów w krwi przymierza, które wyszło z Micraim (Egiptu), musiało umrzeć na pustyni nie zobaczywszy nigdy ziemi obiecanej.
  2. Pierwsza Świątynia pobudowana przez króla Salomona została zburzona przez wojska Babilonu właśnie w tym dniu 9 Aw.
  3. 565 lat po zniszczeniu pierwszej Świątyni właśnie w tym dniu 9 Aw zostaje zniszczona druga Świątynia przez wojska Imperium rzymskiego
  4. W roku 135 n.e. upadło powstanie Żydów przeciwko rzymianom, które dowodzone było przez fałszywego mesjasza Bar Kohbe. W tym samym dniu został on zabity.
  5. W tym także dniu 136 roku n.e. wzgórze świątynne zostało zaorane przez rzymian i zabroniono Jehudim zamieszkiwać te tereny.

 Oprócz tych wielkich tragedii, które już wspomniałem; 9 Aw naznaczony jest innymi tragediami, które nie były ściśle związane z Ziemią Izraela, ale tylko z ludnością Izraela. Np.:

1. W tym dniu w 1290 roku Żydzi byli wygnani z Anglii

2. W dniu siódmym Aw 1492 Żydzi zostali wygnani z Hiszpanii

3. W 1914 r. w tym dniu Niemcy wypowiedziały wojnę Rosji, i rozpoczęła się

I wojna Światowa

4. W wigilie 9 Aw w 1942 roku rozpoczęto masowe deportacje Żydów z Warszawskiego getta do Obozu w Auschwitz.

 To tak po krótce, ponieważ jest jeszcze kilka innych tragedii, które wydarzyły sie narodowi żydowskiemu właśnie w tym dniu.

Pytanie jest wiec takie: Jakie ma to znaczenie dla wierzących Jehudim i Goim w Maszijach Jeszua? Czy powinniśmy zachowywać ścisły post, jaki jest nakazany przez Mędrców Judaizmu? Prorok Zachariasz 8:19 zapowiada, ze ten post ma sie zamienić w wesele i radość, w radosne święto!    

 Czy zatem mamy obchodzić Tisz BeAw; pościć czy też nie?

  

Teraz może kilka słów o tym jak halacha Judaizmu rabinistycznego naucza o sposobie obchodzenia Tisz BeAw.

Kicur Szulchan Aruch – Religijne Prawo Żydowskie nakazuje na ten dzień 5 ograniczeń ( szczegóły znajdziesz na str. 403 wydanie 2005 Kraków). Oto te przykazania rabinistyczne, które należy przestrzegać na ten dzień:

 Post od zachodu do zachodu słońca z ograniczeniami równymi na post w Dzień Jom Kipur (Dzień Pojednania):

  1. Zakaz spożywania pokarmów oraz picia napojów. Osoby chore musza udać sie do rabina na konsultacje, jak maja obchodzić ten dzień. Zabrania sie mycia zębów itd. Osoba, która pali papierosy ma palić na osobności, bez świadków itd.
  2. Zabrania sie brania kąpieli i mycia twarzy. Dozwolone jest tylko opłukiwanie palców do wysokości kostek dłoni.
  3. Nie można używać mydła lub innych produktów zapachowych, olejków itd
  4. Zakazuje sie noszenia skórzanych butów lub sandałów
  5. Małżonkowie nie powinni sie dotykać w tym dniu.

 Oraz nie należy od zachodu słońca aż do popołudnia siadać na krześle, ławce itd. Można siadać tylko na meblach, których siedzisko jest tuz nad powierzchnią podłogi, itd. Zakazuje sie pracy przed południem. Można wykonywać czynności, które nie odwracają naszej uwagi od żałoby, typu włączenie światła, itd.

 To tylko niektóre fragmenty z halachy rabinistycznej.

 Dla tych, którzy wciąż sie wahają nad tym czy pościć w ten dzień, dodać należy, iż w Judaizmie tak postrzega się duchowy aspekt tego dnia postu:

 „Tragedie te głęboko wpłynęły na wszystkie przyszłe pokolenia, ponieważ wraz ze zburzeniem Świątyni, straciliśmy nasze najwspanialsze źródło życia duchowego. Prawom żałoby, których przestrzegamy w tym dniu Tisz BeAw, towarzyszy tęsknota za odbudową Świątyni oraz za ostatecznym wybawieniem.” Wzięte ze str. 402 z wydania w 2005 r. w Krakowie.

 

Czy zatem mamy obchodzić Tisz BeAw; pościć czy tez nie?

 

Tradycyjnie na dzień tego postu czyta sie Księgę Lamentacji/Treny. Słowo „Lamentacje” to tłumaczenie hebrajskiego słowa „Ejcha”, co dokładniej może znaczyć : „Jak to mogło sie stać”

Rabinistyczny komentarz do tej księgi w Midraszu Raba, podaje ciekawą analogię pomiędzy grzechem i wygnaniem Adama z Edenu i grzechem i wygnaniem Izraela z Erec Izrael.

Historia Adama, który został osadzony w pięknym ogrodzie Eden, gdzie Elohim dal mu micwot (przykazania), i właśnie za brak wierności tym przykazaniom Elohim postanowił wygnać go z tego Edenu.

Co ciekawe, to słowo „Ejcha” = Lamentacje; występuje również w 3 rozdziale Bereszit (I Mojż 3) i słowo to tłumaczone tam jest „Gdzie jesteś”, słowa te również reprezentują Boży lament nad tym, co wydarzyło się i co nazywamy upadkiem człowieka, bądź początkiem braku posłuszeństwa micwot (przykazaniom).

 Rabin Abbahu właśnie z tą historią Adama, jego grzechu i jego wygnania z Edenu porównuje analogicznie historie Izraela. Rabin Abbahu cytuje z Ozeasza 6:7

 „Oni już przez Adama złamali przymierze, już wtedy okazali wobec Mnie niewierność.” Ks. Ozeasza 6:1-11, Biblia Warszawsko-Praska

 Dalej rabin ten kontynuuje: Podobnie jak Adam, tak też Izrael zamieszkał w miejscu wybranym dla niego przez JHŁH. Oto jak Jeremiasz w podobny sposób opisuje pozycje Izraela w jej ziemi.

 (7) to ja sprawię, że przebywać będziecie w tym miejscu, w ziemi, którą dałem waszym praojcom, od czasu niezmierzonego aż po czas niezmierzony” Ks. Jeremiasza 7:7, Biblia w przekładzie Nowego Świata

 Podobnie jak Adamowi Elohim dal micwot dla Izraela:

 „A teraz, Izraelu, słuchaj praw i nakazów, które uczę was wypełniać, abyście żyli i doszli do posiadania ziemi, którą wam daje Pan, Bóg waszych ojców”  Ks. Powt. Prawa 4:1, Biblia Tysiąclecia

 Daniel pisze, iż jawnym stało sie to, że Izrael postąpił podobnie jak Adam w Edenie:

 (5) Zgrzeszyliśmy, zbłądziliśmy, popełniliśmy nieprawość i zbuntowaliśmy się, odstąpiliśmy od Twoich przykazań” Ks Daniela 9:5

 Dalej rabin ten cytuje z Ozeasza, gdzie prorok opisuje wyrzucenie Izraela:

 (15) Całą swoją przewrotność już w Gilgal odkryli, tam też po raz pierwszy zacząłem ich nienawidzić. Występki zaś ich sprawiły, że wyrzuciłem ich z domu. Nie będę już więcej nigdy ich miłował, bo wszyscy ich przywódcy są buntownikami. Ks. Ozeasza 9:1-17, Biblia Warszawsko-Praska

 Tak wiec, tak jak nad Adamem, tak też Elohim lamentuje nad Izraelem, który po raz kolejny w 135 roku n.e. został wygnany ze Świętej Ziemi.

 

Czy zatem mamy obchodzić Tisz BeAw; pościć czy też nie?

 

Cdn.