Szir
 
 
 
Parsza Haazinu niesie w sobie wielkie poselstwo w wersach, które są zatytułowane jako: Pieśń Mojżesza. W Dewarim (V Moj) 32:1 czytamy: 
 
Uważajcie, niebiosa, na to, co powiem, słów moich ust słuchaj, ziemio.”B.T 
 
Adonaj nakazał, aby Mosze napisał pieśń, którą miał przekazać  Izraelowi, aby nauczyli się jej na pamięć i aby przekazywali ją swym dzieciom z pokolenia na pokolenie.
  
Celem tej pieśni miało być i nadal jest to, aby ostrzec wszystkie pokolenia o tym, co ich spotka, gdy odejdą od tej Drogi, którą otrzymali od Elohejnu z rąk Mosze (Mojżesza). Mało tego Mosze już od pierwszych słów kieruje nam uwagę na to, że słowa te są adresowane najpierw do nieba, aby były tam świadectwem dla tych, co je będą słuchać na ziemi. Zatem waga tych słów jest jakby to rzec z najwyższej półki. 
 
Przyjacielu i przyjaciółko, nie wiem jak Ty, ale ja do dziś dnia pamiętam piosenki, które uczyłem się jako dziecko.  W tej pieśni znajdujemy bardzo ważne dla nas poselstwo, które należy zapamiętać już od najmłodszych lat. Dlaczego? Choćby dlatego, że Tora powinna mieć centralne miejsce w naszych sercach i w naszych umysłach, jako świadectwo tego, że żyjemy w Brit Chadasza (Nowym Przymierzu). 
 
Pieśń Mojżesza w dużej mierze w swej treści zawiera ostrzeżenia dla Izraela o konsekwencjach zejścia z Drogi jaką przekazał nam Jahłe Elohim oraz o sądzie i karze za złamanie przymierza,  które zawarliśmy z Elohejnu (Naszym Bogiem). Na samym końcu zaś pieśń niesie obietnice powtórnego odkupienia. 
 
Zobaczmy jak Mosze prorokując rzekł w Dewarim 31 
 
„(29) Ponieważ wiem, że po mojej śmierci na pewno w przyszłości sprzeniewierzycie się i odstąpicie od drogi, którą wam przykazałem. Dosięgnie was nieszczęście, gdy czynić będziecie to, co jest złe w oczach Jahłe, gniewając Go czynami rąk waszych. (30) Potem wygłosił Mojżesz do uszu całej społeczności Izraela wszystkie słowa tej pieśni:” B.T
 
 
Przyjacielu i przyjaciółko, czy  sądzisz, że Ty też powinieneś nauczyć się tej pieśni na pamięć i tak jak nakazał Mosze przekazywać tę pieśń z pokolenia na pokolenie? 
Jeśli nie wiesz jak odpowiedzieć na to pytanie to pozwól, że tu poznasz odpowiedź, jaką  mamy w Judaizmie Mesjańskim.
  
Zacznijmy od tego, że Adonaj Jeszua HaMaszijach uczył tego samego poselstwa jakie znajdujemy w Pieśni Mojżesza. Potwierdzili nam to też  Jego Talmidim (uczniowie) w wielu  listach. Pozwól więc, że przypomnę ci kilka z nich. Zacznijmy jednak od słów Adonaj Jeszua, który powiedział w Besorze Mateusza 24:11,  że zwiększy się odstępstwo i bezprawie, czyli życie bez Tory pośród Jego wyznawców. 
 
„(11) Powstanie wielu fałszywych proroków i wielu w błąd wprowadzą; (12) a ponieważ wzmoże się nieprawość, oziębnie miłość wielu. (13) Lecz kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony.” B.T 
 
Adonaj mówi nam o tym, że tylko ci, którzy wytrwają do końca, zbawieni będą, ci którzy nie ulegną  zwiedzeniu jakim jest  życie bez Tory.
 
W innym miejscu nasz Adon (Pan) rzekł podobnie ostrzegając nas i mówiąc nam, że razem muszą wzrastać ze sobą oba gatunki roślin (wierzących), ci co żyją według Tory i ci co od jej dróg odeszli: Besora Mateusza 13:25 „Lecz gdy ludzie spali, przyszedł jego nieprzyjaciel, nasiał chwastu między pszenicę i odszedł.”B.T 
 
Nie śpij przyjacielu i przyjaciółko! Obudź się! W jeszcze innym miejscu nasz Mistrz Jeszua mówi o zaniku wiary, która musi być zbudowana na fundamencie Tory i wzorze jakim jest życie Jeszua HaMaszijach: Besora Łukasza 18:8 
 
Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?”B.T 
 
O jakiej wierze mówi tu Jeszua, którą ciężko będzie mu znaleźć na ziemi, gdy On wróci? Dodam jeszcze dwa świadectwa z wypowiedzi Szaula (Pawła) dotyczące tego samego tematu, gdzie pokazane jest, że odstępstwo od Tory dotyczy wierzących w Jeszua a nie ludzi ze świata, który nas otacza. Jeden to ten, o którym już wspomniałem w poprzednim artykule w Dziejach Ap. 20:29-30 
 
Wiem, że po moim odejściu wejdą między was wilki drapieżne, nie oszczędzając stada. (30) Także spośród was samych powstaną ludzie, którzy głosić będą przewrotne nauki, aby pociągnąć za sobą uczniów.” B.T 
 
Adonaj Jeszua i Talmidim prorokowali, że ta przewrotna nauka będzie odstępstwem od Tory (Prawa), jak widzimy Szaul również ostrzegał w ten sam sposób Wspólnoty Mesjańskie. Następny drugi przykład jest w Drugim Liście Szaula do Wspólnoty Mesjańskiej w Tesalonice 2: 
 
„(7) Tajemnica bezbożności już bowiem okazuje swoją moc i skoro tylko ustąpi ten, który ową potęgę powstrzymuje, (8) wówczas ukaże się Niegodziwiec w całej pełni. Ale Pan zgładzi go tchnieniem swoich ust i zniszczy samą potęgą swego przyjścia. (9) Przyjdzie zaś ów Niegodziwiec wyposażony w moc Szatana i będzie dokonywał wielu rzeczy niezwykłych i fałszywych cudów. (10) Będzie się posługiwał złem we wszelkich jego postaciach, byle tylko uwieść tych, którzy idą na zatracenie, ponieważ nie przyjęli z miłością prawdy mającej doprowadzić ich do wiecznego zbawienia. (11) I dlatego właśnie Bóg zezwala, by ulegli oszustwom, by uwierzyli kłamstwu. (12) W ten sposób bowiem zasłużą sobie na wyrok potępienia ci wszyscy, którzy zamiast uwierzyć prawdzie, znaleźli upodobanie w nieprawości.” B.T 
 
Przyjacielu, Przyjaciółko, na tym polega moc pobożności, że dana osoba jest przekształcona do życia na wzór Jeszua HaMaszijach, podporządkowana Torze i prowadzeniu Ruach HaKodesz (Ducha Św.). Zauważcie, że wszystkie te ostrzeżenia mają to samo poselstwo, jak to, które jest w Dewarim 31:29 w prologu do Pieśni Mojżesza. No tak,  ale jakie to ma dla nas znaczenie? Czy my jesteśmy tymi, do których Mosze napisał tę pieśń? Albo czy my jesteśmy tymi, do których skierował swe słowa nasz Adonaj Jeszua, albo tymi do których pisali Jego Talmidim? Przyjacielu i przyjaciółko jak myślisz? 
 
W Księdze Objawienia, która zawiera wiele apokaliptycznych proroctw czytamy o zbliżających się katastrofach, które de facto już się zaczęły. W Objawieniu czytamy, że one nastaną jako sąd od Elohejnu dla tych, którzy nie chcą się upamiętać od życia w grzechu. Pamiętajmy, że mówimy tu o wierzących, a nie tylko o niewierzących tego świata. Wiemy dobrze, że do dziś dnia Izrael odczuwa duchowo i fizycznie kary jakie na niego spadają za to, że nie wzięli serio ostrzeżeń z Pieśni Mojżesza. Prawda? Zapytam się: Czy zatem te ostrzeżenia z Objawienia spełnią się czy też nie? Jak myślisz? I na kogo one spadną? 
W Objawieniu czytamy o karach dla całego świata?  Tak, całego świata! W tym również dla tych wierzących, którzy nie wyjdą z Babilonu. W Objawieniu czytamy jak Elohejnu rozprawi się z grzesznymi narodami, którzy nie tylko żyli w grzechu, ale także prześladowali Izrael. To właśnie tu  pośrodku tej księgi Objawienia czytamy, że  pewna grupa męczenników za wiarę w  Jeszua stoi przed tronem Najwyższego i śpiewa Pieśń Mojżesza, która jest też nazwana Pieśnią Baranka! Objawienie 15 
 
„(3) I śpiewają pieśń Mojżesza, niewolnika Bożego, i pieśń Baranka, mówiąc: “Wielkie i zdumiewające są twe dzieła, Jahłe Boże, Wszechmocny. Prawe i Prawdziwe są twe drogi, Królu Wieczności. (4) Któż by się ciebie rzeczywiście nie bał, Jahłe, i nie wychwalał twego imienia, skoro ty sam jesteś lojalny? Bo wszystkie narody przyjdą i przed twoim obliczem oddadzą ci cześć, ponieważ zostały ujawnione twe prawe postanowienia“. Biblia w Przekładzie Nowego Świata. 
 
Tak, ten przekład Pisma pokazuje to poselstwo najczyściej! Zauważcie przyjacielu i przyjaciółko, że dla zbawionej rzeszy ludzi śpiewających Pieśń Mojżesza, albo inaczej mówiąc Pieśń Szir HaMaszijach (Pieśń HaMaszijach) lub Pieśń Baranka, pieśń ta stała się również ich pieśnią.
 
 
Jaka jest twoja pieśń? 
 
 
Dlaczego więc Johanan mówi, że Pieśń Mojżesza jest Pieśnią Baranka? Dlatego, że oboje zapowiedzieli odstępstwo, karę i odkupienie resztki Izraela, która będzie strzegła Przykazań Bożych i wiary Jeszua, wiary którą miał również Mosze.  Dlatego przyjacielu i przyjaciółko, gdy czytasz w Torze w tej parszy Haazinu Pieśń Mojżesza pamiętaj o tym, że ona jest też Pieśnią Jeszua HaMaszijach i tych, którzy są i  którzy będą zbawieni. 
 
Przyjacielu i przyjaciółko, wiem, że życie pędzi i czasu nam brak na to co czasem……… wydaje się nam ważne i słuszne, i że wymagać od samego siebie, aby nauczyć się na pamięć tak długiej pieśni, nie znając przy tym melodii do niej, to prawdziwie wielkie wezwanie. Niech więc zatem ten wers, który jest na samym początku tej pieśni będzie dla ciebie jak namaszczenie dla  głodnej i spragnionej duszy, która w Jeszua/Torze znajdzie swe wypełnienie.
 
Dewarim 32;2,  Biblia w Przekładzie Nowego Świata: 
 
Moje pouczenie będzie kropić jak deszcz, moja wypowiedź opadać jak rosa, jak łagodne deszczyki na trawę i jak rzęsiste ulewy na roślinność.” 
 
Przyjacielu i przyjaciółko skoro nikt nie zna oryginalnej melodii do Pieśni Mojżesza z naszej parszy, to pozwól, że zaproszę cię do posłuchania  nowszej wersji tej pieśni z Objawienia 15.
  
 
 
 
 
Chag Sameach Jom Terua!
 
 
 
Mesjański Rabin
 
Eugeniusz Emet Banak.