Maszijach Ben Josef

Parsza Wajeszew jest jednym z najlepszych i największych przykładów zapowiedzi misji i dzieła Jeszua HaMaszijach (Mesjasza). W Judaizmie właśnie na podstawie historii Josefa (Józefa)  oczekiwano i interpretowano  pojawienie się dwóch mesjaszy: Maszijach Ben Josef (Syn Józefa) i Maszijach Ben Dawid (Syn Dawida).  W Bereszit 37:11 (ks. Rodzaju) czytamy:

5) Pewnego razu miał Józef sen i opowiedział go braciom swoim, oni zaś jeszcze bardziej go znienawidzili.
(6) Powiedział im bowiem: Słuchajcie, proszę, tego snu, który mi się śnił:
(7) Oto wiązaliśmy snopy na polu; wtem snop mój podniósł się i stanął, a wasze snopy otoczyły go i pokłoniły się mojemu snopowi.
(8) Rzekli do niego bracia: Czy chciałbyś naprawdę królować nad nami? Czy chciałbyś naprawdę nami rządzić?
I jeszcze bardziej znienawidzili go z powodu snów i słów jego.
(9) Potem miał jeszcze inny sen i opowiedział go braciom swoim. Powiedział: Miałem znowu sen: oto słońce, księżyc i jedenaście gwiazd kłaniało mi się.
(10) A gdy to opowiedział ojcu i braciom, zgromił go ojciec i rzekł do niego: Cóż to za sen, który ci się śnił? Czyż więc ja, matka twoja i bracia twoi mielibyśmy przyjść i pokłonić ci się do ziemi?
(11) Wtedy zazdrościli mu bracia, lecz ojciec jego zachował to słowo w pamięci.” B.W

 

Patrząc na ten tekst z perspektywy czasu widzimy, że te sny wskazywały nie tylko na panowanie Josefa nad swymi braćmi, ale także na panowanie Jeszua HaMaszijach nad swoimi braćmi Israelem.  W obu przypadkach,  tak jak Josef, tak też nasz Adonaj Jeszua odegrali role zbawicieli. Obaj, zanim jednak mogli objawić się jako zbawiciele musieli najpierw cierpieć z rąk swych braci. Obaj, zostali odrzuceni przez swoich i wydani w ręce pogan, w szpony śmierci, aby później objawić się jako zmartwychwstali i jako zbawiciele. Co prawda Josef syn Jaakowa nie umarł, ale gdy bracia donieśli  Jaakowi wiadomość o śmierci Josefa (oczywiście ukrywając ich zdradę) powiedziano mu: Bereszit 37:31-35

31) A oni wzięli szatę Józefa i zabiwszy młodego kozła, umoczyli ją we krwi, (32) po czym tę szatę posłali ojcu. Ci zaś, którzy ją przywieźli, rzekli: Znaleźliśmy ją. Zobacz, czy to szata twego syna, czy nie. (33) [Jakub] rozpoznawszy ją zawołał: Szata mego syna! Dziki zwierz go pożarł! Dziki zwierz rozszarpał Józefa! (34) I Jakub rozdarł swoje szaty, a potem przepasał biodra worem i opłakiwał syna przez długi czas. (35) Gdy zaś wszyscy jego synowie i córki usiłowali go pocieszać, nie słuchał pociech, mówiąc: Już w smutku zejdę za synem moim do Szeolu. I ojciec jego [nadal] go opłakiwał.” B.T

Zatem, w oczach Jaakowa jego syn Josef poniósł śmierć.  Josef jednak w rzeczywistości nie umarł, ale żył i to po to, aby ostatecznie stać sie ich zbawicielem. Podobnie, jak w przypadku Jeszua HaMaszijach on też umarł w ciele po to, aby później stać się Zbawicielem swych braci -Jsraela. Choć w oczach ludzkich Jeszua umarł, my  jednak  wiemy, że On zmartwychwstał. Hallelujah!

Gdy zwrócimy uwagę w zapisie Tory  na te snopy  z pierwszego snu, to jest to zapowiedzią  wywyższenia Jeszua Maszijach. Czytamy o tym w Wajikra (III Moj) 23:10-14 – gdzie jest napisane o tym, że nie wolno było nikomu  spożywać nic ze zboża dopóki kohen (Kapłan) nie przyniósł przed JHŁH snopu jako pierwocin i dopóki  go nie podniósł i nie dokonał potrząsania. Ten jeden snop musiał być wywyższony, albowiem on wskazywał na wywyższenie Jeszua HaMaszijach przed Ojcem w niebie i na  pierwociny zmartwychwstania.
Gdy spojrzymy do Besory (Ewangelii) Mateusza 28:16-17 zobaczymy tam dalsze wypełnienie się snu Josefa, które jest widoczne w zachowaniu się talmadim (uczniów) wobec Jeszua HaMaszijach, gdy oddali Mu pokłon:

16 Jedenastu zaś uczniów udało się do Galilei na górę, tam gdzie Jeszua im polecił. (17) A gdy Go ujrzeli, oddali Mu pokłon.” B.T

Zapytasz jakie to ma powiązanie ze snem Josefa? Otóż wszyscy talmadim Jeszua HaMaszijach reprezentują wszystkie pokolenia Israela. Tak jak to zapowiedział nasz Adonaj w Besorze Mateusza 19:28.

28 Jeszua zaś rzekł do nich: Zaprawdę, powiadam wam: Przy odrodzeniu, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na swym tronie chwały, wy, którzy poszliście za Mną, zasiądziecie również na dwunastu tronach, sądząc dwanaście pokoleń Izraela.”

Josef był prototypem Jeszua HaMaszijach i w historii jego życia nasz Elohim (Bóg) pokazał nam – według swojego zwyczaju, w postaci „cieni” – jaka będzie rzeczywistość:  nadejście HaMaszijach.  Tak więc teraz, jasno to widzimy:  przedtem prorocy i komentatorzy Żydowscy widzieli jakby przez mgłę i oczekiwali nadejścia HaMaszijach.
 A gdy On przyszedł, nie poznali Go i odrzucili. My wiemy jednak, że w przyszłości cały Jsrael będzie musiał oddać pokłon  Jeszua HaMaszijach – w tym również każdy z Jego przodków, a nawet Jego ziemska rodzina.
W przypadku Josefa wiemy, że jego bracia pokłonili się mu, gdy przybyli do Egiptu. O  jego ojcu i matce nic nie jest wspomniane, czy oddali mu pokłon, ale pamiętajmy, że Faraon wydał zarządzenie, aby każdy kłaniał się przed Josefem. Zatem, gdy Jsrael przyszedł przed Faraona, wówczas musiał pokłonić się Faraonowi  i  Josefowi, który był przy jego boku.

Następna rzecz, o jakiej czytamy w cytacie z naszej parszy to:

11 Wtedy zazdrościli mu bracia, lecz ojciec jego zachował to słowo w pamięci”.

Raszi, Żydowski komentator ze średniowiecza, w swoim komentarzu do tego wersu pisze tak:
Jego ojciec czekał te rzecz” To znaczy, że on czekał i wypatrywał na to, kiedy to się stanie rzeczywistością.”  (Tłumaczenie własne).
Raszi rozumiał, że hebrajskie słowo „Szomer”  użyte w tym zdaniu znaczy, że nie tylko pamiętał, ale że też strzegł tego słowa. Inny komentator Żydowski – Rabin Lubawiczer pisał tak:
Dlaczego Jaakow wyczekiwał spełnienia snów Josefa, aby sie wypełniły? Jaakow czekał niecierpliwie na Maszijach ben Josef zwiastuna Maszijach ben Dawid” (Tłumaczenie własne).

 
Inny komentator, Rabin Dosa z okresu wczesnego Talmudu ubolewał nad wersami z Zachariasza 12:10-12 wskazując, że mówią one o płaczu nad Maszijach ben Josef (Mesjaszem synem Józefa).

W tradycji Żydowskiej oczekuje sie dwóch mesjaszy: Ben Josefa i po nim Ben Dawida. My wiemy, że JHŁH posyła tylko jednego HaMaszijach, który ma wypełnić obie role Maszijach ben Josef  i Maszijach ben Dawid.
A osobą tą jest nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach. W historii życia  Josefa znaleziono blisko 48 podobieństw, które bezpośrednio lub pośrednio wskazują na naszego Jeszua HaMaszijach.

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak