Simchat Tora

Szalom, przyjacielu i przyjaciółko, to właśnie zakończyły się biblijne moadim (wyznaczone święte czasy) naszego Ojca, który jest w niebie. Ostatnim moed, w jakim mogliśmy się radować przed Elohejnu (naszym Bogiem) był Szemini Aceret czyli Ósmy Dzień Zgromadzenia, który nosi również nazwę Simchat Tora.
  
Zapewnie wiecie, że nazwa „Simchat Tora” co znaczy: radowanie się z Torą nie jest biblijną nazwą tego dnia? Tak, to prawda.  Nazwa ta powstała z tradycji biblijnej, gdzie tamtejsi Mędrcy Judaizmu dodali do Szemini Aceret aspekt radości z Torą, albowiem w opisie biblijnym Szemini Aceret nie ma szczególnego wyjaśnienia, dlaczego tak ma być. 

 

 
Sposoby i czas obchodzenia Simchat Tora są dziś podzielone w zależności od rodzaju odłamu Judaizmu i miejsca zamieszkania. I tak na przykład w Izraelu i w Reformowanym Judaizmie łączy się Szemini Aceret z Simchat Tora w jeden dzień. W pozostałych odłamach Judaizmu w diasporze Simchat Tora obchodzi się po Szemini Aceret. W Przypadku Judaizmu Mesjańskiego, my obchodzimy tak jak to jest w Izraelu czyli w tym samym dniu.
 
Dlaczego obchodzimy Simchat Tora? No cóż, o tym za chwilę. Zacznijmy od tego, że Szemini Aceret jest Ósmym (dniem) Zgromadzenia, licząc nie od niedzieli- pierwszego dnia tygodnia, ale licząc od pierwszego dnia Sukot (Święta Namiotów). Szemini Aceret zatem jest uzależniony od tego-, kiedy jest Sukot. I tak jak Hag Hamoci (Święto Przaśników) jest uzależnione od czasu, kiedy jest Pesach (Pascha).  Tak też jest w przypadku Szemini Aceret.
 
Tak jak Pesach ma bardzo dużo wspólnego z Hag HaMoci tak też Szemini Aceret ma dużo wspólnego z Sukot. Co prawda w Torze czytamy, że ilość oddań na ten dzień ma być znacznie zmniejszona niż w Sukot, że już nie należy przebywać w Sukach (namiotach) oraz  Etrog i Lulaw już są odłożone na bok. Co więc pozostaje wspólnego z Sukot, to charakter jaki ma Sukot, a jest nim Zeman Simchatejnu czyli Czas naszej Radości. W tym dniu radujemy się przed naszym Ojcem nosząc Torę wokół i tańcząc wokół naszej Synagogi i to siedem razy. Tora jest dla nas radością, a jej micwot (przykazania) błogosławieństwem.  
 
Drugi aspekt dlaczego w dniu Szemini Aceret obchodzimy Simchat Tora możemy odnaleźć w eschatologicznej zapowiedzi wypełnienia się tego moed (Wyznaczonego Świętego Czasu).
 
I teraz, gdy wrócimy do ostatniego artykułu, gdzie zakończyliśmy pytaniem odnośnie leczenia goim (narodów). Hahitgalut (Objawienia) 22:2, gdzie czytamy, że w Nowej Jerozolimie będzie: 
 
Pomiędzy rynkiem Miasta a rzeką, po obu brzegach, drzewo życia, rodzące dwanaście owoców – wydające swój owoc każdego miesiąca – a liście drzewa /służą/ do leczenia narodów.” B.T 
 
Tak, tam będzie Eic Chaim czyli Drzewo Życia. I liście tego drzewa mają służyć do leczenia narodów. Słowo „narody” w Biblii zawsze odnosi się do pozostałych narodów oprócz Izraela. Zastanawiające jest to, że te narody będą musiały przejść pewne leczenie. Pytanie: jakie i po co, skoro jasne jest, że już w tym czasie nie będzie ani śmierci ani bólu?
 
No cóż, aby więcej się na ten temat dowiedzieć trzeba najpierw ustalić, co Biblia mówi nam na temat Eic Chaim, aby dowiedzieć się cóż mogą te liście na nim znaczyć i jak one mogą dokonać leczenia narodów.
 
W języku greckim słowo „leczenie” to greckie „terapeia”, od którego to słowa bierze się słowo terapia. Ale gdy spojrzymy na to, jak inaczej można to słowo przetłumaczyć, a są aż 4 rożne możliwości tłumaczenia tego słowa, to być może to pozwoli nam dać jakąś cząstkową odpowiedź na nasze pytanie. I tak to słowo można tłumaczyć jako: serwis, opieka, leczenie i domostwo. (według Konkordancji Stronga)
 
Przyjacielu i przyjaciółko, które słowo wybralibyście, aby dopasować do kontekstu w Objawieniu Johanana?  Żeby jednak pochopnie nie podejmować takiej decyzji zerknijmy najpierw co na temat Eic Chaim mówi Tanach (ST). Albowiem oprócz Bereszit, gdzie mamy pierwszy opis Drzewa Życia i Hahitgalut, gdzie mamy ten ostatni opis następny znajduje się w Miszlej (Przypowieści) 3.  I tu właśnie Król Szlomo (Salomon) pisze, że mądrość  jest  Drzewem Życia. Zobaczmy 3:18 
 
Drzewem życia jest dla tych, którzy się jej uchwycili, a ci, którzy się jej mocno trzymają, będą zwani szczęśliwymi.” Przekład Nowego Świata 
 
Szlomo mówi, że jeśli uchwycimy się tej mądrości, o której on mówi, to ona stanie się dla nas Eic Chaim (Drzewem Życia).  Hallelujah! Zadajmy więc pytanie: cóż to za mądrość, której mamy się uchwycić?
 
Zauważmy, że Szlomo nie ukrył nam tego, o jakiej to mądrości mówi. Objawił nam to w pierwszym wersie tego rozdziału. 3:1 Synu mój, nie zapominaj o moim prawie, a twe serce niech przestrzega mych przykazań” Przekład Nowego Świata.  
Szlomo używa jakby przenośni i zamiast mówić tu Tora albo Prawo, Szlomo mówi, że Tora jest Mądrością, której jeśli się uchwycimy będzie ona dla nas Drzewem Życia.  Hallelujah!
 
Zauważmy też, że owa mądrość oferuje nam wiele błogosławieństw i tak Szlomo mówi nam, że Tora może spowodować dla nas uleczenie. 3:7-8 
 
Nie stawaj się mądry we własnych oczach. Bój się JHŁH i odwracaj się od złego. (8) Niech to się stanie uzdrowieniem dla twego pępka i pokrzepieniem dla twoich kości.” Przekład Nowego Świata 
 
Tak to właśnie znaleźliśmy dla nas odpowiedź do Objawienia 22:2. Zatem, jeśli Tora jest Drzewem Życia, i jeśli jej micwot (przykazania) będziemy spełniać albo inaczej mówiąc, jeśli się nich uchwycimy to będą one dla nas jak te liście w Objawieniu służyć nam ku uzdrowieniu. Hallelujah! 
Tę prawdę, że Szlomo używa przenośni o Torze, że ona jest Mądrością znajdujemy również w Torze w Dewarim (V Moj.) 4
 
Patrzcie, nauczałem was praw i nakazów, jak mi rozkazał czynić JHŁH, Bóg mój, abyście je wypełniali w ziemi, do której idziecie, by objąć ją w posiadanie. (6) Strzeżcie ich i wypełniajcie je, bo one są waszą mądrością i umiejętnością w oczach narodów, które usłyszawszy o tych prawach powiedzą: Z pewnością ten wielki naród to lud mądry i rozumny.” B.T
 
Zatem mamy już dwoje świadków na to, że Tora jest Bożą mądrością. Hallelujah! Zauważmy, że Szlomo dodaje pośród wielu rożnych błogosławieństw, które wypływają z jej zachowywania takie, które mają powiązanie z Objawieniem 22. Zobaczmy Miszlej (Przypowieści) 4:7-9 
 
„(7) Podstawą mądrości: zdobywaj mądrość, za wszystko, co masz, mądrości nabywaj! (8) Ceń ją, a czcią cię otoczy, okryje cię sławą, gdy ją posiądziesz; (9) włoży ci wieniec wdzięczny na głowę, obdarzy zaszczytną koroną.” B.T 
 
Przyjacielu i przyjaciółko, o tym właśnie za chwilę będziemy czytać w Hahitgalut (Objawieniu).  Pozwól, że zakończę cytowanie z Miszlej wersami z 3:21 
 
Synu mój, niech one nie schodzą ci z oczu. Strzeż praktycznej mądrości i zdolności myślenia, (22) a okażą się życiem dla twej duszy i uroczą ozdobą twej szyi.” Przekład Nowego Świata 
 
Wróćmy więc teraz do Hahitgalut (Objawienia) 22:2-6, aby zobaczyć jak tam spełnią się  powyższe słowa z 3:21-22. Spójrzmy na to w dwóch etapach.
  
środkiem szerokiej ulicy miasta. A po tej i po tamtej stronie rzeki Były drzewa życia, wydające dwanaście zbiorów owocu, rodzące swe owoce każdego miesiąca. A liście drzew służyły do leczenia narodów. (3) I już nie będzie tam żadnego przekleństwa. Ale będzie w mieście tron Boga i Baranka, a jego niewolnicy będą dla niego pełnić świętą służbę; (4) i będą widzieć Jego oblicze, a na ich czołach będzie jego imię. (5) Ponadto nocy już nie będzie, i nie potrzebują światła lampy ani nie mają światła słonecznego, ponieważ JHŁH Bóg będzie ich oświetlał, i będą królować na wieki wieków. (6) I rzekł do mnie: “Słowa te są wierne i prawdziwe; tak, JHŁH, Bóg natchnionych wypowiedzi proroków, posłał swego anioła, aby pokazać swym niewolnikom, co ma się stać wkrótce.” Przekład Nowego Świata 
 
Zauważmy tu kilka ważnych prawd. Zacznijmy od tego, że tylko niewolnicy naszego JHŁH Elohejnu będą mogli być przed obliczem Wszechmocnego i pełnić przed nim świętą służbę. Zatem zapytam cię, przyjacielu i przyjaciółko, czy twoje posłuszeństwo do Tory jest w wersji niewolniczej?
 
Nosić Święte Imię na naszych czołach oznacza, że sami musimy żyć Jego świętością. Żeby królować na narodami najpierw musisz stać się Jego niewolnikiem, a takim właśnie był na ziemi nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach. Wyparł się samego siebie i chwały jaką miał, aby stać się niewolnikiem dla naszego Ojca.
 
Zauważ, że ten tekst jakby kieruje nas do proroków, dając nam klucz do dalszych odpowiedzi. Tak, właśnie u proroków znajduje się więcej odpowiedzi odnośnie leczenia narodów dzięki micwot Tory. Otwórzmy więc Micheasza 4 
 
„(1) I stanie się w dniach ostatecznych, że góra ze świątynią JHŁH będzie stać mocno jako najwyższa z gór i będzie wyniesiona ponad pagórki, a ludy tłumnie będą do niej zdążać. (2) I pójdzie wiele narodów, mówiąc: Pójdźmy w pielgrzymce na górę JHŁH i do świątyni Boga Jakuba, i będzie nas uczył swoich dróg, abyśmy mogli chodzić jego ścieżkami, gdyż z Syjonu wyjdzie zakon i słowo Pana z Jeruzalemu! (3) Wtedy rozsądzać będzie liczne ludy i rozstrzygać sprawy wielu narodów. I przekują swoje miecze na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Żaden naród nie podniesie miecza przeciwko drugiemu narodowi i nie będą się już uczyć sztuki wojennej. (4) I będzie siedział każdy pod swoim szczepem winnym i pod drzewem figowym, i nikt nie będzie szerzył popłochu. Zaiste, usta JHŁH Zastępów to powiedziały. (5) Niech wszystkie ludy, każdy z nich postępuje w imieniu swojego boga, lecz my będziemy postępowali w imieniu JHŁH, naszego Boga, po wiek wieków. (6) W owym dniu, mówi JHŁH, zbiorę chromych, zgromadzę to, co rozproszone, i tych, których utrapiłem. (7) Z tego, co chrome, stworzę resztkę, a z tego, co rozproszone, potężny naród; a JHLH będzie nad nimi królował na górze Syjon, odtąd aż na wieki. (8) Lecz ty, wieżo trzody, wzgórze córki Syjonu, do ciebie wróci i przyjdzie panowanie jak dawniej, królestwo córki Jeruzalemu.” B.W 
 
Przyjacielu i przyjaciółko; zapowiedź tych wydarzeń, jak sami widzicie odnosi się czasów końca, o których też mówi nam Objawienie 22. Tu widzimy, że Góra czyli Beit Hamikdasz (Świątynia) jerozolimska będzie raz jeszcze wywyższona ponad wszystko. Zauważ tu też, że sprawa dotyczy narodów, które będą przychodzić do Jeruszalaim, aby tam uczyć się Drogi Jahłe Elohejnu, narody te będą pragnęły nauczyć się Tory (zakonu), aby według niej chodzić. 
 
 Czyżby nie znali prawa swojego Boga?
 
  
No cóż nie znają bo nie ma tych, którzy by według tego Prawa żyli i o nim głosili. Resztka jak wspomina prorok, która ma taką właśnie charakterystykę wierności jest rozproszona pośród narodów.
 
Przyjacielu i przyjaciółko, dziś nie zatwardzaj swego serca i nawróć się, zrób teszuwę i zacznij żyć życiem świętym według Tory, w mądrości jaką dał nam Elohim (Bóg), a  będziesz miał pokój z Bogiem i uznanie u Niego, jak to czytamy w Miszlej 3.  
Prorok Micheasz zapowiada to, co mówi nam Obj. 22.,  że nasz Adonaj, a my z nim, którzy będziemy Mu wierni i posłuszni Jego Torze i jego głosowi dosłownie jak niewolnicy z Nim będziemy królować nad tymi narodami. 
Zerknijmy teraz do Hahitgalut 22:11-15, tam bowiem znajdziemy więcej śladu, który potwierdzi nam to, co już tu ustaliliśmy.  Zacytuję z Biblii Gdańskiej, która  tym razem dobrze tłumaczy te wersy: 
 
„(11) Kto szkodzi, niech jeszcze szkodzi; a kto jest plugawy, niech jeszcze będzie plugawszy; a kto jest sprawiedliwy, niech się jeszcze usprawiedliwi; a kto święty, niech jeszcze będzie poświęcony. (12) A oto przychodzę rychło, a zapłata moja jest ze mną, abym oddał każdemu według uczynków jego. (13) Jam jest Alfa i Omega, początek i koniec, pierwszy i ostateczny. (14) Błogosławieni, którzy czynią przykazania jego, aby mieli prawo do drzewa żywota, i aby weszli bramami do miasta.” 
 
Przyjacielu i przyjaciółko Adonaj dziś daje ci wybór; masz wybór albo być świętym i prowadzić swe życie według sprawiedliwości, które są nam objawione w Torze lub…sprawdź raz jeszcze wers 11.
 
Zauważ, że święci niewolnicy Jego są nazwani „błogosławionymi”, dlatego że przestrzegają Jego micwot (przykazań z Tory/zakonu), o czym czytaliśmy wcześniej u Micheasza. Ci właśnie, a nie inni będą mieli prawo do Eic Chaijm (Drzewa Życia), ci będą też władać nad narodami i sprawować służbę przed obliczem Najwyższego. Zauważ, że na zewnątrz będą inni  Obj. 22:15
 
15) A na dworze będą psy i czarownicy, i wszetecznicy, i mężobójcy, i bałwochwalcy, i każdy, który miłuje i czyni kłamstwo.” B.G
 
Teraz mam nadzieję,  przyjacielu i przyjaciółko, rozumiesz dlaczego w dniu Ósmym Świętego Zgromadzenia radujemy się tańcząc z Torą i nazywając ten dzień również Simchat Tora. Ten dzień jest dla nas radością z posiadania i zachowywania Tory, albowiem ona jest dla nas fizycznym znakiem naszej duchowej rzeczywistości, że żyjąc według niej staramy się usilnie jej uchwycić jak niewolnicy, aby być wiernymi naszemu Ojcu, który jest w niebie, a który objawił nam swą Mądrość w tych zwojach Tory. 
 
Taka jest bowiem droga od pierwszego Drzewa Życia do następnego Drzewa Życia, życie w wierze to życie w posłuszeństwie Bogu i Jego przykazaniom. Przyjacielu i przyjaciółko, czy i ty idziesz tą drogą, czy raczej czekasz na to aż Adonaj Jeszua, a my z Nim sądzić będziemy wszystkie narody, które będą podążać do Jeruszalaim, aby tam uczyć się Tory/zakonu. Zachariasz tak o tym powiedział 14:17 
 
„(17) A te z ludów ziemi, które nie pospieszą do Jerozolimy oddać pokłon Królowi – JHŁH Zastępów – będą pozbawione deszczu.” B.T 
 
Dziś więc nie zatwardzaj swego serca, duszy i ciała, poddaj się Bogu i jak niewolnik Jego słuchaj Jego głosu i uchwyć się micwot Jego Tory a będziesz miał/miała dostęp do Drzewa Życia!
 
 
 
Mesjański Rabin
 
Eugeniusz Emet Banak.