Kedoszim

W tym tygodniu w parszy Kedoszim czytamy o wielu aspektach świętości. Z pośród tylu przykładów świętości rozpatrzmy choćby jeden, który we wspaniały sposób wypełnił Jeszua HaMaszijach. Przykład ten posłuży nam również jako lekcja poglądowa odnośnie naszego charakteru. W Wajikra (III Moj) 19:18 czytamy:

„(18) Nie będziesz szukał pomsty, nie będziesz żywił urazy do synów twego ludu, ale będziesz miłował bliźniego jak siebie samego. Ja jestem JHŁH!” B.T

Pierwsza micwa (przykazanie), jakie tu znajdujemy to nakaz, aby nie szukać pomsty na swym bliźnim.  W Besorze nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach odnosił to do każdego bliźniego.Jednym z bardzo znanych przykładów jest ten w Besorze Mateusza 5:39,  gdzie nasz Mistrz w kazaniu na górze rzekł:

 „(39) A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi!” B.T

 Jeszua uczy nas, aby pozostawić sąd i karę nad oprawcami, którzy nas prześladują  JHŁH Elohejnu, który to będzie sądził żywych i umarłych.

Tu potrzeba nam silnej wiary, aby umieć prowadzić takie życie. Albowiem często wielu z nas pała nienawiścią   i żądzą pokarania tych, którzy nas krzywdzą.

Jeszua do końca swego życia był wierny temu przykazaniu. Gdy umierał na krzyżu prosił Ojca, by Ten przebaczył tym, którzy Go ukrzyżowali. Besora Łukasza 23:34

 „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią” B.T

 Po zmartwychwstaniu Jeszua nie szukał sprawców Jego ukrzyżowania. On uznawał micwę: „Kochaj bliźniego swego jak siebie samego” jako drugie pod względem wielkości micwot z Tory.

Jednym z ciekawszych przykładów zachowywania tej micwy przez naszego Adonaj jest  przykład kobiety złapanej na cudzołóstwie.

 „(1) Jeszua natomiast udał się na Górę Oliwną, (2) ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On usiadłszy nauczał ich. (3) Wówczas uczeni w Piśmie i  faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę,  którą pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: (4) Nauczycielu, tę kobietę dopiero pochwycono na cudzołóstwie. (5) W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co mówisz? (6) Mówili to wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jeszua nachyliwszy się pisał  palcem po ziemi. (7) A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamień. (8) I powtórnie nachyliwszy się pisał na ziemi. (9) Kiedy to usłyszeli, wszyscy jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jeszua i kobieta, stojąca na środku. (10) Wówczas Jeszua podniósłszy się rzekł do niej: Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił? (11) A ona odrzekła: Nikt, Panie! Rzekł do niej Jeszua: I Ja ciebie nie potępiam. – Idź, a od tej chwili już nie grzesz.” Besora Johanana 8:1 -11. B.T

Zauważmy tu, że oskarżyciele zażądali od Jeszua werdyktu skazującego ową kobietę lub w przypadku braku owego werdyktu mieliby dobry zarzut przeciwko HaMaszijach, że On nie uczy i nie żyje zgodnie z Torą.

Pomijając, że oskarżono ją wbrew wymogom Tory, gdzie należałoby też oskarżyć również owego mężczyznę z którym ona to cudzołóstwo popełniła, to w dodatku spodziewano się, że nasz Adonaj złamie przykazanie z Tory i zażąda jak by się wydawało słusznego na podstawie Tory wyroku. A to już nie było zgodne z Torą, albowiem werdykt taki mogli dać tylko liderzy, czyli w owym czasie Sanhedryn i to na podstawie dwóch lub trzech świadków.

Tu zaś widzimy klasyczny przykład zdrowej nauki z Tory, jaką dał Jeszua oskarżycielom pokazując im, że oni nie są posłuszni wobec tej micwy, o której tu mówimy, to znaczy, aby nie szukać pomsty, ale aby miłować bliźniego swego. Ci, którzy mieli prawo, aby oskarżać tego nie dokonali.

Być może na tle takich właśnie wydarzeń i werdyktów we współczesnym  dla Jeszua Judaizmie Jeszua nakazał aby:

 „(34) Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak, jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie.” Besora Johanana 13: 34. B.T

 Biorąc tę nową micwę pod uwagę musimy pamiętać, że  jest ona nam dana w kontekście Tory, albowiem Jeszua HaMaszijach dalej  odsyłając ową kobietę  rzekł do niej:

Idź, a od tej chwili już nie grzesz”.

Jeszua HaMaszijach zaraz po tym wydarzeniu słusznie o sobie powiedział mówiąc:

 „(12) A oto znów przemówił do nich Jeszua tymi słowami: Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia.” B.T 

Tora czyli Słowo, które ciałem się stało, jest naszą światłością życia: Jeszua HaMaszijach!

Chodźmy więc w tym świetle; miłujmy się tak jak umiłował nas Jeszua HaMaszijach, a nie tak jak my miłujemy samych siebie. Przyjacielu i Przyjaciółko: Bądźmy Kedoszim takimi jakim był nasz Mistrz.

 

 Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak