Chema

Parsza Pinchas pokazuje nam instrukcje tego jaka ma być czystość i świętość w Judeo- Mesjańskim mikra kodesz (Świętym Zgromadzeniu). W tej parszy widzimy jak to Pinchas odwrócił gniew Elohejnu (naszego Boga)  przeciwko Izraelitom. Gniew Boży zapłonął z powodu grzechu, który wdarł się do miejsca ich zgromadzeń.  W Bemidbar (IV Moj) 25:11 czytamy: 

„(11) Pinchas, syn Eleazara, syna kapłana Aarona, odwrócił mój gniew od Izraelitów, gdyż zapłonął pośród nich zazdrością. Dlatego nie wytraciłem zupełnie Izraelitów w mojej zazdrości.”B.T 

Cóż to był za grzech, którego dopuścili się Zymri z Kozbi (Midianitką) i wielu spośród ludu i liderów Izraela, a który w Torze nazwany jest grzechem oddawania czci Baalowi Peorowi?

Grzech ten polegał na tym, że oprócz nierządu z Moabitkami lud dopuszczał się synkretyzmu z pogańskimi zasadami wiary, a poprzez to z ich bogiem i z teologią jaka była pośród nich. Nierząd ten jaki czyniły owe kobiety był połączony z ich kultem i z pewnością nierząd ten był jednym z ważniejszych metod werbowania nowych wyznawców do ich kultu.

Być możne dla tych Izraelitów, którzy poszli za tymi Moabitkami, ich własny kult wydawał się zbyt sztywny, ponury, zbyt poważny; i gdy zobaczyli te pulsujące radością, ucztami i seksem zgromadzenia wokół ich bóstwa, być możne oni chcieli to zaszczepić do ich własnego kultu w Izraelu; spodziewając się, że to pobudzi większą aktywność religijną pośród współplemieńców? Być możne? 

My, w Judaiźmie Mesjańskim, gdy zbieramy się w naszych Mesjańskich Synagogach musimy dołożyć wszelkich starań, aby nie doszło do synkretyzmu religijnego czyli kompromisu z jakąkolwiek religią, zwyczajem lub teologią pogańską, aby nic nie zmąciło czystości naszej wiary i praktyki w naszym życiu lub w naszym Mikra Kodesz (Świętym Zgromadzeniu).

W naszej parszy widzimy jakie stanowisko ma w tej sprawie nasz Abba; za dopuszczanie do takiego synkretyzmu był wyrok śmierci.

W dziejach Chrześcijaństwa dokonano wiele razy synkretyzmu z religiami pogańskimi, które do dziś dnia widnieją jak pochodnie. Pamiętajmy więc, aby mieć na uwadze to, że Adonaj Jeszua HaMaszijach przyszedł do Jehudim nie po to, aby otworzyć im drogę do synkretyzmu religijnego, ale raczej, aby oczyścić ówczesny Judaizm i aby przywrócić jego pierwotną czystość. Zobacz Besora Marka 8:38. 

„(38) Albowiem kto by się wstydził za mnie i za słowa moje między tym rodzajem cudzołożnym i grzesznym, i Syn człowieczy wstydzić się za niego będzie, gdy przyjdzie w chwale Ojca swego z Anioły świętymi.” B.G 

Do takiej formy Judaizmu czyli do czystej formy Judaizmu Mesjańskiego z I wieku mają być wszczepieni ci z goim (narodów), którzy idą za głosem Jeszua HaMaszijach.  

Wielu badaczy Pisma zastanawia się nad tym czy odbył się poprawny proces sądowy nad Zymri i Midianitką Kozbi  czy raczej wyrok ten został wykonany pod wpływem gorliwości jaka pojawiła się w sercu Pinchasa.  Midrasz Raba biorąc pod uwagę wers 25:7, który mówi: 

„(7) Ujrzawszy to kapłan Pinchas, syn Eleazara, syna Aarona, chwycił w rękę włócznię,  opuścił zgromadzenie” B.T 

Wskazuje nam, że opuszczenie zgromadzenia przez Pinchasa dotyczy zgromadzenia sędziów, którzy wydali już wyrok, a Pinchas w swej gorliwości sam poderwał się, aby go wykonać. 

Oczywiście Tora nie mówi nam klarownie, że tak właśnie było, ale jeśli wyrok ten był wykonany bez orzeczenia sądu to wprowadza to pewne wątpliwości czy odbyła się tu sprawiedliwość czy możne po prostu do głosu doszła zwykła ludzka religijna gorliwość? Jeśli to jest tylko gorliwość, to jest ona niebezpieczna, bo jeśli by Pinchas mylił się we własnym osądzie tych dwojga to…..? Jeśli nie odbył się sąd i zaistniały takie zdarzenia, to mamy tu do czynienia z morderstwem.

Mędrcy Judaizmu wskazują, że Mosze w Torze nie zareagował negatywnie na to, co uczynił Pinchas, co wskazuje, że on był świadom tego i odbyło się to za jego przyzwoleniem. Inne pytanie powstaje tu czy ten sąd mógł się odbyć w Miszkanie? Przecież Miszkan (Namiot Zgromadzenia) nie był miejscem, gdzie zbierali się sędziowie Izraela, ale raczej miejscem zbliżania się do Jahłe Elohejnu. Wszystko więc wskazuje nam na to, że kohanim (kapłani) w Miszkanie mieli prawo sądu nad tym, co się tam działo. Podobnie jak rabini i liderzy w kehilot (kongregacjach) Judeo- Mesjańskich. 

Historia Pinchasa jest również ilustracją tego, co uczynił Jeszua HaMaszijach, który również opuścił Mikra HaKodesz (Święte Zgromadzenie) w niebie i przyszedł na ziemię, aby rozprawić się z grzechem i z hasatan, który wprowadził do Kehila (kongregacji) Izraela grzech.

Besora Johanana 8:42 

„(42) Rzekł do nich Jezus: Gdyby Bóg był waszym ojcem, to i Mnie byście miłowali. Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem od siebie, lecz On Mnie posłał.” B.T 

 Jeszua poprzez Swoją śmierć usunął grzech ze zgromadzenia Mesjańskich Jehudim, a co za tym idzie i karę za grzech, jaka przyszłaby na to zgromadzenie jeśliby tolerowało grzech i synkretyzm religijny. Dlatego tak jak to pisze w Liście do Hebrajczyków nasz Elohim zawarł z Adonaj Jeszua HaMaszijach przymierze wieczne kapłaństwa i to kapłaństwa według porządku Melchizedeka.   

Jeszua podobnie jak Pinchas także okazał gorliwość wobec Zgromadzenia  Jahłe i dokonał przebłagania dla tych Jehudim, którzy Mu uwierzyli. W naszej parszy czytamy: Bemidbar 25:11-13 

„(11) Pinchas, syn Eleazara, syna kapłana Aarona, odwrócił mój gniew od Izraelitów, gdyż zapłonął pośród nich zazdrością.  Dlatego nie wytraciłem zupełnie Izraelitów w mojej zazdrości. (12) Oznajmij więc: Oto Ja zawieram z nim przymierze pokoju.

(13) Będzie to dla niego i dla jego potomstwa po nim przymierze, które mu zapewni kapłaństwo na wieki, ponieważ okazał się zazdrosnym o swego Boga i dokonał przebłagania w imieniu Izraelitów.” B.T 

Jahłe Elohejnu (Jahłe nasz Bóg) zawarł przymierze kapłaństwa nie tylko z Jeszua HaMaszijach, ale również z tymi, którzy żyją w wierze Jeszua HaMaszijach, oni też mają być Kohanim Le Elohim ( Kapłanami dla Boga), o tym czytamy w 1 Liście Piotra 2:9 

(9) Wy zaś jesteście wybranym plemieniem, królewskim kapłaństwem, narodem świętym, ludem [Bogu] na własność przeznaczonym, abyście ogłaszali dzieła potęgi Tego, który was wezwał z ciemności do przedziwnego swojego światła,” B.T Hallelujah! 

Jahłe Elohejnu powołuje Ciebie, przyjacielu i przyjaciółko, abyś mógł zostać wszczepiony do ludu Bożego, do Mesjańskich Jehudim, do narodu świętego, do królewskiego kapłaństwa i to dzięki Twojej wierze w Jeszua HaMaszijach. Kefa tak o tobie pisze 1 Piotra 2:10 

„(10) wy, którzyście byli nie – ludem, teraz zaś jesteście ludem Bożym, którzyście nie dostąpili miłosierdzia, teraz zaś jako ci, którzy miłosierdzia doznali.” B.T 

Jeśli więc, przyjacielu i przyjaciółko, słyszysz głos naszego Adonaj Jeszua wołający do Ciebie to odrzuć wszelkiego rodzaju synkretyzm religijny, choćby był on bardzo radosny, bardzo duchowo ekscytujący i charyzmatyczny, a wróćcie do świętości i czystości pierwszych wspólnot Judeo- Mesjańskich, które oczyścił swą krwią Adonaj Jeszua HaMaszijach. Jemu niech będzie za to cześć i chwała. Hallelujah!

Pinchas w naszej parszy odwrócił gniew („Chema”) Jahłe od Izraelitów. Czy i Ty też chcesz być powodem Jego gniewu? Hebrajskie słowo „chema” mówi nam o gniewie, który jest określany mianem gorączki jaka pochodzi od słońca. Nie bawmy się więc ogniem bo możemy spowodować pożar, który nas spali.

 

Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak