Jore Umalkosz

 

W parszy Ekew jak zwykle mamy wiele ciekawych poselstw, które wzbogacają nasza wiarę. Jednym z nich jest zapowiedź wczesnego i późnego deszczu. O tym czytamy w Dewarim (V Moj) 11:13 -14

„(13) A zatem, jeżeli słuchać będziecie moich przykazań, które Ja wam dziś daję, miłując Pana, Boga waszego, i służąc mu z całego serca swego i z całej swojej duszy, (14) to On będzie spuszczał deszcz na waszą ziemię we właściwym czasie: jesienny i wiosenny, a ty będziesz zbierał swoje zboże, swój moszcz i swoją oliwę;” B.W 

(Modlitwa wielowyznaniowa o deszcz w Izraelu po 7 latach suszy 2010)

Nasz Ojciec Niebiański obiecuje posłać w właściwym, wyznaczonym czasie deszcz jesienny i wiosenny. Warunkiem zaś posłania tego deszczu jest wierność wobec Jego micwot (przykazań). Przyjacielu i przyjaciółko, jestem ciekaw jak myślisz? Czy obietnica ta dotyczy Ciebie, tam gdzie mieszkasz, czy raczej tylko Izraela? 

Wierzę, że obietnica ta odnosi się do wszystkich, tam gdzie gromadzą się ludzie wierni JHŁH, którzy przestrzegają Jego micwot. Mam na to wiele świadectw z rożnych grup Judeo-Mesjańskich, w tym też u nas, gdzie mieszkamy.

Nasza rodzina jako pierwsza przeprowadziła się na wieś i gdy kupowaliśmy naszą posiadłość agent, który pośredniczył w sprzedaży powiedział nam, że tu gdzie kupujemy nasz dom nic nie rośnie, ponieważ są tu ciągłe susze spowodowane prądami powietrznymi, związanymi z wielkimi jeziorami, które nas otaczają. Skutek jest taki, że w tym obszarze są tylko minimalne opady deszczu i śniegu. I tak faktycznie było przez pierwszy rok. My zaś modliliśmy się, aby Jahłe, nasz Elohim sprowadził na tę ziemię deszcz, obiecując, że będziemy tę ziemie i wszystko co na niej urośnie lub co wyhodujemy na niej traktować według Jego micwot z Tory. No i już w następnym roku nastąpiła zmiana. Pojawiło się znacznie więcej deszczu, ale jeszcze nie wystarczająca ilość. Po dwóch latach czyli w trzecim roku dołączyła do naszego sąsiedztwa następna rodzina o wierze Judeo-Mesjańskiej, i z roku na rok deszczu było coraz więcej. Nasi sąsiedzi zaczęli dziwić się co się stało, że nastąpiły takie zmiany klimatyczne. Po następnych 2 latach następna rodzina o wierze Judeo-Mesjańskiej sprowadziła się do naszego sąsiedztwa i od tej pory rzadko się zdarza, że musimy podlewać ogród. Z wszystkich plonów ziemi i przychówku czcimy Jahłe według Jego micwot; oddając MU pierwociny ze wszystkiego i zachowując Szemitę (rok szabatowy). A nasz Ojciec błogosławi nas nie tylko deszczem o wyznaczonym czasie, ale również błogosławi nam trzymając z dala od nas insekty, tak że cokolwiek rośnie w naszych ogrodach i w naszych zagrodach jest czyste, ekologiczne. Hallelujah!

Niezależnie od tego co uczeni lub znawcy tego świata mówią my mamy świadectwo, że nasz Ojciec jest wierny i dotrzymuje nam obietnicy, która pierwotnie była dana tylko dla Izraela. Hallelujah! Dewarim 11: 15 mówi nam: 

„(15) on też będzie dawał na twoich polach trawę dla twego bydła, a ty będziesz jadał do syta. (16) Strzeżcie się, aby wasze serce nie dało się zwieść i abyście nie odstąpili i nie służyli bogom innym i nie oddawali im pokłonu,” B.W.  Hallelujah! 

To co czyni dla nas nasz Ojciec, tu gdzie mieszkamy nie jest odosobnionym przypadkiem, gdyż podobnych świadectw jest wiele, tam gdzie zamieszkują ludzie wierni Jahłe.

Niemniej jednak poselstwo w tej parszy ma większą głębię niż to, o czym tu wspomniałem, albowiem nasz Ociec zapowiedział przez swych świętych proroków, że deszcze obiecane Izraelowi są również zapowiedzią duchowych wydarzeń.

Prorocy często upatrywali w tych moadim deszczu (wyznaczonych czasach deszczu) zapowiedź pojawienia się HaMaszijach.

Dewarim 11:14 mówi o dwóch porach deszczowych:  Jore i malkosz, deszcz Jesienny i wiosenny. W Izraelu jesienna ”malkosz” pora deszczowa zaczyna się w czasie jesiennych moadim (wyznaczonych czasów) czyli świąt. Wiosenna „Jore” pora deszczowa jest zawsze w czasie wiosennych moadim (świąt).

Jak pewnie wiecie biblijny kalendarz jest taki, że na jesieni jest początek roku cywilnego, a na wiosnę mamy początek roku liturgicznego.

Zatem deszcze jesienne i wiosenne są związane nie tylko z początkami tych kalendarzy,  ale co ważniejsze ma to ścisłe powiązanie z jesiennymi i wiosennymi moadim (świętami). Jeszua HaMaszijach wypełnił Swoje dzieło, które było związane z poselstwem wiosennych świąt czyli Pesach, Hag Hamoci i Szawuot. W ten sposób to dzieło może być porównane do duchowego wiosennego/wczesnego deszczu jaki przyszedł nam z nieba w osobie Jeszua HaMaszijach.

Dlatego powrót Jeszua HaMaszijach może być porównany do wylania duchowego deszczu jesiennego. Nasz Ojciec pośle nam z nieba po raz drugi Jeszua HaMaszijach, aby tym razem wypełnił poselstwa na Niego wskazujące w jesiennych moadim. Hallelujah!

Prorok Hoszea (Ozeasz) właśnie na bazie tych obiecanych pór deszczowych wskazuje na pojawienia się HaMaszijach. Ks Hoszea 6:3 

„(3) Dołóżmy starań, aby poznać JHŁH;  Jego przyjście jest pewne jak świt poranka, jak wczesny deszcz przychodzi On do nas, i  jak deszcz późny, co nasyca ziemię.” B.T 

Psalmista mówiąc o nadejściu króla Dawidowego porównuje go do deszczu: Psalm 72:5–6 

„(5)  I będzie trwał długo jak słońce, jak księżyc przez wszystkie pokolenia. (6)  Zstąpi jak deszcz na trawę,  jak deszcz rzęsisty, co nawadnia ziemię.” B.T 

Podobnie mówi o tym prorok Joel 2:23. Zauważmy, że hebrajskie słowo  Jore (wiosennydeszcz) w jego podstawowej formie czasownika „Jara” znaczy dokładnie „nauka lub instrukcja”. Z tego korzenia pochodzi również słowo „Tora”. Zacytujmy więc teraz Joel 2:23 

 „(23) Cieszcie się i wy, synowie Syjonu, radujcie się z powodu Jahłe i Boga waszego! Bo to On według potrzeby daje wam jedzenie, według sprawiedliwości On wszelki deszcz zsyła, ten jesienny i wczesnowiosenny, tak jak to już kiedyś za dni dawnych czynił.” Biblia Warszawsko- Praska. 

Biorąc pod uwagę interlinearny zapis tego wersu i możliwość tłumaczenia słowa „Jara” jako nauka ten wers można przedstawić tak: 

Synowie Syjonu cieszcie się i radujcie w Jahłe twoim Elohim. Bo to On daje tobie  nauczyciela  sprawiedliwości i sprawi, aby przyszedł na dół do ciebie, deszcz, wczesny deszcz i późny deszcz jak na początku” Tłumaczeniewłasne. 

Podobnie tłumaczy ten wers Żydowskie wydanie Tanach „Stone Edition”, gdzie w języku angielskim czytamy tak: 

Children of Zion, exult and be glad with HASZHEM your God, for He has given you a  teacher for righteousness, and He has brought down the rain for you – the early rain and the late rain in the first (month).” 

W obu przypadkach tłumaczenia interlinearnego i tego jak tłumaczą ten wers Żydzi w Tanach, prorok Joel wskazuje na nadejście Nauczyciela Sprawiedliwości. 

Jeszua HaMaszijach jest naszym nauczycielem sprawiedliwości, nauczycielem Tory. Jeszua HaMaszijach pokazał nam jak poprawnie zachowywać Torę, jak żyć według Bożej drogi sprawiedliwości.

Talmadim również zachowywali takie zrozumienie, że powtórne przyjście Jeszua jest na podobieństwo pór deszczowych w Izraelu. Mówi o tym Jaakow (Jakub) 5:7-8 

„(7) Trwajcie więc cierpliwie, bracia, aż do przyjścia Adonaj. Oto rolnik czeka wytrwale na cenny plon ziemi, dopóki nie spadnie  deszcz wczesny i późny. (8) Tak i wy bądźcie cierpliwi i umacniajcie serca wasze, bo przyjście Adonaj jest już bliskie.” B.T 

Tak jak deszcz przychodzi z nieba, tak też przyszedł z nieba nasz Jeszua HaMaszijach. Tak jak są dwie pory deszczowe, tak też są dwa przyjścia Jeszua HaMaszijach.

Tak jak pory deszczowe zapowiadają fizyczny dobrobyt dla wiernego ludu, tak też Jeszua z każdym przyjściem zapowiada dla nas duchowy i fizyczny dobrobyt. 

Przyjacielu i przyjaciółko, okres pomiędzy porami deszczowymi pomiędzy moadim wiosennymi i jesiennymi jest okresem suszy. Nawet to wskazuje, że ten czas pomiędzy pierwszym i drugim przyjściem Jeszua jest czasem duchowej suszy. Przygotuj się więc bo już chmury się zbierają i nastąpi jesienny deszcz i pojawi się raz jeszcze Nauczyciel Sprawiedliwości: Jeszua HaMaszijach!

 

Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak