Aseret Hadibrot

 

Parsza Jitro przekazuje nam zapis wydarzeń  spod góry Synaj. W parszy tej czytamy jak  JHŁH Elohejnu zstąpił na górę Synaj na oczach swojego ludu i przekazał im  „Aseret Hadibrot”  10 słów (10 przykazań).Podczas tego wydarzenia działy się wielkie cuda. Zanim jednak doszło do zstąpienia i pojawienia się JHŁH na górze Synaj Mosze z rozkazu Elohim nakazał uczynić przygotowania. Czytamy o tym w Szemot 19:10 (II Moj 19:10):

10 Jahłe powiedział do Mojżesza: Idź do ludu i każ im się przygotować na święto dziś i jutro. Niechaj wypiorą swoje szaty 11 i niech będą gotowi na trzeci dzień, bo dnia trzeciego zstąpi Jahłe na oczach całego ludu na górę Synaj. (12) Oznacz ludowi granice dokoła góry i powiedz mu: Strzeżcie się wstępować na górę i dotykać jej podnóża, gdyż kto by się dotknął góry, będzie ukarany śmiercią. (13) Nie dotknie go ręka, lecz winien być ukamienowany lub przebity strzałą. Człowiek ani bydlę nie może być zachowane przy życiu. Gdy zaś zagrzmi trąba, wtedy niech podejdą pod górę. (14) Wtedy Mojżesz zstąpił z góry i nakazał przygotować się ludowi. I wyprali swoje szaty. (15) Później powiedział ludowi: Bądźcie gotowi za trzy dni i nie zbliżajcie się do kobiet.” B.T

 Przygotowanie do tego niezwykłego spotkania z JHŁH wymagało pewnego rodzaju ceremonialnego oczyszczenia się, o którym czytamy w powyższych wersetach. To jest dla nas dobrym świadectwem, że pojawienie się przed JHŁH zawsze powinno być poprzedzone naszym przygotowaniem się zarówno duchowym jak i fizycznym. Nie możemy naszego Elohim traktować, jak to jest w zwyczaju pogan, i pojawiać się przed Nim w niegodny sposób. Ubiór ma być czysty i przyzwoity. Nawet współżycie seksualne nie powinno mieć miejsca  przed takim spotkaniem. Oczyszczenie takie jest fizycznym znakiem duchowej rzeczywistości, ma wymiar duchowy, albowiem wskazuje na to, że oblubienica musi być czysta fizycznie i duchowo, aby mogła pojawić się na ucztę weselną Baranka.
Szaul mówi o tym w drugim Liście do wspólnoty mesjańskiej w Koryncie 7:1

1 mając tedy te obietnice, umiłowani, oczyśćmy się od wszelkiej zmazy ciała i ducha, dopełniając świątobliwości swojej w bojaźni Bożej.”B.T

Dbanie o czystość ciała i ducha jest niezmienne  dla Tanach  i dla Brit Chadasza (NT).

Dalej w naszej parszy możemy zaobserwować inaugaurację  moed Szawuot (Święto Tygodni) zwane również jako Piędziesiątnica.
I choć dziś wiele wyznań Chrześcijańskich przyznaje się do tego moed to jednak niewiele z nich obchodzi ten moed.  Ci zaś,  którzy obchodzą Szawuot pośród Chrześcijan nie wiedzą albo zapominają jakie jest poselstwo tego święta.
I właśnie w tej parszy znajdujemy esencję tego moed. Zanim jednak spojrzymy na ten moed z punktu widzenia Brit Chadasza (NT) to najpierw uświadomijmy sobie fakt, że moed Szawuot był obchodzony od tego czasu przez około 1400 lat zanim nastąpiło to, o czym czytamy w Dziejach Apostolskich 2. 1-4:

1 Kiedy nadszedł wreszcie dzień Szawuot (Pięćdziesiątnicy), znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. (2) Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. (3) Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. (4) I wszyscy zostali napełnieni Ruach HaKodesz, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Ruach pozwalał mówić.” B.T

Jakie znaczenie miało  pojawienie się tego szumu,  który został opisany „jakby uderzenie gwałtownego wiatru” albo jakie znaczenie miało to, że „Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden.” ,albo to, że; „zaczęli mówić obcymi językami” .Czy te wszystkie elementy tego wydarzenia pojawiły się ponieważ nadszedł czas, aby byli namaszczeni obiecanym im Ruach HaKodesz (Duchem Świętym)?
Przenieśmy się na chwilę pod góre Synaj, do naszej parszy, gdzie znajdziemy więcej wyjaśnień do tego wydarzenia w Dz Ap 2. W naszej parszy czytamy, że po tych wspomnianych przygotowaniach powstało wielkie zamieszanie na górze Synaj. W Szemot (II Moj) 19:16 czytamy:

16 Trzeciego dnia rano rozległy się grzmoty z błyskawicami, a gęsty obłok rozpostarł się nad górą i rozległ się głos potężnej trąby, tak że cały lud przebywający w obozie drżał ze strachu. (17) Mojżesz wyprowadził lud z obozu naprzeciw Boga i ustawił u stóp góry. (18) Góra zaś Synaj była cała spowita dymem, gdyż  JHŁH zstąpił na nią w ogniu i uniósł się dym z niej jakby z pieca, i cała góra bardzo się trzęsła. (19) Głos trąby się przeciągał i stawał się coraz donośniejszy. Mojżesz mówił, a Bóg odpowiadał mu wśród grzmotów.” B.T

Piękne świadectwo tego, że JHŁH fizycznie pojawił się przed swoim ludem. Piękny dowód tego, że JHŁH może przyjąć fizyczna formę. Dziś wielu Mędrców Judaizmu zaprzecza temu, że to było fizyczne pojawienie się JHŁH, ale Tora mówi to w bardzo prostym hebrajskim, gdzie nie ma złudzeń ,  że to było fizyczne pojawienie się JHŁH.

Właśnie temu wydarzeniu Mędrcy Judaizmu przypisują pierwszy Szawuot.  Tym wydarzeniom przypisanych jest dużo legend, które choć bez poparcia w Torze, mają wiele wspólnego z tym, co się wydarzyło  podczas Szawuot w Dz. Ap. 2. 
W Midraszu Chazit czytamy:

Podczas, gdy dzieci Izraela otrzymywały Torę wówczas nie tylko słyszeli oni głos Boga, ale widzieli również fale, które wyszły z ust JHŁH, które wyglądały jak substancja ognia, które okrążały obóz Izraela, po czym spoczywały na każdym Żydzie” Tłumaczenie własne.

Inny cud,  który podaje nam Midrasz Szemot Raba, który jest legendarnie przypisywany temu wydarzeniu to ten, że gdy Bóg przemówił z góry Synaj do Izraela, to uczynił to w 70 językach świata. 
Ile jest w tym prawdy? Tego nikt nie wie. Ale wiadomo, że Talmadim znali te legendy w czasie, gdy nastąpiło to wydarzenie, podczas Szawuot w Dz Ap 2:

 „2 Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. (3) Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. (4) I wszyscy zostali napełnieni Ruach HaKodesz, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Ruach pozwalał mówić ”.

W tym dniu pierwszego Szawuot nasz Ojciec przekazał swym dzieciom Świadectwo Przymierza, tak zwane 10 Przykazań. Talmadim dobrze o tym wiedzieli. Choćby dlatego,  ponieważ w czasach gdy stała jeszcze Bei HaMigdasz (Świątynia) odczytywano Aseret Hadibrot ( 10 Słów – Przykazań) w codziennej liturgii. Nie tylko w Beit HaMigdasz, ale także podczas każdego świętego zgromadzenia w Synagogach w dniu Szabatu. W późniejszych wiekach,  gdy pojawiło się Chrześcijaństwo tradycje tę w Synagogach Judaizmu zaniechano ze względu na odstępców (minim), którzy zaczęli nauczać, że tylko 10 przykazań pochodziło od Boga,  a nie cała Tora. (zobacz Talmud Berachot12a).
I tak to  jesteśmy świadkami , jak  jeden ekstremizm pociąga za sobą drugi ekstremizm. Albowiem na tej podstawie Mędrcy Judaizmu zaczęli nauczać, że na tych tablicach gdzie było tylko Aseret Hadibrot, że tam pomiędzy słowami tych przykazań wypisane były wszystkie 613 micwot (przykazań) Tory. (zobacz Szir Haszirim Raba 5:14).

Powstaje wiec pytanie: o co tu w tym wszystkim chodzi?

Chodzi tu o to, że obecne i globalne pojawienie się  Judaizmu Mesjańskiego przyczyniło się do odrestaurowania prawdy, która tak w przypadku  Chrześcijaństwa jak też i  Judaizmu została spaczona. To znaczy, że na tablicach kamiennych było tylko 10 Słów, a reszta była spisana na zwojach Tory. I wszystkie razem pochodzą z ust JHŁH Elohejnu.

Przyjacielu, jak myślisz, co było na tych dwóch tablicach napisane czy:

a) 5 przykazań na jednej i 5 przykazań na drugiej tablicy?
b) 10 na jednej i 10 na drugiej?

Otóż, według przepisów wszelkich przymierzy w starożytnym Izraelu i na całym Bliskim Wschodzie, gdy spisywano przymierza międzyludzkie, spisywano je na 2 tablicach jednocześnie, po jednej dla każdego. Po to, aby jedna tablica była świadectwem dla jednej strony (grupy lub pojedynczej osoby)  przymierza, a druga dla drugiej (grupy lub pojedynczej osoby).
Tak też i w tym przypadku w Arce znajdowały się 2 identyczne tablice pod względem treści  i stanowiły one świadectwo: Jedna dla JHŁH a druga dla Izraela.

Jakie to ma znaczenie dla nas w Brit Chadasza (NT)? Otóż wielkie. Ponieważ Tablice te stoją do dziś jako Świadectwo Przymierza JHŁH z Izraelem i odnoszą się  do tych z Izraela, którzy są z wiary Jeszua HaMaszijach.  Czytamy o tym w Objawieniu Johanana 11:19:

19 I otworzyła się świątynia Boża, która jest w niebie, i ukazała się Skrzynia Przymierza jego w świątyni jego; i zaczęło się błyskać i głośno grzmieć, i przyszło trzęsienie ziemi, i spadł wielki grad.” B.T

Ma to dla nas wielkie znaczenie, albowiem te dwie tablice jako Świadectwa świadczą, że cała Tora jest ważna dla wyznawców Adonaj Jeszua HaMaszijach.
Prorok Ezechiel 36: 26-27 zapowiedział wylanie Ruach HaKodesz (Ducha Św), które nastąpiło w Dziejach Apostolskich 2 mówiąc:

26) I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała. (27) Ruach mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali.B.T

Ezechiel zapowiedział, że celem wylania Ruach HaKodesz jest wpisanie Tory do naszych serc i naszych umysłów. Czyli tak zwane w Biblii Nowo Narodzenie.  Szaul  potwierdził to, o czym mówi treść Brit Chadasza (Nowego Przymierza), a co zgadza się z tym, co zapowiedział prorok Ezechiel, że wolą Ojca jest abyśmy żyli według Jego Tory, którą mamy mieć jako Drogę do życia objawianą w Jeszua HaMaszijach. To może się stać tyko dzięki otrzymaniu i dziełu Ruach HaKodesz, którego JHŁH nam udzieli, gdy będziemy Go szukać z całego serca. Ten Ruach sprawia w nas, że prowadzimy  życie przekształcone na wzór Jeszua/Tory.

6 Pożądanie wypływające z ciała sprowadza śmierć, pożądanie zaś z Ruach daje życie i pokój. (7) Dzieje się tak dlatego, że pożądanie z ciała jest wrogiem Boga, ponieważ nie poddaje się Prawu Bożemu – bo też nie może tego uczynić. (8) Ci, którzy kierują się pożądaniami ciała, nie mogą podobać się Bogu. (9) Wy natomiast nie kierujecie się pożądaniami ciała, lecz złączeni jesteście z Ruach, bo przecież Ruach Boży w was mieszka. A gdy ktoś nie posiada Ruach Mesjaszowego, nie jest Jego własnością.” List Szaula do wspólnoty mesjańskiej w Rzymie 8: 6 – 9. Biblia Poznańska.

Przyjacielu i przyjaciółko, życzę wam abyście mieli życie i szalom i abyście byli własnością Jeszua HaMaszijach. A jest to możliwe jedynie, jeśli uwierzycie w Adonaj Jeszua HaMaszijach i gdy On wam udzieli Ruach HaKodesz. Życzę, aby Ten Ruach wpisał w wasze serca i umysły miłość do Jego Tory. Po to, abyście prowadzili swe życie przekształcone na wzór Jeszua, na wzór z Tory.
I to jest główne poselstwo na każdy Szawuot (Piędziesiątnicę). Gdy zbliżamy się do obchodów tego moed, wówczas obchodzimy rocznicę  nadania spisanej Tory na górze Synaj, a Aseret Hadibrot (10 Słów – przykazań) jako świadectwa świadczą  nam o tym  w Torze i nawet w Niebie.

 

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak