Dbaj o linie, zdrowie i o kondycje!

 

Dziś stało sie już powszechnym zwyczajem, aby jeśli tylko nas na to stać zadbać o tak zwaną linie lub o kondycje. Nie jest to przypadek, ze coraz więcej ludzi zabiega o te walory zdrowotne i oczywiście o korzyści, jakie z tego wynikają, czyli własny wygląd w Fitness Klubach i siłowniach. Dziś jeśli rozejrzymy sie wokół nas pośród tych, którzy uznają sie za dobrych wyznawców Boga, zauważymy, ze wielu spośród nich właśnie chodzi do takich klubów lub siłowni, aby sprostać presji czasu no i samopoczucia.



Pytanie:
Czy jest w tym coś złego? Każdy odpowie, ze jeśli nas stać na taki wydatek, to nic nie ma w tym złego.

Dziś chciałbym podzielić sie z tobą przyjacielu i przyjaciółko pewną historią, która jest zapisana w Apokryfach ksiąg Machabejskich, gdzie jest właśnie mowa o takich, jak to wówczas nazywano „gimnazjach” (dzisiejsze fitness kluby i siłownie).

Oto pozostalosci z takiego gimnazjum w Izraelu w Biet Szen

Zatem zacznę od tego, ze Gimnazjum to był grecki pomysł i sposób na to, gdzie arystokracja, która żyła na czasie spotykała sie tam, aby dbać o własną linie i kondycje no i oczywiście samopoczucie. Taka właśnie kultura dominowała w dawnym imperium greckim. W księgach Machabejskich dowiadujemy sie, ze ta kultura grecka została siłą narzucona społeczności Izraela.

O tych czasach hellenistów w Izraelu czytamy w 1 księdze Machabejskiej 1; 10-15 

„10 Spomiędzy nich wyszedł korzeń [wszelkiego] grzechu – Antioch Epifanes5, syn króla Antiocha. Przebywał on w Rzymie jako zakładnik5, zaczął panować w sto trzydziestym siódmym roku panowania greckiego5. 11 W tym to czasie wystąpili spośród Izraela synowie wiarołomni, którzy podburzyli wielu ludzi, mówiąc: «Pójdźmy zawrzeć przymierze z narodami, które mieszkają wokoło nas. Wiele złego bowiem spotkało nas od tego czasu, kiedyśmy się od nich oddalili». 12 Słowa te w ich mniemaniu uchodziły za dobre6. 13 Niektórzy zaś spomiędzy ludu zapalili się do tej sprawy i udali się do króla7, a on dał im władzę, żeby wprowadzili pogańskie obyczaje. 14 W Jerozolimie więc wybudowali gimnazjum8 według pogańskich zwyczajów. 15 Pozbyli się też znaku obrzezania i odpadli od świętego przymierza. Sprzęgli się też z poganami i zaprzedali się [im], aby robić to, co złe.” B.T

 Łatwo możemy z tego tekstu zrozumieć, ze uczestnictwo tych spośród ludu bożego w takich gimnazjach było uznawane jako forma grzechu.

Pomyślmy wiec tylko na czym ten grzech polegał? Jednym z pierwszych elementów, jakie temu towarzyszyły było to, ze wielu spośród Żydów zaniechało obrzezania, znaku przymierza, które JHŁH zawarł z naszym ojcem Abrahamem. Znak ten jest znakiem usprawiedliwienia z wiary i jest również znakiem wiecznego przymierza.

Z pewnością nasuwa sie tu pytanie, dlaczego Żydzi zaprzestali obrzeski? No cóż wiadome jest nam z historii, ze nagość w takich miejscach była symbolem rozwiniętej cywilizacji greckiej, która uznawała, ze nie ma sie czego wstydzić. Gdy odbywały sie publiczne olimpiady zawodnicy biegali nago konkurując o zdobycie wieńca. Obrzeska zaś, jak by na to nie popatrzeć, jest wyraźnym i widocznym odróżnieniem sie pośród tych, którzy jej nie praktykują, w takim przypadku stała sie pośmiewiskiem i zwyczajem godnym pogardy w oczach greków. Mało tego, została ona zabroniona pod groźbą kary śmierci. 1 Machabejska 1; 41-50.

 ”41 Król wydał dekret dla całego państwa: «Wszyscy mają być jednym narodem 42 i niech każdy zarzuci swoje obyczaje». Wszystkie narody przyjęły ten rozkaz królewski, 43 a nawet wielu Izraelitom spodobał się ten kult przez niego nakazany. Składali więc ofiary bożkom i znieważali szabat.
44 Król posłał swoich wysłańców do Jerozolimy i do miast judzkich z pisemnym poleceniem, żeby postępowały według obyczajów, które dla kraju były obce; 45 żeby w świątyni zaprzestano składać całopalenia, ofiary krwawe, a także ofiary płynne; żeby znieważano szabat i święta 46 i żeby zbezczeszczono świątynię i świętych16, 47 żeby [natomiast] sporządzono ołtarze, święte gaje i posągi bożków oraz składano na ofiarę mięso świń i innych nieczystych zwierząt; 48 żeby synów swoich pozostawiali bez obrzezania i żeby dusze swoje brukali wszystkim, co jest nieczyste i światowe. 49 W ten sposób mieli zapomnieć o Prawie i zarzucić wszystkie jego nakazy. 50 Kto by zaś nie postąpił zgodnie z królewskim rozporządzeniem, miał być ukarany śmiercią.” B.T

 Cóż więc wymyślono, ze można odwrócić znak obrzeski, poprzez bolesny jak na tamte warunki, zabieg medyczny i wielu pośród tych, którzy odpadli od przymierza dokonywało takiego zabiegu. Zaczęto przy tym zgodnie z dekretem króla Antiocha IV znieważać Szabat i biblijne święta, dekorowano „święte gaje” zaczęto oddawać cześć posagom bożków i składano ofiary z mięsa świni. Wszystko to miało służyć po to, aby zaadoptować światowość. Światowość jest jednym z najsilniejszych narzędzi, aby zapomnieć o Prawie Bożym.

Cóż wiec możemy powiedzieć o tym dzisiaj? Jak przyjrzymy sie dziś powszechnemu/tradycyjnemu Chrześcijaństwu, to możemy z łatwością powiedzieć, ze ta nauka hellenistyczna została szybko zaadoptowana we wczesnym Chrześcijaństwie, które po odłączeniu sie od wspólnot Judeo-Mesjanskich wprowadziła wiele z tych zwyczajów, które do dziś dnia sa widoczne i znane każdemu. Do dziś dnia zwyczaje z Prawa Bożego sa zwalczane i zastępowane synkretyzmem religijnym. Do dziś dnia stroi sie święte gaje w parkach w miesiącu grudniu i pojedyncze drzewa w domach, znieważa Szabat i biblijne święta. Składa sie Bogu dziękczynienia, gdy spożywa sie mięso świni, modli się do posągów postaci ludzkich, którzy maja działać jak dawne greckie bóstwa a światowość jest po prostu stylem życia, które jest na czasie.

Choć dziś nie ma jak na razie zagrożenia śmierci dla tych, którzy powracają do tych świętych praktyk, to jednak jest wyraźna wzgarda i niejednokrotnie fizyczne prześladowania dla tych odważnych wyznawców, którzy chcą powrócić do świętego przymierza. Niemniej dziś możemy zaobserwować wzrastające zainteresowanie świętością, pomimo takich wielkich trudności, jakie napotykamy w naszych rodzinach lub naszym społeczeństwie.

Przyjacielu i przyjaciółko święto Dedykacji (Chanuki) już sie zbliża, czy to jest Twój czas, aby oczyścić twoja świątynię i zadedykować ja powtórnie Bogu?

 Szaul (Paweł) tak wołał do tych, którzy wówczas już wprowadzali religijny synkretyzm, 2 Koryntian 6; 14- 7;1

 „14 Nie wprzęgajcie się z niewierzącymi w jedno jarzmo5. Cóż bowiem na wspólnego sprawiedliwość z niesprawiedliwością? Albo cóż ma wspólnego światło z ciemnością? 15 Albo jakaż jest wspólnota Chrystusa z Beliarem lub wierzącego z niewiernym? 16 Co wreszcie łączy świątynię Boga z bożkami? Bo my jesteśmy świątynią Boga żywego – według tego, co mówi Bóg:6 Zamieszkam z nimi i będę chodził wśród nich, i będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem.

17 Przeto wyjdźcie spośród nich i odłączcie się od nich, mówi Pan, i nie tykajcie tego, co nieczyste, a Ja was przyjmę 18 i będę wam Ojcem, a wy będziecie moimi synami i córkami – mówi Pan wszechmogący.

7; 1 Mając przeto takie obietnice, najmilsi, oczyśćmy się z wszelkich brudów ciała i ducha, dopełniając uświęcenia naszego w bojaźni Bożej1.” B.T

 Chanuka to święto dedykacji, to pamiątka gorliwej walki o wierność przykazaniom Bożym i dedykacji Świątyni Bogu.. Chanuka przypomina nam do dziś dnia, ze my również mamy dbać, aby nasze ciało i dusza nie zostały zanieczyszczone/zbezczeszczone, abyśmy nie odpadli od przymierza.

 Cóż zatem można by tu dodać? Chyba tylko to, ze dziś hellenistyczny świat, który nas otacza oferuje nam swoje gimnazja wraz ze swoja światowością, gdzie każdy może pójść i starać sie, aby być na czasie. My zaś mamy nasz ośrodek kulturowy, a jest to nasz Szul/Bożnica, gdzie jesteśmy otoczeni Judeo-Mesjanską atmosfera, gdzie każdy element, czy to liturgii, czy tez modlitwy, osłania nas i dodaje siły, aby nie poddać sie duchowi hellenizmu – asymilacji. Tu spotykamy sie, gdzie nasze dzieci mogą znaleźć rówieśników, którzy cenią Szabat, Moadim (Święta), obrzezanie. Inaczej mówiąc, aby jak to Jeszua Hamaszijach powiedział: Ew Jana 17; 11-24

 „11 Już nie jestem na świecie, ale oni są jeszcze na świecie, a Ja idę do Ciebie. Ojcze Święty, zachowaj ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś4, aby tak jak My stanowili jedno. 12 Dopóki z nimi byłem, zachowywałem ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, i ustrzegłem ich, a nikt z nich nie zginął z wyjątkiem syna zatracenia, aby się spełniło Pismo5. 13 Ale teraz idę do Ciebie i tak mówię, będąc jeszcze na świecie, aby moją radość mieli w sobie w całej pełni. 14 Ja im przekazałem Twoje słowo, a świat ich znienawidził za to, że nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata. 15 Nie proszę, abyś ich zabrał ze świata, ale byś ich ustrzegł od złego. 16 Oni nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata. 17 Uświęć ich6 w prawdzie. Słowo Twoje jest prawdą. 18 Jak Ty Mnie posłałeś na świat, tak i Ja ich na świat posłałem. 19 A za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni byli uświęceni w prawdzie7. 20 Nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie; 21 aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał. 22 I także chwałę8, którą Mi dałeś, przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy. 23 Ja w nich, a Ty we Mnie! Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś. 24 Ojcze, chcę, aby także ci, których Mi dałeś, byli ze Mną tam, gdzie Ja jestem, aby widzieli chwałę moją, którą Mi dałeś, bo umiłowałeś Mnie przed założeniem świata.” B.T

Przyjacielu przyjaciółko czy masz swój Szul/Beit Kneset (Bożnice)?  

 

Artykuł przygotował

Mesjański Rabin.

Eugeniusz Emet Banak.