Kodesz Lajahłe

 

W parszy „Tecawe” jest  wiele ciekawych zapisów odnośnie  Kohen Hagadol (Najwyższego Kapłana). Szczególne znaczenie pod względem proroctw mesjańskich  ma napis, o którym czytamy w Szemot/ II Moj 28:36

„36) I zrobisz też diadem ze szczerego złota i wyryjesz na nim, jak się ryje na pieczęci: Poświęcony dla JHŁH.” B.T

 

 

Kohen Hagadol  reprezentował przed Bogiem cały Izrael. Na jego głowie znajdował się turban zwanym  „Micnefet” na którym był napis:  Kodesz LaJHŁH: Poświęcony dla JHŁH. Ale jakie to miało znaczenie w czasie sprawowania służby kapłańskiej w Beit HaMigdasz (Świątyni)? 

Każdy kapłan nosił na głowie turban. W biblijnej tradycji było to oznaką wysokiego  autorytetu. I tak na przykład każda kobieta w czasach biblijnych nosiła nakrycie głowy jako oznakę bycia mężatką. Ta biblijna tradycja przetrwała aż do dzisiaj w Judaiźmie, a w niektórych odłamach zamiast nakrycia na głowie kobiety noszą peruki.
W Judaizmie Mesjańskim tradycja nakrywania głowy przez kobiety jest mocno widoczna szczególnie w konserwatywnych kongregacjach. W przypadku kohenów (kapłanów) turban oznaczał ich poświęcenie dla Boga. Tak wiec każdy kohen miał na sobie oznakę swego poddania  JHŁH Elohejnu.
W przypadku Kohen Hagadol jego micnefet był przyozdobiony złotą tabliczką w stylu pieczęci,  na której było wyryte: „Święty dla JHŁH”. Dlaczego taki napis?
Dlatego, że imię JHŁH jest ponad wszelkie imiona i jest najświętszym imieniem, imieniem naszego Elohim (Boga), które też związane jest z  Jego przymierzami.
Co to oznaczało,  że Kohen Hagadol (Arcykapłan) jako jedyny z ludzi nosił na sobie imię JHŁH. Oznaczało to również, że był całkowicie kadosz / odseparowany (święty) dla JHŁH. Spośród wszystkich ludzi jako jedyny był całkowicie poddany i posłuszny JHŁH zgodnie z Torą. Fakt, że tylko Kohen Hagadol mógł nosić na swoim czole to Imię było również symbolem powagi i świętości JHŁH i  Jego Imienia.

Podobnie ma się z  cicit (frędzle), które nosili powszechnie wszyscy Izraelici, zrobione z  białej nitki z wplecioną pomiędzy nimi niebieskawą nitką (koloru techelet). Znak techelet na cicit był i wciąż jest symbolem narodu kapłańskiego. Tak też każdy, kto nosi cicit, nosi fizyczny znak duchowej rzeczywistości, przynależności do narodu kapłańskiego, do Izraela. Dlaczego o tym mówię? Dlatego, że w podobny sposób ma się sprawa z tym napisem u Kohen Hagadol.  Występuje tu  też pewne podobieństwo do zakładania Tefilin (Filakterii).
 
W Dewarim/V Moj 6:4-9  znajduje się modlitwa „Szema”, w której czytamy o mycwie (przykazaniu), gdzie nakazane jest aby:

4) Słuchaj, Izraelu, JHŁH jest naszym Bogiem – JHŁH jedynym. (5) Będziesz miłował JHŁH, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił. (6) Niech pozostaną w twym sercu te słowa, które ja ci dziś nakazuję. (7) Wpoisz je twoim synom, będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży, kładąc się spać i wstając ze snu. (8) Przywiążesz je do twojej ręki jako znak. Niech one ci będą ozdobą przed oczami. (9) Wypisz je na odrzwiach swojego domu i na twoich bramach..” B.T

Jakie to ma powiązanie z Kohen Hagadol i z tym napisem na jego czole? Otóż, w każdym z tych pudełeczek – Tefilin, które zakładamy na głowę, a dokładniej mówiąc na czoło, w  środku znajduje się napis ,  który wyżej zacytowaliśmy. Oznacza to, że ci z nas, który zakładają  Tefilin podczas modlitwy porannej i wieczornej mają wypisane wówczas na czole imię JHŁH. Choć nie jest  wyryte na tabliczce ze złota to jednak jest wypisane na małym zwoju w tym pudełku,  ktore znajduje się na naszym czole. Na zewnątrz tego pudełka jest hebrajska litera „Szyn”, wyglądem przypominająca pieczęć. Hebrajska litera Szyn jest symbolem słowa „Szadaj”, co odnosi się do „El Szadaj”, a to znaczy: Bóg Wszechmocny.

Zatem oprócz tego, że imię Jahłeh jest w tekście, które znajduje się w „Szel Rosz” pudełku, które znajduje się na naszym czole, to na dodatek mamy pieczęć, że Jahłeh jest Wszechmocny!  

 

 
Jest to  znak  naszej jedności i solidarności z Kohen Hagadol, a to również  jest symbolem naszego odseparowania się dla JHŁH.
To jest przykazanie, które obowiązuje każdego, kto jest w przymierzu Boga z Izraelem. O tym więcej możesz znaleźć na CD w wykładzie o „Wyznaczonych Czasach Modlitw”, które są do nabycia na naszej stronie.

Te dwa przykłady: Kohen Hagadol i naszego Tefilin, czyli umieszczania imienia JHŁH na czole mają ścisłe powiązanie z naszym Adonaj Jeszua HaMaszijach i rzeczy te są cieniem tego, co znajduje się  w Objawieniu Jana 22:3-4. Zobacz słowa te odnoszą się do czasu w wieczności, do nas i do Imienia naszego Adonaj Jeszua HaMaszijach, które będzie na stale widnieć na naszych czołach:

3) Nie będzie już odtąd nic przeklętego. Tron Boga i Baranka pozostaną w nim, a słudzy Jego będą Mu oddawali cześć. (4) Będą patrzeć na jego oblicze, a Jego imię będzie widniało na ich czołachBiblia Warszawsko-Praska

Jakie jest i jakie będzie Imię na naszych czołach?  W Liście do Hebrajczyków czytamy o tym, że nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach objął urząd Kohena HaGadol w niebiańskiej Beit Hamigdasz.

1) Sedno zaś wywodów stanowi prawda: takiego mamy arcykapłana, który zasiadł po prawicy tronu Majestatu w niebiosach, (2) jako sługa świątyni i prawdziwego przybytku zbudowanego przez JHŁH, a nie przez człowieka.” List do Hebrajczyków 8:1-2, B.T

Zatem na czole Jeszua HaMaszijach musi widnieć napis: Kadosz Lajahłeh, tak jak to było w przypadku ziemskiego Kohen Hagadol. Dalej idąc tym tropem o naszym Kohen HaGadol i o Jego imieniu, napisane jest  w Liście Szaula do wspólnoty mesjańskiej w Filipii 2:9

9) Dlatego Bóg Go wywyższył ponad wszystko i nadał Mu imię godniejsze od wszelkiego imienia, (10) po to, aby na imię Jezus zginało się wszelkie kolano: istot, które są w niebie, na ziemi i pod ziemią,” Biblia Warszawsko-Praska

Jakie to może być Imię, przed którym ma się zginać wszelkie kolano nawet w niebie? Wiemy , że imię naszego Maszijach jakie miał będąc na ziemi – „Jehoszua”, a w skrócie Jeszua, jest do dziś dnia powszechnie stosowanym imieniem w Izraelu. Imię to nie jest godniejsze niż wszelkie inne imiona. Zatem to nie może być imię Jeszua, przed którym zgina się już dziś każde kolano w niebie?
Połączenie tego tekstu z Filipian z tekstem z Objawienia Johanana prowadzi do wniosku, że Szaul mówił to o proroctwie, o którym więcej zostało nam objawione w Objawieniu Johanana.
Wszyscy wiemy, że jest tylko jedno Imię, które jest godniejsze od wszystkich imion; a jest nim imię JHŁH.

 
Zatem imię jakie dostał Jeszua HaMaszijach po powrocie do nieba jest niczym innym jak tylko imieniem JHŁH.

 

Cóż wiec oznaczają te słowa JHŁH z  Objawienia, które On dał  Jeszua, aby objawił je Johananowi, a Johanan nam?

Otóż oznaczają, że Nasz Adonaj Jeszua powrócił do chwały, którą miał pierwotnie. Czytamy o tym w Besorze Johanana (Ew Jana) 17:5 – 6

5) A teraz Ty, Ojcze, otocz Mnie u siebie tą chwałą, którą miałem u Ciebie pierwej, zanim świat powstał. (6) Objawiłem imię Twoje ludziom, których Mi dałeś ze świata. Twoimi byli i Ty Mi ich dałeś, a oni zachowali słowo Twoje.” B.T

Tak jak Arcykapłan objawiał ludziom imię JHŁH tak też uczynił to Jeszua HaMaszijach tyle tylko, że On uczynił to w święty sposób. Wiemy bowiem, że kapłaństwo z czasów II Świątyni było skorumpowane i niesprawiedliwe. Arcykapłan skazał na śmierć nie tylko Jeszua HaMaszijach, ale także wielu Jego naśladowców w tym i Jaakowa (Jakuba), który nawet przez historyka Flawiusza nazwany był „sprawiedliwym”.
 Adonaj Jeszua po objawieniu sprawiedliwości Bożej i świętości Jego Imienia powrócił do chwały, którą miał „zanim świat powstał”.

Dlatego może jako jedyny mieć na sobie i wypisywać to Imię JHŁH na czołach swego ludu.

I jako jedyny może występować pod imieniem JHŁH. Mało tego, zauważmy, że wolą Boga jest, aby Jego imię widniało na każdym zbawionym, który będzie MU służył , tak jak widniało ono na złotej tabliczce umieszczonej na czole Arcykapłana. Jest to zupełną odwrotnością tego, co stosuje się w Judaizmie, gdzie Imię JHŁH zostało zastąpione tytułem Pan (Adonaj) lub poprostu słowem „HaSzem” co znaczy dosłownie „To Imię”.

Wypisane  imię  JHŁH jest fizycznym symbolem całkowitego oddania się, całkowitej separacji, życia w posłuszeństwie według Jego Tory i świętości dla JHŁH. Takie życie prowadził nasz Adonaj Jeszua będąc na ziemi, takie też życie będą prowadzić ci, którzy ocaleją po Armagedonie, którzy nie zostaną porwani na przyjście naszego Adonaj Jeszua HaMaszijach. O tym mówi nam prorok Zachariasz :

16) Wszyscy ci, którzy ocaleją spośród wszystkich ludów, biorących udział w wyprawie na Jerozolimę, rokrocznie pielgrzymować będą, by oddać pokłon Królowi – JHŁH Zastępów – i obchodzić Święto Namiotów. (17) A te z ludów ziemi, które nie pospieszą do Jerozolimy oddać pokłon Królowi – JHŁH Zastępów – będą pozbawione deszczu. (18) A jeśli lud Egiptu tam się nie wybierze i tam się nie pokaże, spadną na niego nieszczęścia, jakimi JHŁH doświadczy narody, które nie przyjdą na obchód Święta Namiotów. (19) Taka więc kara spotka Egipt i wszystkie narody, które nie pójdą na obchód Święta Namiotów. (20) Wówczas nawet na dzwoneczkach koni umieszczą napis: Poświęcone JHŁH, a kotły [zwyczajne] w domu JHŁH będą jak kropielnice przed ołtarzem. (21) Każdy kocioł w Jerozolimie i w Judzie będzie poświęcony JHŁH Zastępów. I będą przychodzić wszyscy, którzy mają składać ofiarę, będą brać je i w nich gotować. Nie będzie już w owym dniu przekupnia w domu JHŁH Zastępów.” B.T

Dziś nie ma zbyt wielu ludzi, którzy chcą być poświęceni dla JHŁH i nosić Jego imię na swoim czole, ale wówczas po Armagedonie napis ten będzie widniał nawet na dzwoneczkach u koni. Tylko kto przetrwa ten Armagedon  i zyska drugą  szansę? Albo kto będzie przebywał w wieczności i w obecności  JHŁH? Tylko ten, który będzie miał pieczęć: Imię JHŁH wypisane na czole. To jest to samo Imię, o którym czytamy w  Objawieniu i u proroka Zachariasza.

Przyjacielu i przyjaciółko czy ty żyjesz już dziś życiem, które jest całkowicie poświęcone dla JHŁH? Czy jeszcze zwlekasz?

Zakładanie Tefilin w Judaizmie Mesjańskim ma wiele znaczeń. Jednym z nich jest to, że jest on fizycznym znakiem naszej duchowej rzeczywistości i cieniem tego co ma nastąpić. Tak jak Kohen Hagadol miał wyryte na tabliczce ze złota: Kodesz LaJahłe tak też my mamy mieć pieczęć na naszym czole, która będzie nas odróżniać od znaku Bestii z Objawienia Johanana 13:16.

16) On też sprawia, że wszyscy, mali i wielcy, bogaci i ubodzy, wolni i niewolnicy otrzymują znamię na swojej prawej ręce albo na swoim czole, ”B.W

O tej Bestii i o Fałszywym Proroku, którzy imitują Bożą pieczęć i czynią swój znak na czole lub na prawej ręce czytamy również w Objawieniu Johanana 19:19-20

19) I widziałem zwierzę i królów ziemi, i wojska ich, zebrane, by stoczyć bój z tym, który siedział na koniu, oraz z jego wojskiem. (20) I pojmane zostało zwierzę, a wraz z nim fałszywy prorok, który przed nim czynił cuda, jakimi zwiódł tych, którzy przyjęli znamię zwierzęcia i oddawali pokłon posągowi jego. Zostali oni obaj wrzuceni żywcem do jeziora ognistego, gorejącego siarką.” B.W

Objawienie jednak podaje nam, że Bóg ma też swoją pieczęć, o której czytamy w Objawieniu Johanana 7:3

3) Nie wyrządźcie szkody ani ziemi, ani morzu, ani drzewom, dopóki nie opatrzymy pieczęcią sług Boga naszego na czołach ich.” B.W

Cóż jest tą pieczęcią Boga na czołach sług Bożych?

Jedyną  pieczęcią jaka  nam pokazał w Torze nasz Elohim jest napis: Kodesz LaJahłe Odseparowany (Święty) dla Jahłe. I tak jak tabliczka na czole Kohen Hagadol, gdzie słowa te były wyryte i treść ich była drogą  życia dla Arcykaplana, tak też i dla nas zakładanie Tefilin jest  fizycznym znakiem naszej duchowej rzeczywistości bycia Kodesz LaJahłeh: Odseparowani (Święci) Dla Jahłeh.

Przyjacielu i przyjaciółko nie ma wyboru,  albo będziesz mieć pieczęć Boga, albo pieczęć Bestii i Fałszywego Proroka. Dziś możesz już wybrać, którą pieczęć będziesz mieć.

Mesjański Rabin
Eugeniusz Emet Banak