Diber Sara

 

Parsza Re-e, ma swą nazwę od pierwszego hebrajskiego słowa w naszej parszy, które często tłumaczy się jako „Patrz”. Tym razem  zapraszam Cię, przyjacielu i przyjaciółko, abyś i ty popatrzył/popatrzyła na ten wybrany tekst z naszej parszy: Dewarim 13:1-4 

(1)  “Jeśli powstanie pośród ciebie jakiś prorok lub ktoś, komu śnił się jakiś sen, i ukaże ci znak lub proroczy cud,  (2)  i spełni się ten znak lub proroczy cud, o których ci powiedział, mówiąc: „Idźmy za innymi bogami, których nie znasz, i służmy im”,  (3)  to nie wolno ci słuchać słów tego proroka ani tego, komu śnił się ten sen, gdyż JHŁH, wasz Bóg, wystawia was na próbę, by się dowiedzieć, czy miłujecie JHŁH, swego Boga, całym swym sercem i całą swą duszą.” Biblia w Przekładzie Nowego świata.

Nasz Ojciec ostrzega swój lud o wystawieniu na próby poprzez pojawienie się nauczycieli, którzy będą niby mieć objawienia ponad naturalną moc czynienia cudów i będą zwodzić lud, aby poszedł za innymi bóstwami. Widzimy to w słowach „gdyż  JHŁH, wasz Bóg, wystawia was na próbę”.

 Elohejnu (nasz Bóg) w tej parszy mówi nam, że taka działalność jest buntownicza i wroga wobec Jego woli. Dalej oprócz tego mówi nam też jak należny traktować tych, którzy wnoszą takie nauki nawet jeśli są one poparte cudami: Dewarim 13:5 

„(5) A ów prorok, lub ten, komu śnił się sen, ma zostać uśmiercony,  namawiał bowiem  do buntu przeciwkoJahłe, waszemu Bogu, – który was wyprowadził z ziemi egipskiej i wykupił cię z domu niewolników – by sprowadzić cię z  drogipo której Jahłe, twój Bóg, nakazał ci kroczyć; i usuniesz zło spośród siebie.” Biblia w Przekładzie Nowego świata. 

Podkreślone tu słowa „namawiałdo buntu” w tym wersie to hebrajskie  Diber Sara, które znaczą zatrzymywać, buntować, odwrócić i stawać w opozycji. 

Zauważmy, że właśnie takie poselstwo jest centralnym poselstwem Jeszua HaMaszijach, które znajdujemy w Besorze (Ewangelii). Gdy przyjrzymy się wypowiedziom Jeszua to zauważymy, że oprócz poselstwa o Malchut Szamaim (Królestwa Niebios), Jego poselstwo dotykało bezpośrednio Jehudim i Samarytan, którzy w mniejszym lub większym stopniu odeszli od DROGI, to jest Tory, którą nakazał im nasz Elohejnu.  I z takich to przyczyn  powstała opozycja w niektórych Jehudim wobec Niego, albowiem On nie bacząc na to z kim rozmawiał wskazywał im, że muszą uczynić teszuwę (upamiętać się) od łamania tej DROGI, to jest Tory.

I tak widzimy wiele razy, gdy Adonaj  (nasz Pan) pokazał im przykład złego traktowania Szabatu, lub biednych i chorych, bądź to że uczyli oni lud, że nie muszą przestrzegać jednego z 10 słów (10 przykazań). Zobacz Besora Matitjahu 15 oraz stosunek do Samarytan w Besorze Johanana 4.

Podobne zachowanie widzimy również w Dziejach Apostolskich 15. Talmidim (uczniowie) odrzucili naukę ojców Judaizmu o odkupieniu przez obrzezkę oraz postanowili, że poganie będą przyjmowani do ich wspólnot (mesjańskich) po uprzednim wyznaniu wiary w Jeszua (Jedynej drogi do odkupienia), nakazując im, aby dalej uczęszczali do Synagog i uczyli się tej DROGI, którą nakazał im nasz Elohejnu chodzić: Dzieje Ap. 15:21 

„(21) Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach.” B.T 

Jeszua HaMaszijach czynił wiele cudów oraz pokazywał błędy jakie popełniali na tej DRODZE Jehudim i Samarytanie. W naszej parszy czytamy, że obserwowano Jego naukę i działalność i oczywiście nie znaleziono w Nim winy. Hallelujah!

Talmidim i wiele tysięcy Jehudim poszli Jego śladami, wyznawali wiarę w Niego i gorliwie trzymali się tej DROGI, to jest Tory. Dzieje Ap. 21:20-21 

„(20) Słysząc to, wielbili Boga, ale powiedzieli mu: Widzisz, bracie, ile tysięcy Żydów uwierzyło, (21) a wszyscy trzymają się gorliwie Prawa. O tobie jednak słyszeli, że wszystkich Żydów, mieszkających wśród pogan, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówisz, że nie mają obrzezywać swych synów ani zachowywać zwyczajów.” B.T 

Czy faktycznie Szaul (Paweł) uczył Jehudim, aby nie zachowywać Tory, albo czy uczył on goim (ludzi z innych narodów), aby oni nie zachowywali Tory? Nie! Wręcz przeciwnie. Wielokrotnie Szaul wyjaśniał im, aby odstąpili od pogaństwa, i aby uczyli się DROGI sprawiedliwości, którą Elohejnu nakazał zachowywać Izraelowi.

Niemniej jednak wiara w Jeszua była w jego przesłaniu dla goim na pierwszym miejscu, albowiem poprzez tę wiarę zostajemy odkupieni/zbawieni. Ale to jest dopiero początek, a nie koniec planu zbawienia dla nas. Następny etap to uczenie się od Mojżesza.

Zapytasz: Dlaczego od Mojżesza? Dlatego, że słowa Jeszua były skierowane do tych, którzy już w większym lub mniejszym stopniu tą DROGĄ chodzili.

Ci, którzy są w naszej Wspólnocie Mesjańskiej, a nie wyrośli w tej DRODZE nadanej przez Elohejnu wiedzą jak trudno jest przestawić swą mentalność i sposób życia tak, aby on był zgody z DROGĄ Elohejnu. To zabiera wiele lat a czasem i cale pokolenie, podobnie jak to było na pustyni z pierwszym pokoleniem Izraela, które uczyło się życia według tej DROGI.  Tak więc listy Szaula, które są kierowane do tych Judeo-Mesjańskich wspólnot w Azji Mniejszej miały na celu wskazać im na poszczególne problemy lub wady w ich życiu, w aspekcie DROGI jaką mieli nauczyć się chodzić. Rozmaitość tych wad i braków była często na rożnych i odmiennych poziomach wiary i nie zawsze Szaul musiał upominać jednych i drugich w tych samych kwestiach.

Do tej pory w I wieku, do roku 70 n.e. wszyscy razem uczęszczali bądź najpierw do tradycyjnych synagog bądź do Judeo-Mesjańskich Synagog. Tam Talmidim dyskutowali z wierzącymi Jehudim i pokazywali im Jeszua w Tanach i nie zawsze to się dobrze kończyło. 

Problem nasilił się jeszcze bardziej po zburzeniu II Beit HaMikdasz (Świątyni), gdzie wyznawcy Judaizmu Mesjańskiego złożeni z Jehudim i Goim, odmówili obrony Jeruszalajim. To spowodowało nienawiść pomiędzy Jehudim, a Mesjańskimi Jehudim i gojim.

Nasiliły się podziały między tym grupami i prześladowania wierzących w Jeszua HaMaszijah.

Pojawiły się również coraz surowsze prześladowania ze strony Rzymu co zaczęło powoli odstraszać wierzących z goim, albowiem na nich spadały te same prześladowania. 

I tak na początku II wieku w ośrodkach wcześniej znanych jako Judeo-Mesjańskie, zaczęli liczbowo przeważać wierzący z goim i zaczęto wprowadzać odstępcze nauki. Po rewolcie w 135 r. zjawiska te bardzo się nasiliły, nabrały wielkiej prędkości i od tego czasu nastąpił podział nawet pomiędzy Mesjańskimi Jehudim a wierzącymi z goim, którzy coraz silniej formowali nową teologię, zastępując wszystko co hebrajskie na greckie i łacińskie. W ten sposób uformowano nową religię zwaną dziś jako Proto-Katolicyzym czyli pierwotną formę Chrześcijaństwa. W tym że II wieku Jehudim, którzy nie uwierzyli w Jeszua  widząc  odstępstwo Chrześcijan i to, co się dzieje pomiędzy tymi grupami kontrolowanymi przez goim, zaczęli się bronić przed ich wpływami i pociągnięciem innych do odstępstwa.

I tak jest do dziś dnia. W tradycyjnym Judaiźmie powstały bowiem organizacje anty-misyjne, które biorąc pod uwagę dzisiejszą teologię Chrześcijaństwa na podstawie Tory dyskwalifikują Jeszua z pozycji Hamaszijach.

Mieli by oni rację, gdyby nie to, że Jeszua nie uczył takiej teologii jaką oni dziś głoszą. Ba, nawet Jego Talmidim nie głosili takiej teologii.  Jedynie w oparciu o teologię Chrześcijan mają rację.

Cóż nam więc pozostało do zrobienia? Jedną z ważnych rzeczy, którą należny zrobić to powrócić do wiary, teologii i tradycji Judeo-Mesjańskiej, aby nie tylko słowem ale i życiem zaświadczyć, że jesteśmy talmidim Jeszua HaMaszijach, który żył zgodnie z Torą, ba, nawet nakazał, aby Jego drogę życia naśladować: Besora Johanana 14:15 

„(15) Jeżeli Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania.” 

Słowa Jeszua skierowane są również do nas. Jeszua wszak powiedział o sobie, że nie można Go zrozumieć, jeśli się nie wierzy pismom Mojżesza: Besora Johanana 5 

„(46) Gdybyście jednak uwierzyli Mojżeszowi, to byście i Mnie uwierzyli. O Mnie bowiem on pisał. (47) Jeżeli jednak jego pismom nie wierzycie, jakżeż moim słowom będziecie wierzyli?” B.T 

Czy Mosze pisał o proroku, który przyniesie odstępstwo od DROGI Elohejnu? Nie! Adonaj Jeszua nie bez przyczyny powiedział, że w dniu Jego przyjścia On znajdzie dużo ludzi, którzy w Niego uwierzą. Ba, nawet będą czynić cuda w Jego imieniu, lecz nauki Jego nie będą zachowywać. Zobacz sam: Besora Matijahu 5;17 – 18 

„(17) Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. (18) Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.”B.T 

Zobacz, że nieco dalej Jeszua dodaje takie słowa: Besora Matijahu 7:19-23 

„(19) Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, będzie wycięte i w  ogień wrzucone. (20) A więc:  poznacie ich po ich owocach. (21) Nie każdy, który Mi mówi: Panie, Panie!, wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie. (22) Wielu powie Mi w owym dniu: Panie, Panie, czy nie prorokowaliśmy mocą Twego imienia i nie wyrzucaliśmy złych duchów mocą Twego imienia, i nie czyniliśmy wielu cudów mocą Twego imienia? (23) Wtedy oświadczę im: Nigdy was nie znałem.  Odejdźcie ode Mnie wy, którzy dopuszczacie się nieprawości!” B.T 

Jakie to są owoce, że w przypadku ich braku dana osoba będzie odcięta i spalona? Jeszua HaMaszijach wyjaśnia to dokładnie, tak aby nikt nie mniemiał, że nie rozumie. W języku greckim słowo tu użyte przez tłumaczy to „NIEPRAWOŚĆ” czyli greckie słowo „anomia”. Słownik grecko-polski podaje, że odnosi się to do życia bez prawa Mojżeszowego. Sprawdź to proszę!

Zatem, przyjacielu i przyjaciółko, jeśli wierzysz w Jeszua HaMaszijach, jeśli wyznałeś/wyznałaś Go jako twojego Zbawiciela to wiedz, że w dniu Jego przyjścia On będzie nas tak sądził jak sam to powiedział. Ci, którzy nie będą wydawali owoców takich jakie On wydawał będą potępieni nie tylko na podstawie słów z naszej parszy z pism Mojżesza nadanych przez Elohejnu jako DROGA do życia, ale również przez naszego Adon (Pana) Jeszua HaMaszijach. 

Jeszua wskazał jak mamy to rozumieć jeszcze w Besorze Matijahu 5:20, gdzie mówił o jemu współczesnych faryzeuszach i uczonych w Piśmie: 

„(20) Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie  większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów,  nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.” B.T 

Dalsza część tej wypowiedzi Adonaj Jeszua wskazuje nam na to, jak należy się uczulić na wpływy grzechu, które zaczynają się w naszym sercu, aby do niego nie doszło w naszym życiu. Pamiętajmy o tym, że słowa Jeszua są skierowanie nie tylko do nas, ale przede wszystkim do Jehudim, którzy potykając się w posłuszeństwie wobec micwot (Przykazań) Tory rozumieli dobrze co Jeszua ma na myśli. A mianowicie, że On podnosi poprzeczkę posłuszeństwa ponad to co pisze w Torze, nie unieważniając jej, ale umieszcza ją w naszym sercu. Albowiem grzech rodzi się najpierw w sercu, a później wydaje owoc na zewnątrz. Wszystko to tylko po to, aby nasza sprawiedliwość czyli nasze życie względem Tory i Ruach HaKodesz (Ducha Świętego) była większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów. 

Nasza (Jehudim i Goim) pozycja w Jeszua HaMaszijach jest taka jaką mieli Jehudim gdy mieli dostęp do ofiar w Beit HaMikdasz. Jego (Jeszua) ofiara jest dla nas skuteczna tylko jeśli uczynimy teszuwę (upamiętanie się) z życia wbrew DRODZE jaką nakazał nam Elohejnu w Torze, o której czytamy w naszej parszy. Dlatego Jeszua zapowiedział,  zgodnie z Mojżeszem, że ci, którzy przyjdą po Nim później w Jego imieniu, którzy będą nawet czynić wspaniale cuda, a jednocześnie odciągną wiernych: do bezprawia, do zachowywania pogańskich i światowych praktyk, do życia w sprzeczności z Torą niestety, ale są skazani na śmierć w jeziorze ognia: Obj. 21:7 – 8 

„(7)  Zwycięzca to odziedziczy i będę Bogiem dla niego, a on dla mnie będzie synem. (8) A dla tchórzów, niewiernych, obmierzłych, zabójców, rozpustników, guślarzy, bałwochwalców i wszelakich kłamców:  udział w jeziorze gorejącym ogniem i siarką. To jest śmierć druga.”B.T 

Przyjacielu i przyjaciółko, jeśli ktoś przychodzi do Ciebie z inną Besorą (Ewangelią) to zastosuj słowa Szaula (Pawła) z Listu do Wspólnoty Mesjańskiej w Galacji 1:6-9 

„(6) Nadziwić się nie mogę, że od Tego, który was łaską Mesjaszową powołał, tak szybko chcecie przejść do innej Ewangelii. (7) Innej jednak Ewangelii nie ma: są tylko jacyś ludzie, którzy sieją wśród was zamęt i którzy chcieliby przekręcić Ewangelię Mesjaszową. (8) Ale gdybyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy – niech będzie przeklęty! (9) Już to przedtem powiedzieliśmy, a teraz jeszcze mówię: Gdyby wam kto głosił Ewangelię różną od tej, którą /od nas/ otrzymaliście – niech będzie przeklęty!” B.T 

Zapytasz więc: Ale przecież zbawienie mamy z łaski, a nie podstawie uczynków z Prawa? Tak, to prawda, Łaska jaką mamy w Jeszua nie zwalnia nas z obowiązku przestrzegania Tory.  I tak jak Izrael tak też my jesteśmy wystawieni na próbe aby pokazac naszemu Ojcu co jest w naszym sercu. Czy bedziemy przestrzegac Jego Tore czy też nie!

Szaul tak o tym napisał w Liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Rzymie 6:1-2

 „(1) Cóż więc powiemy? Czyż mamy trwać w grzechu, aby łaska bardziej się wzmogła? żadną miarą! (2) Jeżeli umarliśmy dla grzechu, jakże możemy żyć w nim nadal?”B.T 

Przyjacielu i przyjaciółko, grzech według definicji jest bezprawiem, a w języku greckim – „anomia”. Mówi o tym: 1 List Johanana 3:4 

„(4) Każdy, kto grzeszy, dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem.”

 Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak