Schemat Szabatowej Modlitwy

w Chawurot (Grupach)

 Społeczność złożona z nie więcej niż z 10 osób.

Uwaga! Ta Strona Jest Obecnie od 15 Sierpnia 2014 w Remoncie do czasu az zniknie ten napis. Prosze o cierpliwosc. 

 

Wstępne wyjaśnienia

 Tutaj chciałbym przedstawić Tobie drogi Bracie i Siostro propozycje schematu Modlitwy Szabatowej w gronie jednej rodziny, bądź w połączeniu z jedną lub dwoma rodzinami i z paru osobami indywidualnymi dla tak zwanej „Chawura” (czyli Grupy Domowej).

Chawura jest złożona maksymalnie z 10 osób. Liczba tych osób, tutaj jest cyfrą bezwzględną. Dlaczego bezwzględną? Otóż w Judaizmie jest to już stara tradycja sięgająca okresu wygnania do Babilonu (V wiek pne.), która uczy nas tego, że aby powstała Bożnica, Dom Modlitwy, Szul, Kongregacja albo Synagoga jakkolwiek byśmy ją nie nazwali trzeba zebrać 10 osób, które są powyżej wieku Bar Micwa, które są bogobojne, i u których jest widoczna właściwa ufność naszemu Bogu i które chodzą Jego drogami. Grupa tych 10 osób nazywa się po hebrajsku „Minjan” Dlaczego Minjan? Historia tej tradycji zaczyna sie w czasie niewoli babilońskiej. Otóż, kiedy to będąc w niewoli babilońskiej Izraelici chcąc nie chcąc zorientowali się, że bez ich pobytu w Erec Israel, bez Beit Hamigdasz (Świątyni), ich wiara i poznanie Boga może zaniknąć pośród ich pokoleń.

Wówczas, podczas modlitw o pomoc do Boga, otrzymali natchnienie, aby powołać do życia pierwsze synagogi (Bożnice), które w Babilonie służyły jako centrum religijno- kulturowe i społeczne. Ustalono wówczas, że wezmą lekcje z Tory nawiązując do wysłanych przez Mosze 12 zwiadowców, gdzie dwoje Jehoszua (Jeszua) syn Nuna i Kaleb wrócili z dobrym raportem w wierze, a 10 osób wróciło przynosząc zły raport, odwracając tym samym ludzi od ufności Bogu i czyniąc ich wiarę niewiarą.

Od tego czasu właśnie w Babilonie postanowiono, że uczynią to, jako znak dla Boga i dla siebie, że najmniejsza kongregacja musi być złożona z 10-ciu osób (mężczyzn), którzy ufają Bogu i dają dobry raport/świadectwo dla innych, aby inni również chodzili w posłuszeństwie Bożych micwot (przykazań) i w wierze takiej, jaką mieli Jehoszua i Kaleb.

Odtąd, to znaczy od czasów babilońskich, do dziś to jest pierwszy wymóg do tego, aby powstała Judaistyczna Bożnica, która do dziś dnia służy nie tylko, jako centrum duchowe, ale także, jako kulturowe i społeczne. Podobnie dzieje sie w Mesjańskim  Judaizmie, który my reprezentujemy, iż dopóki nie ma Minjanu, dopóty modlitwy szabatowe są rozpoznawane, jako rodzinne zgromadzenia i nie posiadają wewnętrznej organizacji i struktur kulturowo-socjalnych, itd.

Tak wiec, Miszpocha (rodzino), gdy Twoja Grupa Domowa osiągnie Minjan, wówczas schemat Szabatowej modlitwy i funkcjonowanie tej Chawura jest przekształcany na wzór Judeo-Mesjańskiej Bożnicy. Nawet jeśli ta społeczność działa w dalszym ciągu w środowisku domowym, to nawet i w takim przypadku, forma takiej społeczności zmienia swój kierunek i przybiera postać Szulu. Choć już na takim etapie, zaleca się już mieć miejsce publiczne.

Schemat takiej publicznej społeczności będzie zaprezentowany na drugim etapie rozwoju Twojej Grupy Domowej.

 

 Przygotowania Chawura (Grupy) do modlitw w domu.

Jak za każdym razem, gdy schodzimy sie, aby wielbić naszego Jahłeh, naszego Ojca, tak i tym razem musimy uczynić pewne małe przygotowania.

  1. Dobrze byłoby przygotować sobie dużo wcześniej, w formie folderów w plastikowych koszulkach, gdzie będziecie mieli wasze kopie piosenek i liturgii. Spisać je alfabetycznie i dobrze byłoby je ponumerować i stworzyć spis treści.
  1. Trzeba ustalić czas spotkań i pilnować, aby odbywały się one zgodnie z ustalonym czasem. Biorąc pod uwagę dystans, jaki muszą pokonać bracia i siostry oddaleni od miejsca spotkań.
  1. Dobrze byłoby mieć przygotowana skrzynkę na Cedake, gdzie będziecie składać w depozycie wasze pierwociny i dziesięciny itp.
  1. W przypadku więcej niż jednej rodziny: Należy ustalić podział wpływów z ofiarowanych pieniędzy, aby nie było nieporozumień, jak one sie rozchodzą. Każda transakcja powinna być zarejestrowana w odpowiedniej książce do rachunkowości. Każdy raport wpłat i wypłat potwierdzony dwoma świadkami ludzi stałych w wierze (członków społeczności). Więcej o tym w linku na „mesjańska chalacha”. 
  1. Jeśli macie muzyczne instrumenty, to dobrze jest, aby spotkać sie w tygodniu, by poćwiczyć granie i śpiewanie tych pieśni i taniec mesjański, jeśli grupa ma takie zainteresowanie, oraz aby uczyć sie wspólnie liturgii. Odnosi sie to do tych grup uczestników, którzy prowadzą Chawura muzyczne np; grają i śpiewają, tańczą.
  1. Trzeba ustalić, kto będzie odpowiedzialny za przygotowanie i dostarczenie na szabatnie społeczności Chałek i soku z winorośli, herbat, kaw plastikowych sztućców i papierowych talerzy i kubków, albowiem będą niezbędne na każdą społeczność.
  1. Należy zakupić w sklepie z Judaikami dla społeczności: Menorę, Chanukije, Szofar, Kiduszowy kielich, tace na chałki, przykrycie na chałki, flagę polską i flagę izraelską wraz ze stojakami dla nich.
  1. Należy poinformować wszystkich, aby przygotowali swoje (biblijnie-koszerne) posiłki i przynieśli je na modlitwę, aby wspólnie spożyć szabatowy posiłek zwany „Oneg”, co znaczy Rozkosz Szabatu.
  1. Należy zakupić, z zebranych pieniędzy, papierowe talerze, kubki i plastikowe sztućce, herbaty, kawy, mleko czy śmietanę, soki, wodę, torby do śmieci, itd. po to, aby unikać zbędnego szykowania i sprzątania w dniu Szabatu.
  1. Dobrze byłoby zmieniać miejsca modlitw domowych, albo wspierać raz w miesiącu wolnymi datkami właścicieli, gdzie odbywają sie regularne spotkania tak, aby nie stały sie one uciążliwe finansowo dla właścicieli lub, aby nie mogły sie stać powodem do niesnasek. Koniecznie wspólnie przygotowywać cokolwiek trzeba do spotkań i wspólnie sprzątać tak, aby właściciele nie mieli zbytniego obciążenia z tego tytułu. A nawet z czasem wyłączyć ich od tych przygotowań, jako gest podziękowania za udostępnienie mieszkania/domu.
  1. Koniecznie trzeba modlić sie o namaszczenie do świadczenia i aby nasz Adonaj Jeszua powołał liderów pośród twojej Chawury, którzy będą mieć wiarygodne świadectwo tego powołania i którzy będą spełniać duchowe i fizyczne wymogi do takiej posługi.
  1. Koniecznie trzeba ustalić porządek zachowywania sie i odpowiedzialności. Zalecane byłoby, w przypadku braku pojawienia sie lidera, żeby gospodarz domu był tymczasowym liderem/prowadzącym modlitwy tej społeczności.

 Takie przygotowania powinny sie pojawić od pierwszych 2-3 spotkań i nigdy nie ustawać. Jeśli jesteście jedną tylko rodziną, to nie ma takiej konieczności organizowania tych spraw, albowiem wszystko jest bardziej prost

 

 Schemat na Szabatową modlitwę

 

Powitanie i Ogłoszenia……………………………………..Lider lub Gospodarz domu (L/G)

Modlitwa otwierająca……………………………………… L/G

Chesed Lachem……………………………………………. L/G

Chesed Lachem – Łaska Wam.

 Chesed Lachem jest hebrajską formą powitania, która była tradycyjna dla Judeo-Mesjańskich wspólnot w I w.n.e. Ta jest oparta na słowach z Listu do Rzymian 1:7

Chesed Lachem weszalom me-et Elohim awinu, weha-adon Jeszua Hamaszijach

Laska wam i pokój od Boga, Ojca naszego i od Pana Jeszua Mesjasza.

Posłuchaj audio: {wma}Chesed Lachem{/wma}

Trabienie Szofarem:

W Bemidbar 10:10 pisze: „Również w wasze dni radosne, w dni święte, na nowiu księżyca, przy waszych ofiarach całopalnych i biesiadnych będziecie dąć w trąby; one będą przypomnieniem o was przed Panem. Jam jest Pan, Bóg wasz.”  Wszyscy razem odspiewujemy te blogoslawienstwo:

Barucha Adonaj Elohejnu Melech Haolam. Aszer Kidszanu Bemicwotaw Weciwanu Liszmoa Kol Szofar, Amen

Blogoslawiony Jestes Ty Adonaj Boze Nasz, Krolu Wszechswiata, Ktory Uswieciles Nas Twoimi Przykazaniami i Nakazales Nam Dac w Szofar, amen

Posluchaj blogoslawienstwa w wersji audio: {mp3}Blogoslawienstwo_Szofar{/mp3}

 

Wspólne powitanie sie słowami „Szabat Szalom” uściskami i pocałunkiem w policzek (tylko w stosunku do tej samej płci) i uścisk dłoni dla odmiennej płci. Przy muzyce i śpiewie pieśni „Szabat Szalom”………………………………………………………………………….L/G

Pieśni (dowolna ilość)

a)……….

b)………

c)……….

 Liturgiczna cześć Mikra Kodesz (Swietego Zgromadzenia)

Wyjaśnienie, dlaczego liturgia jest częścią modlitwy……………………..L/G

Liturgia jest to najstarsza tradycja formy publicznego i wspólnego czczenia JHŁH naszego Elohim. Jej początki sa datowane od okresu wyjścia z Egiptu/Micrajim. Albowiem aż do tych dni niektóre części liturgii sięgają swymi korzeniami. Głównie jednak zaczęła sie ona kształtować podczas pojawienia sie Beit Chamigdasz, gdzie kapłani grali i śpiewali chwaląc i wielbiąc JHŁH podczas składania codziennych ofiar. Później, gdy nastała konieczność powołania Bożnic, ta tradycja liturgii została tam zaadoptowana i tam trwa ona aż do dziś dnia. W dniu dzisiejszym nie posiadamy całej tej tradycji w takim stanie, jaka ona była w świątyni lub w pierwotnych Synagogach. Dziś w tradycji rabinistycznej jest ona zmodernizowana i wiele z jej części nie jest tak stara, lecz sięga tylko okresu Talmudu. W Judeo-Mesjańskiej tradycji liturgia ma podobne znaczenie, jaką ona miała w pierwszych wiekach wspólnot Judeo-Mesjańskich. Jest ona tradycją łączącą nas z wielowiekową formą uwielbienia naszego Stwórcy, która kiedyś była w pewnej tylko jej części śpiewana lub czytana w Beit Hamigdasz (Świątyni). Zdając sobie sprawę, że teraz my jesteśmy Świątynią Boga żywego, tym bardziej odnajdujemy w niej bliskość tej formy dla naszej duszy i poczucie jedności z nie tylko historyczna częścią Wspólnot Mesjańskich, ale także z dzisiejszymi wspólnotami Judeo-Mesjańskimi na całym świecie. Brit Chadasza (pisma Nowego Przymierza) dają nam 2 świadectwa takiej praktyki.

 Pierwsze Świadectwo: Szaul/Paweł uczył nowe Wspólnoty Judeo Mesjańskie w rejonie Koryntu zachowywania ówczesnych Judaistycznych tradycji, w których sie on wychował, mówi nam o tym w midraszu zwanym: 1 List do Koryntian 11; 1-2.

 Drugie Świadectwo: W Drugim Liscie Szaula do Tesaloniczan 2; 15. Tu również Szaul wskazuje cudzoziemcom/z narodów  ( ger/goim ), aby oni również zaadoptowali tradycje Judaistyczne, które odnosiły sie nie tylko do liturgii, którą wówczas była jedyna forma publicznego wielbienia Boga, ale tez do całego cyklu życia w tej wierze.

 

Barchu – Błogosław

Barchu jest pierwszą z formalnych Berachot (błogosławieństw) w porannej Szabatowej modlitwie. Bracha – błogosławieństwo zawsze zaczyna sie z błogosławieństwem lub podziękowaniem Bogu. To jest bardzo stara biblijna forma uwielbienia.

 

Lider: Błogosław Adonaj, błogosławiony

Kehila: Błogosławiony jest Adonaj, błogosławiony na całą wieczność.

Lider: Barchu Et Adonaj ham-worach

Kehila: Baruch Adonaj ham-worach leolam waed.

Posłuchaj wersji audio: {wma}Barchu{/wma}

 

Ma Towu – Jak Piekne

Ma Towu o halejcha Jaakow, miszkenotejcha Jisrael.  Wani berow chasdecha awo bejtecha, esztachawe el hejchal kadszecha bejiratecha. (Hazan czyta dalej)

Adonaj ahawti meon bejtecha, um’kom miszkan kewodecha, wa-ani esz-tachawe we-echra-a, ewrecha lifnej Adonaj osi. Wa-ani tefilati lecha Adonaj, et racon, Elohim beraw chas-decha, anejni be-emet jisz-echa.

Wszyscy Razem: Jak piękne są twoje namioty, Jaakowie, twoje siedziby, Jisraelu!  A ja, przez Twoja wielka dobroć, przybędę do Twego domu.  Oddam pokłon przybytkowi Twojej świętości, w bojaźni przed Toba.  Adonaj, pokochałem Twój Dom i miejsce przebywania Twojej chwały; Oddaje pokłon, chylę się i klękam przed Adonaj, który mnie uczynił.  Oby moja modlitwa do Ciebie, Adonaj, wypowiedziana została w sprzyjającym czasie.  Boże, w wielkiej Twojej dobroci, odpowiedz mi w prawdzie Twojego zbawienia.

Posluchaj wersji audio: {mp3}Ma_Towu{/mp3}

 

 Błogosławieństwo Mesjasza

Wspólnie z wieloma innymi Berachot albo Błogosławieństwami, my mamy błogosławieństwo Brit Chadasza albo Nowego Przymierza. Dziękując Bogu za danie nam Zbawienia w Mesjaszu Jeszua

Baruch ata Adonaj Elohejnu Melech Haolam. Aszer natan-lanu et derech hajeszua bemaszijach Jeszua Amejn.

Błogosławiony jesteś Ty Adonaj nasz Boże, Królu wszechświata, Który dałeś nam Zbawienie w Mesjaszu Jeszua Amejn.

Posłuchaj wersji audio: {mp3}Blogoslawienstwo_Mesjanskie{/mp3}

Modlitwa o Jeruszalajim

Modlitwa za pokój dla Jeruszalaim (Jerozolimy). Zwracamy sie ku południu, gdzie znajduje sie Jerozolima i zgodnie z Psalmem 122; 6-10:  Proście o pokój dla Jeruzalem, niech zażywają pokoju ci, którzy ciebie miłują! (7) Niech pokój będzie w twoich murach, a bezpieczeństwo w twych pałacach! (8) Przez wzgląd na moich braci i przyjaciół będę mówił: Pokój w tobie! (9) Przez wzgląd na dom Pana, Boga naszego, będę się modlił o dobro dla ciebie.”

Dalej zwróceni nadal w kierunku Jeruszalaim odśpiewujemy Szema.

 Szema Jisrael Słuchaj Jisraelu – Dewarim/Powtórzonego Prawa 6; 4-9

W Szema jednoczymy sie wspólnie w wyznaniu dwóch największych przykazań, jakie nauczał Jeszua: Żeby kochać Boga z całego naszego serca, duszy i siły, i żeby kochać naszego bliźniego jak siebie samego. Wyznajemy przez to, że Bóg chce, abyśmy Go kochali a nie tylko byli Mu posłuszni, ponieważ On jest Wszechmocny.

Szema Jisrael Adonaj Elohejnu Adonaj echad

Baruch szem kewod mal-chuto leolam wa-ed

Słuchaj Jisraelu, Jahłeh jest naszym Bogiem, Jahłeh jest Jeden.

Błogosławione jest imię Jego chwalebnego królestwa na wieczność.

Posłuchaj wersji audio: {mp3}Szema{/mp3}

 

Odczytanie po polsku Weahawta Dewarim 6:5-9 i Waikra 19; 18

„Będziesz miłował Adonaj, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił. (6) Niech pozostaną w twym sercu te słowa, które ja ci dziś nakazuję. (7) Wpoisz je twoim synom, będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży, kładąc się spać i wstając ze snu. (8) Przywiążesz je do twojej ręki jako znak. Niech one ci będą tefilin przed oczami. (9) Wypisz je na odrzwiach swojego domu i na twoich bramach.”

„będziesz miłował bliźniego jak siebie samego.”

Amida – Awot . (Ojcowie)

Baruch Ata Adonaj Eloheinu, wElohei awoteinu, Elohei Awraham, Elohei Jicchak, wElohei Jaakow, haEl hagadol hagibor wehanora El eljon, gomel chasadim towim wekone hakol, wezocher chasdei awot, umewi goel liwnei weneihem lemaan szemo beahawa.

Melech ozer umoszia umagen.  Baruch Ata Adonaj magen Awraham.

Błogosławiony jesteś, Ty, Adonaj, Bóg nasz i Bóg naszych ojców, Bóg Awrahama, Bóg Jicchaka i Bóg Jaakowa, Bóg wielki, potężny i straszliwy, Bóg Najwyższy, który wyświadcza dobrodziejstwa i stwarza wszystko, pamięta o dobroci Praojców i sprowadza wybawiciela dla dzieci ich dzieci, ze względu na Swoje Imię w miłości

Królu pomagający Wybawco i Tarczo.  Błogosławiony jesteś Ty, Adonaj, Tarcza Awrahama.

Posluchaj w Audio: {mp3}Amida_Awot{/mp3}

 Modlitwa Jisztabach (Wspolnie odmawiamy)

Modliwa Jisztabach to pietnascie okreslen Chwaly ; odmawiamy ja na stojacoNiech bedzie blogoslawione Twoje Imie na wieki Krolu nasz, Boze wielki i swiety, Krolu w niebie i na ziemi. Gdyz Tobie przystoja, Adonaj, Boze nasz i Boze naszych ojcow; piesni i wyslawianie, wychwalanie i hymny, sila i panowanie, zwyciestwo, wielkosc i potega, psalm i wspanialosc, swietosc i krolewska wladza, blogoslawienstwa i dziekczynienia, od teraz i na wieki.  Blogoslawiony jestes Ty Adonaj, Bog, Krol wielki, wychwalany, Bog dziekczynien, Adon cudow, ktory ma upodobanie w slowach piesni, Krol, Bog ozywiajacy swiaty, amen. 

 

Mi Chamocha – Któż jest jak ON. Szemot/Wyjścia 15;11

 Me Chamocha jest hymnem pochwalnym, który liczy sobie już 3500 lat. Nasi przodkowie śpiewali go nad brzegiem morza trzcinowego, dziękując Bogu za ratunek.

 Mi chamocha ba’ejlim Adonaj, mi kamocha nedar ba’kodesz, no-ra tehilot ose fele.

 Któż jest jak Ty, Adonaj pośród bogów? Któż jest jak Ty wywyższony w świętości? Potężny w Swej Chwale? Czyniący cuda o Jahłeh, Któż jest jak Ty?

Posłuchaj audio: {mp3}Mi_Chamocha{/mp3}

Publiczne Czytanie Pism

Tradycja publicznego czytania Pism Swietych powstala w czasach Ezdrasza po powrocie z Babilonu. To byl okres wielkich przemian w religii Jehudy/Judy. W tym czasie powstaly pierwsze Kehilot – Zgromadzenia a z greckiego Synagogii. W tym czasie Ezdrasz wprowadzil publiczne czytanie Pisma z Tory i prorokow. Ta tradycja zakorzenila sie bardzo gleboko w wszystkich rodzajach Synagog nie tylko w Jisraelu ale po calej diasporze. My rowniez mamy swiadectwo w Pismach Judeo Mesjanskich Brit Chadasza, abysmy rowniez zachowywali te tradycje.  W Maase Haszlichim – Dzie Ap 15:21 nakazano nowym wiernym pochodzacych z pogan, aby po wyznaniu Jeszua jako HaMaszijach, aby oni uczeszczali do Synagog, albowiem tam sie czyta i wyklada Mojzesza. Aby w ten sposob nauczyli sie swietej drogi Malhut Elohim – Krolestwa Bozego, przekazanej raz i na zawsze swietym.

Szaul piszac list do Tymoteusza, ktory pracowal w diasporze przy zakladaniu Judeo Mesjanski Kehilot – Zgromadzen napisal, aby on pilnowal publicznego czytania Pism i ich wykladania. 1 Tym 4:13. Dlatego tez w naszej Wspolnocie Judeo Mesjanskiej ta tradycja jest stalym punktem naszych Mikra Kodesz – Swietych Zgromadzen. A przy tym zachowujemy cala oprawe liturgiczna wokol tej ceremoni, jak zostala nam przekazana przez tradycjny Judaizm. W naszych Chawurot – czyli Grupach Domowych stosujemy bardziej uproszczona forme, niz ta ktora stosujemy w naszych Publicznych Swietych Zgromadzeniach – Mikra Kodesz. 

Blogoslawienstwo na czytanie z Tory

Baruch Ata Adonaj…….

Blogoslawienstwo po czytaniu z Tory

Baruch Ata Adonaj…….

 

 

 Wykład lub Rozważanie Parszy

Dobrze byłoby odczytać całą parsze w ciągu tygodnia tak, aby w Erew Szabat po kolacji zakończyć jej czytanie w domu i później być gotowym do wspólnych rozważań na temat tej Parszy. Można tez wysłuchać nagranych wykładów i pokrótce omówić je. Jeśli zaś jest już osoba, którą nasz Adonaj powołuje na lidera to do niej należy, aby przygotowała wykład/nauke na tę okazję. Nauka może być związana z Parszą lub nie.

 

Adon Olam

Adon Olam jest humnem ku chwale Adonaj

Na zakończenie jedna na tydzień z tych porcji liturgii:

 

III Belibi Cafanti

IV. Lemaan Cijon

V. Weneemar

 

15 Następnie tradycyjne błogosławieństwa zanim spożyjemy Oneg: Kidusz i Hamoci.

16. Końcowe Aharonowe błogosławieństwo. “I przemówił Adonaj do Mojżesza tymi słowy:  Powiedz Aharonowi i jego synom: Tak będziecie błogosławić synów izraelskich, mówiąc do nich:

 

Niech ci błogosławi Jahłeh i niechaj cię strzeże;

Jewarechecha Jahłeh weiszmerecha

Niech rozjaśni Jahłeh oblicze swoje nad tobą i niech ci miłościw będzie;

Jaer Jahłeh panaw eilecha wichuneka

Niech obróci Jahłeh twarz swoją ku tobie i niech ci da pokój.

Jisa Jahłeh panaw eilecha wejasem lecha szalom.

 

Tak będą wzywać imienia mojego nad synami izraelskimi, a Ja będę im błogosławił.”

 

 

Drogi Bracie i Siostro to jest moja sugestia jak poprowadzić szabatową modlitwę w Chawurot (Grupach) TGD. Ten schemat jest ułożony tak abyś miał już dobre przygotowanie do modlitw w kongregacji, które będą rozwinięte bardziej niż te, które są tu zaprezentowane. Proszę abyś powoli dodawał te elementy tego schematu, aż dojdziesz do pełnej swobody w praktyce. Schemat ten może być modernizowany dowolnie w Twojej Chawura, to jest tylko przykład z życia wzięty, kiedy prowadziłem naszą Chawura.

Po zakończeniu Oneg dobrze jest pójść na spacer, albo spędzić trochę czasu z dziećmi i mieć społeczność braterska,

Na koniec tradycyjnie przy pożegnaniu wzajemnie mówimy do siebie:

Szawua Tow – Dobrego Tygodnia

 

Rabin. Eugeniusz Emet Banak

 

——————————————————————————————————————————————————

 

 

 Hodu – Dziękuj.  Psalm 136;1

 

Hodu la-jahłeh ki tow,  ki leolam chasdo (2 x)

Hodu, hodu, hodu, hodu, hodu, laJahłeh ki tow (2x)

Dziękujcie Jahłeh, bo jest dobry, bo wieczne miłosierdzie Jego. (2x)

Dziękujcie, dziękujcie, dziękujcie, dziękujcie, dziękujcie, Jahłeh jest dobry (2x)

Posłuchaj wersji audio: {mp3}Hodu{/mp3}

 

 Belibi Cafanti – W Sercu Moim Przechowuje.  Psalm 119; 11-13

 

 

Belibi cafanti, Belibi cafanti, imra-techa  lema-an lo echeta lach. (2x)

Baruch ata Adonaj lamdejni chu-kejcha bisfataj si-parti kol misz-petej fi-cha

Belibi cafanti, Belibi cafanti, imra-techa  lema-an lo echeta lach.

W sercu moim przechowuje słowo Twoje abym nie zgrzeszył przeciwko Tobie (2x)

Błogosławiony jesteś Ty, Adonaj. Naucz mnie ustaw Twoich.

Posłuchaj audio: {wma}Balibi Cafanti{/wma}

 

 Lemaan Cijon – Przez wzgląd na SyjonIzajasz 62;1

 

 

Lema-an cijon lo echesze, lo, lo echesze

Ulema-an jeruszalaim lo eszkot, lo, lo echesze

Ad jece kano-ga cidka lo, lo echesze

Wi-jeszuati kela-pid jiw-ar, lo, lo echesze

 

Przez wzgląd na Syjon nie umilknę,

przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę,

dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza

i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Nie spocznę

Posłuchaj audio: {wma}Lemaan Cijon{/wma}

 

 Wene-emar – I powiedziane jestZachariasz 14;9

 

Wene-emar jest ostatnim wersem z Alejnu, który mówi o czasie powrotu Mesjasza, kiedy On będzie znany na całej ziemi.

 

Wene-emar, wehaja Adonaj

le-melech al kol ha-arec,

ba-jom ha-hu jih-je Adonaj echad,

usze-mo echad

 

I powiedziane jest: A Adonaj będzie

Królem nad całą ziemią.

Wówczas Adonaj będzie jeden

i jedno będzie Jego imię