Rosz Chodesz

Rosz = głowa, Chodesz = miesiąc. Rosz Chodesz czyli literalnie mówiąc to „Głowa Miesiąca”, albo porostu Nów Księżyca. Pełna faza księżyca trwa około 29.5 dni.

                   


Jednym z mniej znanych  moadim (wyznaczonych czasów/świąt) w ciele Mesjaszowym jest Rosz Chodesz. Ten Moed jest obchodzony każdego pierwszego dnia miesiąca, przy śpiewie modlitwie, tańcu i trąbieniu Szofarem (rogiem) oraz przy wspólnym świątecznym posiłku.
Biblia wskazuje nam bardzo wyraźnie na to, że lud Boży w czasach biblijnych zachowywał i teraz nadal powinien zachowywać Rosz Chodesz.

Biblijny, Historyczny i Liturgiczny Zarys Rosz Chodesz

Zacznijmy od tego, że księżyc był stworzony w czwartym dniu podczas stwarzania. Czytamy o tym w Torze w Bereszit 1:14 (I Moj).

„(14) I rzekł Bóg: Niech będą światła na rozpostarciu niebieskim, ku rozdzielaniu dnia od nocy, a niech będą na znaki, i pewne czasy, i dni, i lata.” B.G

W tekście hebrajskim tego wersu tu gdzie są te słowa „pewne czasy” tu właśnie  występuje po raz pierwszy  słowo „moadim”, dlatego właśnie w Żydowskim przekładzie Tory według Pardesa Laudera czytamy tak:

Bóg zechciał, aby były światła na sklepieniu nieba, żeby oddzielały dzień od nocy i były wyznacznikami świat, dni i lat.”

Zobaczcie jaka różnica w interpretacji? Zacznijmy od tego, że aby wiedzieć, kiedy zaczyna się dzień Szabatu, w tym celu spoglądamy na fazę słońca, czyli czy już zachodzi słonce czy też nie. To właśnie dzięki słońcu ustalamy czas początku i zakończenia Szabatu.
Natomiast w przypadku wszystkich pozostałych moadim, aby wiedzieć kiedy one przypadają, wówczas jest nam potrzebna obserwacja Rosz Chodesz czyli Nowiu księżyca. Albowiem wszystkie czasy naszych biblijnych moadim są ustalone na podstawie czasu pojawienia się pierwszego sierpa księżyca na nieboskłonie, czyli tak zwanego po hebrajsku: Rosz Chodesz. Psalmista w  Psalmie 104:19 potwierdza tę prawdę, że wolą Ojca jest to,
aby księżyc odmierzał nam święte czasy (Moadim):

„(19) I księżyc stworzyłeś, aby czas odmierzał, i słońce, co zna godzinę swojego zachodu.” Biblia. Warszawsko – Praska

Początek każdego roku jest również uzależniony od tego, kiedy jest Rosz Chodesz. Szemot 12;2 (II Moj).

„(2) Miesiąc ten będzie dla was początkiem wszystkich miesięcy; będzie pierwszym miesiącem całego roku.” BWP.

 Podobnie jak początek roku, który jest ustalany na podstawie Rosz Chodesz, tak też dzieje się w przypadku Szemity (Roku Szabatowego) i w przypadku Jowel (Roku Jubileuszowego. Gdy czytamy w Wajikra 23 (III Moj) o terminach wyznaczonych świętych czasów (moadim), to pamiętajmy o tym, że każde z nich odnosi się do dnia, który jest odliczany od poszczególnego Rosz Chodesz danego miesiąca, za wyjątkiem Szawuot. Podobnie też widzimy to w Szemot 12:18, gdzie mamy powiedziane w jakie dni mamy zachowywać Hag Hamoci (Święto Przaśników).

„(18) Pierwszego miesiąca, od wieczora dnia czternastego aż do wieczora dnia dwudziestego pierwszego, wolno wam będzie jeść tylko chleb niekwaszony.”BWP

Tu w tym wersie mamy nie tylko instrukcje do tego, kiedy rozpoczyna się liturgiczny biblijny rok, ale również, kiedy zaczyna się dzień. To znaczy od wieczora.

Rosz Chodesz ma biblijną  tradycję jego celebracji i widać to, gdy przyjrzymy się bliżej Słowu Bożemu. Zacznijmy od tego, że w dniu Rosz Chodesz należy dmuchać w Szofar. Bemidbar 10:10 (IV Moj).

„(10) Za dni waszej radości, z okazji świąt i pełni księżyca również niech zabrzmią trąby, gdy będziecie składać ofiary całopalenia i pojednania. One to będą o was przypominały Bogu waszemu. Ja jestem Jahłe, wasz Bóg.” BWP

Tak; w każdy moed należy dmuchać w Szofar. Mędrcy Judaizmu zaprzeczają takiej praktyce, ale to jest ich ludzka tradycja. My tu widzimy w Torze jasno, że to jest wolą naszego Ojca, aby przypomnieć się naszemu Ojcu właśnie w te wyznaczone przez Niego święte czasy. W ten sposób nie tylko wykonujemy naszą micwę (przykazanie), ale przybliżamy się do JHŁH Elohejnu w miły dla Niego sposób. Czyż to nie jest życzeniem każdego dziecka?
Zauważmy, że dmuchanie w szofar ma się odbywać nad oddaniem (ofiara). Dlatego w wielu synagogach mesjańskich zbiera się z tej okazji dobrowolne ofiary pieniężne, aby później stanąć nad nimi i po zrobieniu brachy (błogosławieństwa) zadąć w Szofar.

O rodzaju oddań w Miszkanie w dniu Rosz Chodesz czytamy w Bemidbar 28:11-15. Tam właśnie znajdziemy z opisu tych oddań, że właśnie w Rosz Chodesz składano oddanie pokojowe (Szelamim) oddanie, które wskazywało na ucztę z Bogiem, kohanim i ludem, który to oddanie przynosił.
Tak jak już wspomniałem, w czasach biblijnych, gdy Izrael był wierny JHŁH w dniu Rosz Chodesz odbywały się uczty. O jednej z nich czytamy w 1 Samuela 20:5

„(5) Rzekł więc Dawid do Jonatana: Jutro przypada nów księżyca. Powinienem zasiąść z królem do wspólnego posiłku. Ale pozwól mi, proszę, oddalić się i ukryć gdzieś w polu na trzy dni.” BWP

Tu widzimy, jak Król Szaul z Jonatanem i Dawidem według tradycji biblijnej celebrowali właśnie Rosz Chodesz. A nieco dalej widzimy odnośnik do tego samego wydarzenia.
20:18
18) Potem powiedział Jonatan: Jutro jest nów księżyca. Zauważą na pewno, że twoje miejsce jest puste.” BWP

W innym jeszcze miejscu widzimy, że Król Dawid w Rosz Chodesz składał ofiary w Beit HaMikdasz (Świątyni). 1 Kronik 23:30 – 31

„(30) Mieli przychodzić do świątyni każdego poranka i wieczora, aby składać dziękczynienie i uwielbienie Bogu (31) i ofiarować całopalenia na cześć Jahłe w każdy szabat, we wszystkie nowie księżyca i w święta, według częstotliwości wskazanej przez prawo, które nakazuje składanie po wszystkie czasy ofiar przed obliczem Jahłe.”

Podobnie też czynił Król Szlomo (Salomon) 2 Kronik 2:4 & 8:13 & 31:3

„(2:4) oto ja buduję dom dla imienia JHŁH, mego Boga, żeby mu go poświęcić, by przed jego obliczem spalać wonne kadzidło, z ustawicznie wykładanym chlebem pokładnym oraz całopaleniami rano i wieczorem, w sabaty i dni nowiu oraz w okresach świątecznych JHŁH, naszego Boga. Będzie to obowiązywać Izraela po czas niezmierzony.” Biblia w Przekładzie Nowego Świata

„(8:13) w ramach codziennych czynności, by składać dary ofiarne zgodnie z przykazaniem Mojżesza co do sabatów i dni nowiu, i wyznaczonych świąt trzy razy w roku: w Święto Przaśników i Święto Tygodni, i Święto Szałasów.”BPNS

„(31:3) Był też dział od króla z jego własnego majątku na całopalenia, na całopalenia poranne i wieczorne, jak również na całopalenia w sabaty i w dni nowiu, i w okresach świątecznych, zgodnie z tym, co jest napisane w prawie JHŁH.”BPNS

Mało tego Rosz Chodesz był też tym specjalnym dniem, w którym mozna było odwiedzić proroków. Widzimy to z historii o Szumantce w 2 Królewska 4:23

„(23) Odpowiedział: Czemu wyruszasz do niego dzisiaj? Nie ma ani nowiu, ani szabatu. Odrzekła: Bądź spokojny!” B.T

Po powrocie z niewoli babilońskiej Ezdrasz i Nehemiasz przywrócili zachowywanie Rosz Chodesz. Ezdrasza 3:5 zobacz również z  Nehemiasza 10:32-33

„(3:5) Następnie – oprócz całopalenia nieustającego – składali ofiary w szabaty, w dni nowiu i we wszystkie święte uroczystości Pańskie oraz zawsze, gdy ktoś dał dobrowolną ofiarę dla JHŁH.”  B.T

W czasach proroka Amosa lud Boży w większości odsunął swe serce od Boga, ale wciąż zachowywał Rosz Chodesz;  tu mamy przykład nagany proroka za postawę jaką mieli względem Rosz Chodesz. Amos 8:4-5

„(4) Słuchajcie tego wy, którzy gnębicie ubogiego i bezrolnego pozostawiacie bez pracy, (5) którzy mówicie: Kiedyż minie nów księżyca, byśmy mogli sprzedawać zboże? Kiedyż szabat, byśmy mogli otworzyć spichlerz? A będziemy zmniejszać efę, powiększać sykl i wagę podstępnie fałszować.” B.T

Tu mamy przykład tego, że na dzień Nowiu Księżyca zaprzestawano transakcji biznesowych. Podobna sytuacja odstępstwa i nagany jest w czasie, gdy Izajasz prorokował: Izajasza 1:9 – 13

„(9) Gdyby nam JHŁH Zastępów nie zostawił Reszty, stalibyśmy się jak Sodoma, podobni bylibyśmy Gomorze. (10) Słuchajcie słowa JHŁH, wodzowie sodomscy, daj posłuch prawu naszego Boga, ludu Gomory! (11) Co mi po mnóstwie waszych ofiar? – mówi JHŁH. Syt jestem całopalenia kozłów i łoju tłustych cielców. Krew wołów i baranów, i kozłów mi obrzydła. (12) Gdy przychodzicie, by stanąć przede Mną, kto tego żądał od was, żebyście wydeptywali me dziedzińce? (13) Przestańcie składania czczych ofiar! Obrzydłe Mi jest wznoszenie dymu; święta nowiu, szabaty, zwoływanie świętych zebrań… Nie mogę ścierpieć świąt i uroczystości.” B.T

JHŁH zawsze ma swa resztkę, która jest Mu wierna, która nie chodzi swoimi drogami, ale drogami JHŁH. Dziś to jest też widoczne w Judaizmie Mesjańskim, który jest tą resztką wierną Bogu.
Następne podobne świadectwo o upadku duchowości  i braku wierności Bogu widzimy u Ozeasza, gdzie prorok zapowiada, że radosne obchody moadim w tym również Rosz Chodesz zostaną zabrane Izraelowi za ich obłudę. Ozeasz 2;12-13

„(12) Potem obnażę ją przed oczami kochanków, i nikt jej nie wyrwie Mi z ręki. (13) Położę kres wszystkim jej zabawom, świętom, dniom nowiu, szabatom i wszystkim uroczystym zebraniom.”

To co się historycznie wydarzyło z Izraelem to wiemy wszyscy dobrze, że to była kara za nieposłuszeństwo oraz było to konsekwencją korupcji, zepsucia i upadku duchowego  Izraela, o którym mówią prorocy.
Nie zmienia to jednak ważności wszystkich moadim, a w tym również i Rosz Chodesz. Świadczy o tym proroctwo Izajasza 66:23, które zapowiada, że świętowanie Rosz Chodesz będzie nadal stałym moed dla ludu Bożego po odrestaurowaniu Tory dla świata.
 
„(22) Bo jak nowe niebiosa i nowa ziemia, które Ja uczynię, trwać będą przede Mną – wyrocznia JHŁH – tak będzie trwało wasze potomstwo i wasze imię. (23) Sprawdzi się to, że każdego miesiąca podczas nowiu i każdego tygodnia w szabat, przyjdzie każdy człowiek, by Mi oddać pokłon – mówi JHŁH.”B.W

Rosz Chodesz, gdy go obchodzimy jest więc jakby zapowiedzią tego, co ma nastąpić globalnie. Cieniem rzeczy przyszłych.
Ezechiel również zapowiada, że w tysiącletnim królestwie mesjańskim Rosz Chodesz będzie również obchodzony. Ezechiel 45:17 & 46:1

„(45:17) Na księciu spoczywa troska o składanie całopaleń, ofiary z pokarmów, ofiary z płynów w dni świąteczne, w nowie, w sabaty i we wszystkie dni uroczyste domu izraelskiego: On ma się troszczyć o ofiary zagrzeszne i pokarmów, o całopalenia i ofiarę pojednania, aby dokonać przebłagania za dom izraelski.”B.W

„(46:1) Tak mówi Wszechmocny JHŁH: Brama dziedzińca wewnętrznego zwrócona ku wschodowi będzie zamknięta przez sześć dni roboczych. Ale w dniu sabatu będzie otwarta, tak samo będzie otwarta w dniu nowiu.”B.W

Często teolodzy chrześcijańscy wskazują na to, że te święta będą dopiero obchodzone w tysiącletnim królestwie i że teraz one nie dotyczą nas. W Brit Chadasza (Nowym Przymierzu) Szaul (Paweł) potwierdza nam, że wspólnoty mesjańskie za jego czasów obchodziły Rosz Chodesz i wszystkie inne moadim, i że dla nich jak i dla nas ten moed ma duże znaczenie jako wzór posłuszeństwa wobec Ojca, do Jego Tory, oraz jest dla nas jako świadectwo bycia w Nowym Przymierzu i bycia uczniem Jeszua HaMaszijach. List Szaula do wspólnoty mesjańskiej w Kolosach 2: 16-17 daje nam takie świadectwo:

„(16) Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. (17) Wszystko to są tylko cienie rzeczy przyszłych; rzeczywistością natomiast jest Maszijach.”B.W

Tak rzeczywistością jest Maszijach, On pokazał nam tę rzeczywistość w perfekcyjnym posłuszeństwie wobec Tory. Nie znaleziono w Nim grzechu.
Niestety  słowa z Kolosan są często mylnie interpretowane przez teologów chrześcijańskich, jakoby Szaul mówił o tym, że te moadim zostały zniesione. Ale w kontekście widzimy, że Szaul ma na myśli posłuszeństwo wobec tych micwot. Gdy zobaczymy zapis interlinearny wersu 17, to tym bardziej  widzimy takie właśnie zrozumienie, które wyraźnie wiąże się z treścią Nowego Przymierza, gdzie pisze, że wolą Ojca jest, aby wpisać Jego Torę w nasze serca i w nasze umysły.
Zobaczmy więc wyciąg z:  Grecko Polski Nowy Testament wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi;  Oficyna Wydawnicza „Vocatio” Warszawa.

To jest cieniem (tych) mających nastąpić zaś ciało Pomazańca”.

Cóż jest tym cieniem? Właśnie te moadim, one są cieniem tego co ma nastąpić globalnie. Gdy obchodzimy Rosz Chodesz i inne moadim, wówczas dajemy świadectwo tego, co zapowiadają prorocy, że cała ziemia będzie obchodzić Rosz Chodesz. Hallelujah!

Obchody Rosz Chodesz W Dzisiejszych Czasach

W dzisiejszych odłamach Judaizmu Rosz Chodesz nie ma takiej popularności jak  inne moadim, niemniej jednak jest on rozpoznawany w postaci krótkiej modlitwy i obwieszczenia w Bożnicy. Inaczej zaś jest w Judeo – Mesjańskich Bożnicach, gdzie ten moed jest coraz bardziej rozpoznawany i obchodzony. Być może dlatego, że ten właśnie moed ma szczególne mesjańskie znaczenie w proroctwach mesjańskich.
Jednym z najciekawszy analogii  jakie słyszałem o obserwacji i zachowaniu się słońca i  księżyca  jest to, że Jeszua HaMaszijach jest porównywany do słońca, które daje światło, a my do księżyca, który nie zawsze jest w obliczu słońca dlatego też nie zawsze odbija się na nas Jego światło. Czasem jesteśmy bliżej Jeszua, a czasem odchodzimy, aby znowu powrócić. A gdy tylko wracamy wówczas Jego światło rozjaśnia się na nas coraz bardziej intensywnie. Gdy zaś od Niego odchodzimy co zwykle nie staje się raptownie, ale zwykle trwa pewien okres czasu, tak jak księżyc aż zupełnie stracimy z nim kontakt i zaginie w nas Jego światło.

Astronomiczny Nów Księżyca

Pamiętajmy o tym, że biblijny Rosz Chodesz (Nów Księżyca) to nie astronomiczny Nów Księżyca.

 

Różnica polega na tym, że biblijny Rosz Chodesz jest rozpoznawany, gdy pojawia się pierwszy mały sierp księżyca na nieboskłonie.

 

W pierwszym dniu pojawienia się malutkiego sierpa księżyca na nieboskłonie, jego blask widnieje  około 20-30 minut i to zaraz po zachodzie słońca. Później każdego dnia jest on widoczny dłużej i tak  każdego następnego dnia przez dłuższy okres czasu aż dojdzie do pełni księżyca.
Natomiast astronomiczny Nów Księżyca jest rozpoznawany przez astronomów podczas ich obserwacji i obliczeń w momencie, gdy na nieboskłonie jest zupełna ciemność tak zwane przesilenie, gdy księżyc jest całkowicie schowany za kulą ziemską. Gdy więc księżyc minie centralny punkt kuli ziemskiej (a pamiętajmy, że objętość księżyca jest mniejsza niż ziemi) i choć jeszcze nie będzie widoczny przez około 30-36 godzin, to według astronomii rozpoczął się już nów księżyca.

Rożne Sposoby Obserwacji Rosz Chodesz

W Judaizmie rabinistycznym, (ortodoksyjnym) czas rozpoznawania Rosz Chodesz jest ustalony od dawien dawna. Albowiem w IV wieku NE rabin Hilel II obliczył kalendarz sięgając aż do naszych czasów,  kiedy powinien być Rosz Chodesz. Jego obliczenia  są bliskie prawdy, ale czasem bywa też tak, że myli się on z tolerancją aż do 2 dni. Bywa też bardzo często, że jego obliczenia pokrywają się z obserwacjami nieboskłonu.
Jest jeszcze jedna odmiana Judaizmu, która stoi w otwartej opozycji do Judaizmu Rabinistycznego i  Judaizmu Mesjańskiego pod wieloma aspektami teologicznymi. Są to Jehudim, którzy odrzucili od dawien dawna obliczony kalendarz rabinistyczny i  sami obserwują nieboskłon w Izraelu, aby ogłosić dla swoich wyznawców, kiedy pojawił się Rosz Chodesz w Izraelu. Mowa tu o Żydach Karaimskich.

W Judaizmie Mesjańskim na całym świecie powstał podział w interpretacji, kiedy powinno się rozpoznawać i obchodzić Rosz Chodesz. Są cztery grupy, które obstają w pozycji, którą obrali. Oto ich zarys:

Pierwsza Grupa  to grupa, która zachowuje ortodoksyjny rabinistyczny kalendarz. Ich motywem jest to, że rabinistyczny Judaizm jest dla nich autorytetem, według którego zachowują czas Nowiu Księżyca i według tych zasad też pozostałe moadim. Pomimo, że ortodoksi otwarcie nie uznają Judaizmu Mesjańskiego i stoją w jego zaciekłej opozycji; również  pomimo tego, że ich kalendarz czasem pokazuje niezgodnie z prawdą, kiedy jest Rosz Chodesz, to jednak dla jedności zachowują swój kalendarz.

Drugą  jest  Grupa mesjańskich wyznawców, która zachowuje Rosz Chodesz według tego, co zaobserwują w miejscu ich zamieszkania. Do tej grupy  zalicza sie Wspólnota Mesjańska. Nasze motywy są takie:
W Liście Szaula do Galacjan 4:25-26 czytamy o tym, ze Jeruszalajim, które jest w Izraelu nie jest naszą matka, do której mamy się zwraca i obserwować, ale raczej to  nowe  Jeruaszalajim jest naszą matką,  gdzie jest obecnie nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach, gdzie dla nas sprawuje służbę Kohen Hagadol (Arcykapłana).

„(25) Hagar jest to góra Synaj w Arabii; odpowiada ona teraźniejszemu Jeruzalem, gdyż jest w niewoli razem z dziećmi swymi. (26) Jeruzalem zaś, które jest w górze, jest wolne i ono jest matką naszą.” B.W

Odkąd Besora (Dobra Nowina) poszła w świat, odtąd centralnym punktem wiary nie jest Jeruszalajim w Izraelu, ale to  w niebie. Tak ma być aż do czasu odnowy, do czasu królestwa tysiąclecia na ziemi.
Druga ważna sprawa, to że ci, którzy zostaną porwani na spotkanie z Jeszua HaMaszijach, oni nie będą mieszkać na ziemi jako śmiertelnicy w tysiącletnim królestwie, ale będą wraz z Jeszua rządzić tym światem jako nieśmiertelni. Odbudowane Jeruszalajim na ziemi wraz z jej nową Beit HaMigdasz (Świątynią) będzie służyć śmiertelnym ludziom, którzy przetrwają wojnę Armagedon, którzy nie będą częścią oblubienicy Jeszua HaMaszijach. Z innego punktu widzenia: Gdyby dziś nie było internetu lub telefonu, to jak byśmy wiedzieli, kiedy jest Rosz Chodesz w Izraelu?

Trzecia grupa wyznawców mesjańskich, która jest znacznie mniejsza, zachowuje Rosz Chodesz według tego, jak wykazują na stronie internetowej Karaimi. Czyli według ich świadectwa tego, co zaobserwowali w Izraelu.
Grupa ta twierdzi, że gdy Jeszua HaMaszijach powróci na ziemię, to wszyscy będą zachowywać Rosz Chodesz według tego, jak będzie on ogłoszony w Jeruszalajim w Izraelu. Dlatego już teraz pragną podporządkować się do tego jak pokazuje sie Rosz Chodesz w Jeruszalajim. Pomimo, że ze względów atmosferycznych  Żydzi Karaimscy czasem spóźniają się o kilka dni z ogłoszeniem na ich internetowej stronie tego czy już nastał Nów Księżyca w Jeruszalajim, to  jednak pomimo tych wad wielu cierpliwie oczekuje na ich potwierdzenie.

Czwarta Grupa to wierzący mesjańscy, którzy zachowują astronomiczny nów księżyca. Grupa ta uznaje wszystkie motywy nauki astronomii, twierdząc, że właśnie gdy jest przesilenie księżyca, gdy on jest jeszcze zupełnie nie widzialny, że wówczas jest już Nów Księżyca.

Obecna Faza Księżyca na Naszej Stronie

Na naszej stronie Wspólnoty Mesjańskiej po prawej stronie u dołu mamy wyświetlony astronomiczna fazę księżyca. Bracie i Siostro, musisz wiedzieć, że to co tam jest aktualnie pokazane to nie jest sto procent tego, co widzisz na nieboskłonie. Niemniej jednak to, co tam widzisz zgadza się z tym jak to widzą astronomowie.

Obchody Rosz Chodesz w Twojej Grupie Domowej

Bracie i Siostro, tak jak już wspomniałem, aby poprawnie obchodzić Rosz Chodesz zacznijcie do tego, aby zbierać się wspólnie jako rodzina lub jeśli jest już was więcej to jako Grupa Domowa na wieczorne spotkanie. Niech każdy przyniesie posiłek do wspólnego stołu. Jeśli to jest możliwe,  róbcie rotacje miejsc waszych zgromadzeń pośród tych, którzy gromadzą sie z Wami regularnie.
Potrzebny Wam będzie Szofar lub trąbka, aby zadąć w szofar w tym dniu. Jeśli jako Grupa Domowa już zbieracie cedake (ofiary pieniężne) na Wasza Grupę, to należy ją zebrać, aby nad nią zadąć w szofar. Podczas wspólnej modlitwy odczytujcie tradycyjne Psalmy na Rosz Chodesz: 113 i 118 tak zwane „Halel” Śpiewajcie ulubione pieśni i choćby jedną  lub więcej z tych tradycyjnych liturgicznych modlitw, które są poniżej. Jeśli jest ktoś kto może dać mały Drasz (króciutka naukę) to dobrze zrobicie, gdy to uczynicie. Radujcie się przed Adonaj w tym dniu.
Główne poselstwa Rosz Chodesz to: Duchowa odnowa, która jest widoczna jako odnowienie światła na księżycu. To wierność  Boga pokazana w Jego moadim, to przykład wierności Bożym micwot, to prorocza wizja odnowy wszech czasów Dzieje Ap 3:21.
Czyniąc to w ten sposób uczcicie naszego Ojca JHŁH Elohejnu i przypodobacie się Mu swym posłuszeństwem.

Przykład osobistej modlitwy na Rosz Chodesz

Ata Kadosz weszimcha kadosz ukdoszim bechol jom jehalelucha sela. Baruch Ata JHŁH haEl hakadosz
Ty jesteś święty i Twoje Imię jest święte, i święci każdego dnia wychwalają Ciebie. Sela!  Błogosławiony jesteś Ty, JHŁH Bóg święty,

Awinu Szeba Szamajim (Ojcze, który Jesteś w niebie) przychodzimy przed Twój tron, aby wywyższać Ciebie, Twoje święte imię JHŁH, aby złożyć Ci dziękczynienia za ten nowy miesiąc. Zechciej Awinu wysłuchać naszej petycji. Niech Twoja twarz rozjaśni się dziś nad nami, abyś pobłogosławił nam ten nadchodzący miesiąc xxxxxxxxxxx . Abyś dał nam większą porcję twojego Ruach (Ducha), abyś w miłosierdziu swym wybaczył nam nasze: grzechy, zaniedbania, brak wiary i miłości. Abyś ciągle odnawiał w nas oblicze Twojego Syna Jeszua HaMaszijach, tak aby ono rozjaśniało się w nas w tym miesiącu, abyśmy mogli oddać  należna Tobie cześć i chwałę  w naszych słowach, myślach i uczynkach. Daj nam prosimy Cię: więcej siły, więcej wiary, mądrości i pragnienia bycia kodesz (świętym) dla Ciebie. Pobłogosław nas zdrowiem, dobra pracą, pokojem i miłością wzajemną, którą  objawiłeś nam w Twoim Synu. Bądź nam łaskawy i spraw, aby Twoja obecność była pośród nas. Wywyższamy Cię i wielbimy Cię w imieniu twojego Syna Jeszua HaMaszijach. Amen.

(To jest tylko mały przykład modlitwy, który można zmodyfikować i uzupełnić osobistymi petycjami od każdego z zebranych).
 

Liturgiczne Modlitwy na Rosz Chodesz

 

Bracha (Błogosławieństwo) na dęcie w Szofar
„Baruch ata Jahłe((h)) Eloheinu Melech haolam aszer kidszanu bemicwotaw weciwanu liszmoa kol szofar. Amen”
 Błogosławiony jesteś Ty Jahłe((h)) Boże nasz, Królu wszechświata, który uświęciłeś nas Twoimi przykazaniami i nakazałeś nam usłyszeć dźwięk szofaru. Amen”

 

Tradycyjna Liturgiczna Modlitwa na Rosz Chodesz

„Oby było Twoją wolą, JHŁH, nasz Elohim i Elohimie naszych ojców, że odnowisz dla nas ten miesiąc dla dobra i dla błogosławieństwa. I daj nam długie życie, życie w pokoju, życie w dobroci, życie w błogosławieństwie, życie w dostatku, życie w zdrowiu, życie w którym jest bojaźń przed grzechem. Życie w którym nie ma zawstydzenia i upokorzenia, życie w bogactwie i w chwale. Takie życie, w którym będzie w nas miłość do Tory i bojaźń przed Niebem, życie w którym zostaną spełnione prośby dla dobra. Szem Jeszua HaMaszijach. Amen.

 

Eloheinu (Boże Nasz)

Elohejnu wElohej awotejnu, chadesz alejnu et hachodesz haze letowa weliwrcha. Amen.
Lesason ulsimcha. Amen
Liszua ulenechama. Amen
Lefarnasa ulechalkala. Amen
Lechajim uleszalom. Amen
Limchilat chete welislichat awon. Amen
Ulechaparat pasza. Amen
Ki weamecha Jisrael bacharta mikol haumot, wechukei raszei chodaszim lahem kawata.
Baruch Ata JHLH, mekadesz Jisrael weraszei chodaszim. Amen
Szem Jeszua HaMaszijach. Amen.

Boże nasz i Boże naszych ojców, odnów dla nas ten miesiąc w dobru i w błogosławieństwie. Amen
W radości i w zadowoleniu. Amen
Na zbawienie i na pocieszenie. Amen
Z utrzymaniem i z wyżywieniem. Amen
Dla życia i dla pokoju. Amen
Z wymazaniem grzechu i przebaczeniem winy. Amen
Z odkupieniem przewinienia. Amen
Bo wybrałeś swój lud Jisraela spośród wszystkich ludów i ustanowiłeś dla nich prawa dotyczące początków miesięcy.
Błogosławiony jesteś Ty JHŁH, który uświęca Jisraela i początki miesięcy, w imieniu Jeszua HaMaszijach. Amen

Modlitwa Awot (Ojcowie)

Baruch Ata Adonaj Elohejnu, wElohej awotejnu, Elohej Awraham, Elohej Jicchak, wElohej Jaakow, haEl hagadol hagibor wehanora El eljon, gomel chasadim towim wekone hakol, wezocher chasdei awot, umewi goel liwnei weneihem lemaan szemo beahawa. Szem Jeszua HaMaszijach. Amen
Błogosławiony jesteś Ty JHŁH, Bóg nasz i Bóg naszych ojców, Bóg Awrahama, Bóg Jicchaka i Bóg Jaakowa, Bóg wielki i potężny i straszliwy, Bóg najwyższy, który wyświadcza dobrodziejstwa i stwarza wszystko, pamięta o dobroci Praojców i sprowadza wybawiciela  dla dzieci  ich dzieci, ze względu na swoje Imię, w miłości. W imieniu Jeszua HaMaszijach. Amen 

Ose Szalom

Ose szalom bimromaw, hu jaase szalom aleinu, weal kol Jisrael. Weimru: amen
Ten, który czyni pokój na wysokościach, niech uczyni pokój dla nas i całego Jisraela. I powiedzmy: Szem Jeszua HaMaszijach. Amen

Bracia i Siostry, w linku „Kalendarz Moadim” znajdziecie sugestywne daty, kiedy są następne Rosz Chodesz. Zachęcam Was, abyście sami obserwowali na Waszym terenie, kiedy pokazuje się Nów Księżyca, to naprawdę jest ciekawe przeżycie, gdy wspólnie obserwujecie nieboskłon i gdy dzielicie się wspólnie świadectwem, że dostrzegliście Rosz Chodesz.  Bracia i Siostry, niech Adonaj da Wam dużo błogosławieństw na każdy Rosz Chodesz. Szem Jeszua HaMaszijach. Amen.

 

 

Mesjański Rabin i Rebecen
Eugeniusz Emet Banak
Dorota Banak