Jom Kipur

Dzień Pojednania

 Wajikra 23: 26 – 32 i Wajikra 16

 

  

 

Już od momentu, gdy zapoznamy się z tą częścią Tory, gdzie jest opis, jak należało obchodzić Jom Kipur w Beit Hamigdasz (Świątyni), z łatwością stwierdzamy, że ten Dzień jest szczególny pośród wszystkich innych moadim (świąt). Obwarowany był niepowtarzalnymi dla innych moadim ofiarami i zasadami obchodzenia tego moed. Jom Kipur powszechnie jest tłumaczony jako Dzień Pojednania. 

Obrządki zawarte w tym dniu były i są centralnym punktem całej Tory i całego planu zbawienia. Albowiem jeśli wszystkie przygotowania i obrzędy dotyczące tego Dnia odbyły się zgodnie z Torą, to wówczas i tylko wówczas cały Izrael mógł przeżyć prawdziwe uwolnienie od grzechu.. Praktyka ta, choć była cieniem tego, co ma dopiero nastąpić po tysiącleciu, to jeśli była połączona z wiarą, była również ich rzeczywistością. Szaul w liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Galacji 4:4 -7 napisał: 

4 Gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego pod Prawem, (5) aby wykupił tych, którzy podlegali Prawu, abyśmy mogli otrzymać przybrane synostwo. (6) Na dowód tego, że jesteście synami, Bóg wysłał do serc naszych Ducha Syna swego, który woła: Abba, Ojcze! (7) A zatem nie jesteś już niewolnikiem, lecz synem. Jeżeli zaś synem, to i dziedzicem z woli Bożej.” (BT) 

Oznacza to, że nasz Adonaj Jeszua HaMaszijach pojawił się zgodnie z wypełnieniem w oznaczonym czasie (Daniel 9:24), w którym te ofiary miały być zastąpione rzeczywistą ofiarą. W ten sposób Maszijach stał się rzeczywistością/wypełnieniem tych ofiar, które były niezbędne, aby wierzący ludzie mogli doznać uwolnienia od grzechu. Teraz w innej, nowej i znacznie lepszej rzeczywistości. Jeszua HaMaszijach jest naszą nową rzeczywistością! Hallelujah!

Adonaj Jeszua, tak jak każdy wierzący w Tanach, podlegał zakonowi, a polegało to na tym, że On też musiał składać ofiary – nawet te, które na Niego wskazywały. Albowiem dopóki On; Jeszua HaMaszijach nie był złożony w ofierze na krzyżu i dopóty nie pojawił się przed JHŁH po zmartwychwstaniu, dopóty te ofiary nie miały swego wypełnienia. I dlatego każdy wierzący do tego czasu był zobowiązany zachowywać wszystkie wymogi zakonu, będąc w ten sposób pod zakonem.

Jeśli zaś ktoś z wierzących w okresie Tanach nie spełnił warunków, jakie były konieczne, (w tym przypadku dotyczących Jom Kiur), wówczas wchodził pod przekleństwo zakonu i zostawał odcięty od społeczności izraelskiej. I właśnie z tego przekleństwa wykupił nas Jeszua HaMaszijach. Teraz już nie jesteśmy zobowiązani do składania tych ofiar, aby doznawać uwolnienia od grzechu – pojednania z Bogiem. Gdy zaś mówimy, że Jeszua uwolnił nas od zakonu, oznacza to uwolnienie od konieczności bycia w Jeruszalajim i składania tam niezbędnych ofiar.

Często ten tekst i jemu podobne są źle tłumaczone przez pastorów, którzy rozumują, że dzięki wolności, jaką mamy w Adonaj, jesteśmy zwolnieni od zachowywania micwot (przykazań) z Tory. Właśnie o tym pisał Szaul do wspólnoty mesjańskiej w Rzymie 3:31: 

31 Czy więc przez wiarę obalamy Prawo? żadną miarą! Tylko Prawo właściwie ustawiamy.” BT 

Właśnie dzięki wierze, że Adonaj Jeszua HaMaszijach pojawił się zgodnie z proroctwem wypełnienia się czasu wskazującego na Niego oraz wierze w Jego ofiarę, zakon utwierdzamy/właściwie ustawiamy. Hallelujah! 

To zaś oznacza, że nasze przygotowanie się do Jom Kipur nie ulega większej zmianie – poza uznaniem zmiany systemu kapłaństwa i ofiar (zobacz Hebr. 7: 11-19). Inaczej mówiąc: uznajemy, że to Jeszua HaMaszijach jest naszym Kohen HaGadol (Arcykapłanem – zobacz Hebrajczyków 8:1).

Ale to nie wszystko; w służbie ziemskiego Arcykapłana nasz Elohim pokazał nam coś więcej.

 

Obraz Jeszua, Jego opuszczenia chwały w niebie i inkarnacji jako człowieka, a później powrotu do nieba do chwały.

 

Gdy przyjrzymy się uważnie temu, co robił Arcykapłan podczas Jom Kipur w Beit HaMigdasz, wówczas z łatwością zauważymy jak wskazywało to na inkarnację Maszijach i na Jego powrót do Ojca. 

Przyjrzyjmy się temu obrazowi:

1. Kohen HaGadol (Arcykapłan) miał przykazane, aby w ten jeden dzień, w Jom Kipur, nie zakładać swego pięknego stroju, w jakim się pojawiał każdego dnia. Ten właśnie strój wskazuje na Jeszua będącego u Ojca w niebie. Jest to obraz Jego życia w niebie w chwale. Strój Arcykapłana był jego chwałą.

2. Arcykapłan po wielkich i szczegółowych przygotowaniach się do tego Dnia zakładał białe szaty, takie jak inni kapłani. Dokonywał w nich przebłagania, wnosząc do Miejsca Świętych Święte przebłagalną krew. Jest to obraz Jeszua, który opuścił swą chwałę i pojawił się na ziemi, upodobniając się do ludzi i będąc teraz na ziemi bez chwały, którą miał w niebie. Wówczas dokonał swą krwią ofiary przebłagalnej.

3. Po dokonaniu ofiary przebłagalnej Arcykapłan w miejscu Kodesz Kodeshim (Świętych Święte) stawał twarzą w twarz ze Stwórcą; życiem i śmiercią. Po jej zakończeniu przywdziewał swe kolorowe, jedyne w swym rodzaju szaty, których żaden kapłan ani zwykły człowiek nie mógł założyć. Zaraz po zakończeniu ceremonii w Miejscu Najświętszym (już ubrany w swe święte szaty) wychodził, aby dalej sprawować służbę pojednania. Jest to obraz Jeszua, który po powrocie do Nieba przyodział się znowu w chwałę i dalej dla nas sprawuje służbę pojednania.

4. Arcykapłan, choć pomazany krwią na palcach – krwią ofiary, która normalnie zanieczyszcza każdego, kto by się krwi dotknął – nie stawał się zanieczyszczony. Będąc pomazany krwią, wszedł aż do Kodesz Kodeszim. Podobnie i Jeszua po dokonaniu przebłagania swa krwią pojawił się najpierw u Ojca, aby tam dokonać swą krwią wiecznego przebłagania. On również pomimo swej krwi nie stał się nieczysty. I podobnie jak arcykapłan na ziemi, On mógł dalej sprawować służbę pojednania, i do dziś dnia sprawuje. Hallelujah!

W tym obrazie właśnie wypełniły się słowa, o których pisze Szaul w Liście do wspólnoty mesjańskiej w Galacji 3:23 – 24.

23) Zanim zaś przyszła wiara, byliśmy wspólnie zamknięci i trzymani pod strażą zakonu, dopóki wiara nie została objawiona. (24) Tak więc zakon był naszym przewodnikiem do Maszijach, abyśmy z wiary zostali usprawiedliwieni. (25) A gdy przyszła wiara, już nie jesteśmy pod opieką przewodnika.” BW 

Dziś nie ma już konieczności przestrzegania tego zakonu, ponieważ nadeszła wiara w nowego Kohen HaGadol Jeszua HaMaszijach! Hallelujah!

 Nie zwalnia to nas natomiast od przestrzegania przykazań, ale wręcz przeciwnie – zmusza do bardziej solidnego zachowywania tych micwot. Albowiem napisane jest w Liście do Hebrajczyków 10: 28-30, że ci, którzy zbezczeszczą krew tego Przymierza, wpadną w ręce Boga żywego. 

Gdy zbliżamy się do obchodów moed Jom Kiur, to właśnie ofiara i kapłaństwo Jeszua Hamaszijach jest naszą czynną rzeczywistością i udziałem w tym Dniu.

Pytanie: Czy zatem moed Jom Kipur został wypełniony, ponieważ wypełniona została ofiara? Otóż nie!

Tylko ofiara, która w tym Dniu ma być złożona, jest wypełniona/zastąpiona ofiarą Jeszua HaMaszijach. Albowiem centralnym poselstwem Jom Kipur jest nie tyle ta ofiara, ale raczej to, czego ma ona dokonać. I to właśnie jest sednem tego wyznaczonego czasu (moed). Ofiara była i jest konieczna, aby mogło wypełnić się znaczenie tego moed. 

Dla nas, wierzących w Jeszua HaMaszijach, wypełnienie poselstwa, jakie niesie ze sobą Jom Kipur jest wciąż przyszłością. Dramatyczna ilustracja, która jest opisana w Wajikra 16, ma swój odpowiednik w Brit Chadasza. I najlepszym obrazem, jaki można tu pokazać z Brit Chadasza (NP) jest opis zawarty w Objawieniu Jana 20:7 -15 

„7) A gdy się dopełni tysiąc lat, wypuszczony zostanie szatan z więzienia swego (8) i wyjdzie, by zwieść narody, które są na czterech krańcach ziemi, Goga i Magoga, i zgromadzić je do boju; a liczba ich jak piasek morski. (9) I ruszyli na ziemię jak długa i szeroka, i otoczyli obóz świętych i miasto umiłowane. I spadł z nieba ogień, i pochłonął ich. (10) A diabeł, który ich zwodził, został wrzucony do jeziora z ognia i siarki, gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok, i będą dręczeni dniem i nocą na wieki wieków. (11) I widziałem wielki, biały tron i tego, który na nim siedzi, przed którego obliczem pierzchła ziemia i niebo, i miejsca dla nich nie było. (12) I widziałem umarłych, wielkich i małych, stojących przed tronem; i księgi zostały otwarte; również inna księga, księga żywota została otwarta; i osądzeni zostali umarli na podstawie tego, co zgodnie z ich uczynkami było napisane w księgach. (13) I wydało morze umarłych, którzy w nim się znajdowali, również śmierć i piekło wydały umarłych, którzy w nich się znajdowali, i byli osądzeni, każdy według uczynków swoich. (14) I śmierć, i piekło zostały wrzucone do jeziora ognistego; owo jezioro ogniste, to druga śmierć. (15) I jeżeli ktoś nie był zapisany w księdze żywota, został wrzucony do jeziora ognistego.” 

Tu znajduje się opis tego, jak zostanie wypełniony Dzień Pojednania. Te słowa z Objawienia są jakby wyjaśnieniem zagadkowej postaci kozła dla Azazela z Wajikra 16:8 

„8) Następnie Aaron rzuci losy o te dwa kozły: jeden los dla Pana, a drugi los dla Azazela.” 

Tym kozłem, który według losu poniesie na sobie nasze grzechy i który nazwany został tu jako przeznaczony dla Azazela, jest szatan, autor grzechu. I tak jak zginął bezpowrotnie i nigdy już nie wrócił kozioł dla Azazela, na którego złożono wszystkie odpuszczone uprzednio grzechy, tak też będzie z szatanem.

Wajikra 16:21-22.

„21) I położy Aaron obie swoje ręce na głowie kozła żywego, i wyzna nad nim wszystkie przewinienia synów izraelskich i wszystkie ich przestępstwa, którymi zgrzeszyli, i złoży je na głowę kozła, i wypędzi go przez wyznaczonego męża na pustynię. (22) Tak poniesie na sobie ten kozioł wszystkie ich przewinienia do ziemi pustynnej; a tamten wypuści tego kozła na pustynię.” 

To dramatyczne wypełnienie się poselstwa, jakie niesie ze sobą Jom Kiur, jest dla nas bardzo odlegle. Albowiem nastanie ono dopiero po 1000-leciu.

Z faktu, że wypełnienie tego moed jest bardzo odległe, nie wynika, że ten Dzień nie ma dla nas wielkiego znaczenia, ale wręcz odwrotnie!

Pytanie: Cóż takiego dzieje się w tym Dniu, że jest dla nas tak ważny? 

Otóż w tym Dniu zostanie usunięty zapis/rejestr wszystkich naszych grzechów, które popełniliśmy w naszym ostatnim roku lub życiu, a które zostały nam odpuszczone dzięki poprawnej biblijnej Teszuwe (powrotowi) i przez wyznanie ofiary Jeszua HaMaszijach nad nimi. Pamiętajmy! Po uprzednio dokonanej biblijnej teszuwie (upamiętania się/powrotu) i odrestaurowania szkód, które nasz grzech uczynił, po czym wyznania tego grzechu przed JHŁH Elohejnu w imieniu Jeszua HaMaszijach.

Zatem ważne jest, abyśmy przygotowali się do tego Dnia według tego, czego uczy nas Elohejnu w jego Instrukcji (Torze). Ja nie wyobrażam sobie, żeby pozostał choćby jeden grzech w mojej duszy, który by stanął w tym Dniu przeciwko mnie i który by nie był przykryty krwią Jeszua Hamaszijach.

Prawdą jest, że nie musimy czekać do Jom Kipur, aby usunąć obciążający nas grzech. Wręcz przeciwnie! To byłoby bardzo niebezpieczne. Każdy grzech powinien zostać obmyty krwią Jeszua od samego początku, gdy tylko jesteśmy świadomi, że go popełniliśmy. Ba, w okresie poprzedzającym Jom Kipur powinniśmy pościć i modlić się, aby nasz Abba objawił nam grzechy, których z jakichkolwiek przyczyn nie chcieliśmy zauważyć, że je popełniliśmy, lub tak zwane nieświadome grzechy – aby one też były usunięte z księgi w niebie. Pamiętajmy o tym, że bez względu na to, czy o nich wiemy czy nie: grzech jest grzechem! One również są w rejestrze w księdze w Niebie i świadczą przeciwko nam.

Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ to są nasze grzechy i za nasze grzechy został złożony w ofierze Jeszua HaMaszijach. Ponadto jest napisane w Wajikra 23:29 – 30, że w tym dniu nie mamy wyboru. 

„29) Każdy zaś, kto się nie ukorzy w tym dniu, będzie wytracony ze swojego ludu. (30) Każdego, kto w tym dniu wykonywać będzie jakąkolwiek pracę, wytępię spośród jego ludu. 

Dlatego moi kadosz (oddzieleni/święci) bracia i siostry w Mesjaszu Jeszua, uczyńmy wszelkie starania, aby w każdym roku, bez względu na to, ile nam tych lat jeszcze zostało, mieć czyste sumienie przed JHŁH i przed ludźmi w tym Dniu.

 

 

Przygotowanie się do Jom Kipur w TGD

 

 Biała odzież 

Tak jak na Jom Terua, tak i na Jom Kiur, całkowicie ubieramy się na biało. Biel naszego ubioru symbolizuje, że mamy czyste sumienie przed JHŁH i przed ludźmi. Jest to również pokazane w Objawieniu Jana 19:8. Oblubienica została przyodziana w „czysty, lśniący bisior, a bisior oznacza sprawiedliwe uczynki świętych”.

Tak, tak w tym Dniu musimy być tak przygotowani jak na Jom Terua. Pomimo, że Jom Terua jest cieniem naszego porwania w górę na spotkanie z naszym Oblubieńcem i przemienienia z śmiertelnego ciała na nieśmiertelne. Dopóki się to nie wypełni, dopóty musimy dopilnować, aby rejestr naszych grzechów w Niebie był zatopiony we Krwi Baranka.

Nasza pewność, że wszystkie nasze grzechy, świadome czy też nieświadome, są usunięte z rejestru, jest oparta jedynie na miłosierdziu naszego Adonaj. W 1 Jana 2:1-2 jest napisane, aby pilnować się, żeby po jakimkolwiek grzechu, który popełnimy, nie zwlekając dokonać teszuwy i pojednania z JHŁH.

To, że ubieramy się w tym Dniu na biało, jest fizycznym znakiem naszej duchowej rzeczywistości.

Dziś obchodzimy Jom Kipur duchowo, ale pewnego dnia te obchody staną się rzeczywistością. Wierność dla micwot i posłuszeństwo wobec głosu naszego Ojca, obecna w każdym momencie naszego życia teszuwa (upamiętanie się/powrót) oraz przygotowanie się na ten Dzień są naszymi sprawiedliwymi uczynkami. W Dewarim 6: 24-25 czytamy:

 „24) I nakazał nam JHŁH spełniać te wszystkie przepisy, okazywać cześć zbożną JHŁH, Bogu naszemu, aby nam się dobrze powodziło po wszystkie dni naszego życia, jak to jest dzisiaj. (25) I będzie nam poczytane za sprawiedliwość, gdy dołożymy starań, aby spełniać wobec Pana, Boga naszego, te wszystkie przykazania, jak nam nakazał.”

 Pamiętajmy o tym, że to właśnie jest naszym celem; dobre uczynki w Mesjaszu Jeszua. Szaul, wiedząc o tym, pisze w Liście do Wspólnoty Mesjańskiej w Efezie 2:10 

„10) Jego bowiem dziełem jesteśmy, stworzeni w Meszijach Jeszua do dobrych uczynków, do których przeznaczył nas Bóg, abyśmy w nich chodzili.”

 Świętość naszego życia na co dzień jest owocem tego, co czyni w nas Ruach Hakodesz. Dlatego starannie sprawujmy nasze chodzenie w Ruach i bądźmy zawsze otwarci i czujni na to, co Ruach nam pokazuje, aby zachować czyste sumienie przed JHŁH i przed ludźmi. Inne świadectwo w tym temacie widzimy w Objawieniu Jana 14:13. Tu Jan wskazuje nam, że to co będzie się liczyć dla nas w dniu sądu oprócz naszej wiary, to są właśnie nasze uczynki. 

„13) I usłyszałem głos z nieba mówiący: Napisz: Błogosławieni są odtąd umarli, którzy w Adonaj umierają. Zaprawdę, mówi Ruach, odpoczną po pracach swoich; uczynki ich bowiem idą za nimi.”

 Nasze uczynki musza być lepsze niż Izraela w czasach Tanach. Celem Brit Hadasza jest usprawnienie nas do posłuszeństwa wobec Bożych przykazań i wobec głosu Bożego, który do nas mówi w Ruach.

Dlatego właśnie w tym Dniu ubieramy się na biało, aby dać fizyczne świadectwo naszego życia w posłuszeństwie oczekując, że w czasie przyszłym wypełnienia się Jom Kipur.

 

Święty Post

Jom Kipur jest wielkim symbolem tego, że nasz Abba wybacza nam tylko te grzechy na podstawie swej Łaski, które są przykryte krwią Jeszua. Hallelujah! Inaczej my sami musielibyśmy ponieść śmierć za nasze grzechy. To właśnie ten ścisły post, w którym ani nie jemy ani nie pijemy żadnych płynów (za wyjątkiem kobiet w ciąży, starców lub chorych ludzi lub dzieci w wieku przed bar/bat micwa). Święty post w tym dniu jest połączony z pokutnymi modlitwami, które wskazują na miłosierdzie naszego Ojca i na nasza pokorę przed Nim.

Nasz post, który jest nakazem, jest również naszym fizycznym znakiem naszej duchowej rzeczywistości w naszej relacji z naszym Abba. Każdy post, gdy jest połączony z gorliwymi modlitwami, dodaje nam duchowych sił i objawia nam stan naszej duszy.

Zapewne może nas zastanawiać dlaczego my, którzy wierzymy w Jeszua HaMaszijach mamy przeżywać tak surowo ten Dzień? Powiesz przecież w Jeszua mamy już zbawienie?

Otóż w Jeszua mamy zbawienie na tej zasiądzie, że mamy w Nim dostęp do Ojca przez Jego krew do pojednania się z JHŁH. Ale Pamiętajmy o tym, że nasze pojednanie to nie wszystko, nasza ciągłość zbawienia jest też uwarunkowana naszym zachowywaniem się na co dzień.

Ten Dzień jest inny od wszystkich. W tym Dniu wyznawanie grzechów nie jest osobiste, ale raczej grupowe.

„My” jako cale zgromadzenie wspólnie odpowiedzialni jedni za drugich wyznajemy nasze przewinienia. Ponieważ jako jedna całość nasze grzechy razem wzięte w tym Dniu są usuwane z rejestru w Niebie.

Każdy grzech, który jest nam przebaczony w ciągu całego roku wciąż widnieje w rejestrze ksiąg w Niebie. I dopiero na Jom Kipur są one usuwane. Dlatego pisze tak o tym Jan w Objawieniu 21:1-8 

„1) I widziałem nowe niebo i nową ziemię; albowiem pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. (2) I widziałem miasto święte, nowe Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, przygotowane jak przyozdobiona oblubienica dla męża swego. (3) I usłyszałem donośny głos z tronu mówiący: Oto przybytek Boga między ludźmi! I będzie mieszkał z nimi, a oni będą ludem jego, a sam Bóg będzie z nimi. (4) I otrze wszelką łzę z oczu ich, i śmierci już nie będzie; ani smutku, ani krzyku, ani mozołu już nie będzie; albowiem pierwsze rzeczy przeminęły. (5) I rzekł Ten, który siedział na tronie: Oto wszystko nowym czynię. I mówi: Napisz to, gdyż słowa te są pewne i prawdziwe. (6) I rzekł do mnie: Stało się. Jam jest alfa i omega, początek i koniec. Ja pragnącemu dam darmo ze źródła wody żywota. (7) Zwycięzca odziedziczy to wszystko, i będę mu Bogiem, a on będzie mi synem. (8) Udziałem zaś bojaźliwych i niewierzących, i skalanych, i zabójców, i wszeteczników, i czarowników, i bałwochwalców, i wszystkich kłamców będzie jezioro płonące ogniem i siarką. To jest śmierć druga.”

 Jom Kipur jest właśnie cieniem tego, co ma dopiero nastąpić. Czyli odnowieniem rzeczywistości, jaka była w Edenie zanim pojawił się grzech. W czasach Tanach Jom Kipur był końcem dla historii grzechów całego ludu. I początkiem i odnową dla każdego. Jak by miały posmak powrotu do Edenu. Tak jak Beit HaMigdasz musiała być oczyszczona z rejestru wszystkich grzechów, tak też jest w przypadku tej niebiańskiej HaMigdasz, gdzie prawdziwie są zapisane nasze grzechy te wybaczone i te niewybaczone. One wszystkie właśnie w tym Dniu będą usunięte i zapomniane raz na zawsze.

Dopóki do tego stanu rzeczy nie dojdziemy, dopóty musimy usilnie i z drżeniem sprawować nasze zbawienie. Szaul, który nie miał pism Brit Chadasza albowiem ich jeszcze nie było, tak o tym pisze w Liście do wspólnoty mesjańskiej w Filipii 2:12.

 „12) Przeto, umiłowani moi, jak zawsze, nie tylko w mojej obecności, ale jeszcze bardziej teraz pod moją nieobecność byliście posłuszni; z bojaźnią i ze drżeniem zbawienie swoje sprawujcie. (13) Albowiem Bóg to według upodobania sprawia w was i chcenie i wykonanie. (14) Czyńcie wszystko bez szemrania i powątpiewania, (15) abyście się stali nienagannymi i szczerymi dziećmi Bożymi bez skazy pośród rodu złego i przewrotnego, w którym świecicie jak światła na świecie, (16) zachowując słowa żywota ku chlubie mojej na dzień mesjaszowy, na dowód, że nie na próżno biegałem i nie na próżno się trudziłem.”

 Zauważmy, Jan pisze, że Objawienie mówi, iż tylko „zwycięzca” odziedziczy ten stan nowych rzeczy. Tu w tym ostatnim cytacie Szaul mówi o bojaźni i drżeniu, w jakim mamy nasze zbawienie sprawować. Czyli nieustannie pilnować siebie, aby nie grzeszyć. Bo bycie bez skazy odnosi się do bycia bez grzechu. Jeszua HaMaszijach nazwany jest Barankiem bez skazy. Słowo żywota zaś to Tora połączona z wiarą w Jeszua Hamaszijach i Jego ofiara za grzechy.

 Inaczej mówiąc zbawienie nasze w Jeszua jest tą brama, którą jeśli przejdziemy, to dzięki niej mamy dostęp do Krwi Przymierza, która może nas obmyć z naszych grzechów, jeśli się upamiętamy i tak trwać będziemy. Zauważ święty bracie i święta siostro, że aby zwyciężyć należy najpierw walczyć. Nasza walka jest nieustanna, jest nią zapieranie się siebie przeciwko pokusie grzechu i grzechowi.

Dlatego nasza pokuta w tym dniu nabiera maksymalnych wymiarów, które mają być dla nas światłem i drogowskazem na każdy następny dzień.

Nasze modlitwy w TGD lub jako rodzina powinny być na głos. Mogą to być nasze własne słowa, w których będziemy wyliczyć nasze grzechy.

W Mesjańskich Szulach modlitwy te połączone są z modlitwami z Sidur Machzor (Modlitewnika na dni święte).

 

 Święte Zgromadzenie: Mikra Kodesz.

Jom Kipur jest najbardziej świętym ze świętych zgromadzeń w ciągu całego liturgicznego roku. Jom Kipur nazwany jest w Torze Szabatem Szabatów. Dniem wielkiej pokory serca. 

Podczas moed Jom Kipur, jeśli jest to możliwe, odbywają się trzy (3) zgromadzenia. Pierwsze (zwane jako Kol Nidrej) jest w czasie przed i podczas zachodu słońca poprzedającego Jom Kipur.

Drugie (Szacharit Jom Kipur) rano tak jak w Szabat.

Trzecie (zwane Neila) wieczorem na zakończenie Jom Kipur to znaczy przed i w czasie zachodu słońca (kiedy słońce jest nad drzewami);

 Schemat świętego zgromadzenia można zrobić podobnie, jak w przypadku modlitwy Szabatowej łącząc je tym razem z tradycyjnymi modlitwami na ten wielki Dzień. Z tym wyjątkiem, że w tym Dniu nie używamy instrumentów muzycznych, lecz śpiewamy akapella. W ten sposób dajemy również świadectwo wielkości i powagi tego dnia.

 

Oto kilka takich modlitw, które są najczęściej stosowane w Judeo Mesjańskich Grupach Domowych:

 

Ojciec/Lider TGD niech rozpocznie tą lub podobną modlitwą:

 

„Ojcze miłosierny, ja w pokorze przychodzę do ciebie, przed Twój tron w ten wieczór Dnia Pojednania. Wyznaje, że w ciągu tego roku dużo grzeszyłem przeciwko Tobie i przeciwko ludziom. W tym czasie odrzuciłem Twoja Instrukcje (Tore), Twoje napomnienia. Wybacz mi proszę…………

Niech ci ludzie tutaj nie będą zawstydzeni przeze mnie. Nich mój grzech nie będzie policzony dla moich dzieci bądź dla następnych moich pokoleń. Proszę Cię nie sądź mnie według mojej sprawiedliwości, ale według sprawiedliwości mojego Kohen HaGadol (Arcykapłana) Jeszua, który uczynił pojednanie dla mnie Jego krwią, którą przelał za moje grzechy ku mojemu zbawieniu. Amejn.”

Tradycyjna piesń na Jom Kipur: Awinu Malkejun.

{youtube}ij58gGZtD38{/youtube}

 

Wspólnie:

 

“Boże nasz i Boże praojców naszych,
                oby doszła przed Ciebie modlitwa nasza,
                a nie odwracaj się od błagania naszego,
                bo nie jesteśmy tak zuchwałego oblicza,
                ani zatwardziałego karku, by mówić przed Tobą:
                        Wiekuisty, Boże nasz i Boże praojców naszych,
                        sprawiedliwi jesteśmy i nie grzeszyliśmy
                – zaiste myśmy zgrzeszyli (…)

        Odstąpiliśmy od przykazań Twoich i od Praw Twoich dobrych
                i nie dały korzyści nam,
                ale Tyś sprawiedliwy we wszystkim, co przyszło na nas,
                gdyż prawdę wykonywałeś, a myśmy zło czynili (…)

        Cóż mamy mówić przed Tobą? siedzący na wyżynach!
                i cóż powiemy Tobie, tronujący w niebiosach!
                czyż nie wszystko tajne i jawne Ty znasz? (…)

        Ty znasz tajemnice świata i najskrytsze tajniki wszystkich żyjących.
        Ty badasz wszystkie zakątki wnętrza i doświadczasz nerwy i serce.
        Nie ma rzeczy ukrytej przed Tobą i nic tajnego przed oczyma Twymi.
        A zatem oby było wolą Twoją,
                Wiekuisty, Boże nasz i Boże praojców naszych,
                abyś dał przebaczenie nam za wszystkie grzechy nasze,
                i odpuszczenie nam za wszystkie winy nasze
                i wybaczenie za wszystkie błędy nasze (…)

        Pamiętaj nas, Wiekuisty, Boże nasz,
                w nim [Dniu Pojednania] ku dobremu
                i obdarz nas w nim błogosławieństwem
                i dopomóż nam w nim do życia.
        A słowem zbawienia i miłosierdzia osłoń nas
                i bądź nam łaskawym i zmiłuj się nad nami
                i zbaw nas, gdyż do Ciebie zwrócone są oczy nasze,
                gdyż Bogiem, Królem najlitościwszym i najmiłosierniejszym jesteś Ty.”

 

 Uwaga! Ważne, aby podczas naszych modlitw odczytać teksty dotyczące tej parszy w odpowiednim porządku, jak one przypadają, np: te które są na szachrit (poranną modlitwę) i te które na minchę (wieczorną modlitwę). 

Czytania na ten Wielki Dzień:

 

Szacharit:

Tora: Wajikra 16:1 – 34 & Maftir: Bemidbar 29:7 – 11

Haftora: Izajasz 57:14 – 58:14

Brit HaChadasza: Rzymian 3:21 – 26

Mincha:

Tora: Wajikra 18:1 – 30

Haftora: Micheasza 7:18 – 20 & Ksiega Jonasza

Brit HaChadasza: Hebrajczykow 10: 1 – 14

 

 

Modlitwa: Kol Nidrej (wszystkie obietnice).

 

Wszystkie obietnice, zobowiązania, jakie podjęliśmy przed Tobą o JHŁH i przed ludźmi, które przyrzekliśmy, iż je dotrzymamy w całym tym roku, a których nie dotrzymaliśmy. Wybacz nam JHŁH…..

Żałujemy, że je wypowiedzieliśmy i żałujemy, że ich nie dotrzymaliśmy. Jeszua nauczył nas abyśmy już nie przysięgali ani na Beit HaMigdasz ani na Jeruszalajim, lecz, aby nasze „tak” było „tak” i nasze „nie” było „nie”. Wybacz nam więc to, że nie potrafiliśmy dotrzymać naszych słów.”

 

 

Modlitwa: JHŁH jest Królem. (lider czyta, a zebrani odpowiadają)

 

„Ty utrzymujesz cały wszechświat; JHŁH jest Królem

Ty uczyniłeś niebo i ziemie; JHŁH jest Królem

Ty stworzyłeś człowieka wg Swojej Istoty; JHŁH jest Królem

Serafiny i cale niebo wychwalają Cię; JHŁH jest Królem

Pieśń wyśpiewuje, że; JHŁH jest Królem

Twój lud wychwala Cię w niekończącym Cię uwielbieniu; JHŁH jest Królem

Modlitwy są wznoszone nieustannie, ponieważ; JHŁH jest Królem

Niech wszystkie nasze czyny wysławiają Cię; JHŁH jest Królem

O, niech wszyscy, którzy maja tchnienie wielbią Cię; JHŁH jest Królem

 

JHŁH jest Królem, JHŁH był Królem, JHŁH będzie Królem na wieki wieków. Amejn”

 

 

Modlitwa:

Seu Szereem (Podnieście Bramy z Psalmu 24:7-10). 

 

„Podnieście bramy swoje szczyty, i otwórzcie się bramy odwieczne, a wejdzie przezeń Król Chwały;.

Kto jest tym Królem Chwały? Adonaj Mocny i Potężny,

Adonaj potężny w boju!

Podnieście bramy swoje szczyty, i otwórzcie się bramy odwieczne, a wejdzie przezeń Król Chwały;.

Kto jest tym Królem Chwały? Adonaj Zastępów, On jest tym Królem Chwały. Sela.

 

 

Modlitwa: Amida (praojcowie)

 

Wersja hebrajska:

Baruch ata Adonaj Elohejnu, wElohej awotejnu Elohej Awraham, Elohej Icchak, wElohej Jaakow haEl haGadaol haGibor wehanora El eljon, gomel hasadim towim

Wekone hakol, wezocher chezdei awot, umewi goel liwnei weneihem Lemaan szemo beahawa.

 Wersja Polska:

Błogosławiony jesteś Ty Adonaj Bóg nasz i Bóg naszych ojców, Bóg Awrahama, Bóg Jicchaka, Bóg Jaakowa, Bóg Wielki Potężny i Straszliwy, Bóg Najwyższy, który wyświadcza dobrodziejstwa i stwarza wszystko, pamięta o dobroci praojców i sprowadza Wybawiciela dla dzieci ich dzieci ze względu na swoje Imię w miłości.

  

Modlitwa: Gewurot (Potega)

Ata gibor leolam Adonaj mechaje metim ata Raw lehoszia.

Między szemini aceret a Pesach dodaje się: masziw haruach umorit hageszem.

 Mechalkel chajim bechesed, nechaje metim berachamim rabim, somech nofelim werofe cholim, umatir asurim, umkajem emunato lesznei afar. Mi chamocha baal gewurot umi dome lach Melech memit umechaje umacmiach jeszua.

 Wersja Polska:

Ty jesteś potężny na wieki, mój Adonaj, Ty wskrzeszasz zmarłych, masz władzę aby zbawiać,

 Między szemini aceret a Pesach dodaje się: sprowadzający wiatr i spuszczający deszcz.

 Karmiący żyjących poprzez dobroć, przez wielkie miłosierdzie wskrzeszający umarłych, podtrzymujący upadających, leczący chorych, uwalniający związanych, podtrzymujący swoją wiarę pośród tych, którzy śpią w prochu. Kto jest jak Ty, Adonaj potężnych czynów, i kto jest podobny Tobie, Królu, który uśmiercasz i wskrzeszasz, i pozwalasz rozkwitnąć zbawieniu.

 

Modlitwa: Keduszat Świętość

 

Nekadesz et szimcha baolam, keszem szemagdiszim oto biszmei marom, kakatuw al jad newjecha wekara ze El ze weamar:

 Kadosz Kadosz Kadosz Adonaj cewaot,

melo chol haarec kewodo.

 

Az bekol raasz Gadol adir wechazak maszmiim kol,

mitnaseim leumat serafin, leumatam Baruch jomeru:

Baruch kewod Adonaj mimekomo!

Mimekomecha malkenu tofija, wetimloch alenu, ki mechakim anachnu lach.

Matai timloch becijon, bekarow bejamenu, leolam waed tiszkon.

Titgadal wetitkadasz betoch jeruszlajim irecha, ledor wador ulenecach necachim.

Weeineinu tirena melchutecha, kadawar haamur beszirei uzecha, al jadei Dawid maszijach cidkecha:

Jimloch Adonaj leolam Elohajich Cijon, ledor wador Hallelujah!

Ledor wador nagid godlecha ulenecach necachim keduszatecha nakdisz, uszewachacha Elohejnu mipinu lo jamusz leolam waed, ki El Melech Gadol wekadosz ata.

Baruch ata Adonaj, *haEl haKadosz!

pomiędzy Rosz Haszana a Jom Kipur kończy się:

haMelech haKadosz – Król święty!

 

Wersja Polska:

Uświęcimy Twoje Imię na świecie. Tak jak uświęcają je aniołowie na wysokościach Niebios, jak jest napisane przez Twojego proroka:

Zawoła jeden do drugiego i powie:

 Święty Święty Święty Adonaj Mocy,

Pełna jest cała ziemia Jego Chwały.

 

Wtedy głosem wielkiego hałasu, potężnego i silnego, wydają głos. Podnoszą się naprzeciw Serafim, ci, którzy są naprzeciw tamtych, mówią: Błogosławiony!

Błogosławiona Chwała Jahłe z Jego miejsca!

Ukaż się, nasz Królu, z twojego miejsca i króluj nad nami, bo Cię oczekujemy. Kiedy będziesz

Królował na Syjonie? Obyś zamieszkał na zawsze, prędko, za naszych dni i na wieki.

Bądź wywyższony i uświęcony w Twoim mieście, Jeruszalaim, z pokolenia na pokolenie i na całą wieczność. Oby nasze oczy ujrzały Twoje Królestwo, tak jak zostało napisane w Pieśniach Twojej Potęgi, przez Dawida, Twojego Sprawiedliwego pomazańca.

Jahłe będzie królował na wieki, twój Bóg, Syjonie, z pokolenia na pokolenie, chwalmy Boga!

Z pokolenia na pokolenie będziemy oznajmiać Twoją wielkość i przez wszystkie wieki będziemy uświęcać Twoją Świętość. Niech twoja Chwała, Boże nasz, nie zniknie z naszych ust, na wieki. Bo Ty jesteś Bogiem, Królem Wielkim i Świętym.

Błogosławiony jesteś Ty, Adonaj Elohim Święty!

  

Modlitwa: Hodaa (Podziękowanie)

 

Wykonuje się skłon mówiąc: „Moadim” i wyprostowuje się przy słowie „Adonaj”

 Moadim anachnu lach szaata hu Adonaj Elohejnu wElohei awoteinu leolam waed. Cur chajeinu, mogen jiszenu. Ata hu ledor wador. Node Lecha unesaper tehilatecha al chajeinu hamesurim bejadecha, weal niszmoteinu hapekudot lach, weal nisecha szebechol Jom imanu, weal nifleotecha wetowotecha szebechol et, Erew wawoker wecohorajim. Hatow ko lo chalu rachamecha, wehamerachem ki lo tamu chasadecha, leolam kiwinu lach.;

 Wersja Polska:

Dziękujemy Tobie, że Ty jesteś Adonaj, nasz Elohim i Elohim naszych ojców na wieki wieków. Ty jesteś Opoką naszego życia, Tarczą naszego zbawienia z pokolenia na pokolenie. Będziemy Ci dziękować i głosić Twoją Chwałę, za nasze życie, które spoczywa w Twoich rękach, za nasze dusze, które są polecone Tobie, za Twoje cuda, które są z nami każdego dnia, i za Twoje wspaniałe dzieła i dobra, które są z nami o każdej porze – wieczorem, rano i w południe. Dobry, bo Twoje miłosierdzie nie ma końca, miłosierny, bo nie kończy się Twoja dobroć. Od zawsze w Tobie pokładamy nadzieje.

 

  

Birkat Kohanim – Błogosławieństwo kapłańskie: odpowiedź zgromadzenia;

 

Eloheinu, wElohei awoteinu, barechenu waberacha hameszuleszet, baTora haketuwa al jadei Mosze awdecha, haamura mipi Aharon uwanaw, kohanim am kedoszecha, kaamur: 

Jewarechecha Jahłeh weijszmerecha : ken jehi racon

Jaer Jahłeh panaw eilecha wichuneka : ken jehi racon

Jisa Jahłeh panaw eilecha wejasem lecha szalom : ken jehi racon.      

 Boże nasz, Boże naszych ojców, błogosław nas błogosławieństwem tych trzech zdań Tory, spisanej przez Muszego, twojego sługę, które było wypowiadane ustami Arona i jego synów – kohenów (kapłanów) – twój święty lud, jak jest powiedziane:

 Niech Jahłe błogosławi cię i strzeże: niech to będzie Twoją wolą

Niech Jahłe rozjaśni nad tobą swoje oblicze i niech zmiłuje się nad tobą: niech to będzie Twoją wolą

Niech Jahłe zwróci Swoje Oblicze ku tobie i obdarzy cię pokojem: niech to będzie Twoją wola.

 

Gdy upewnimy się ze nastąpił już zachód słońca powinniśmy odśpiewać Szechechejanu 

 

Baruch ata Adonaj Elohejnu Melech ha olam szehechejanu wekimanu wehigjanu lazman haze!

 Błogosławiony jesteś Ty, Adonaj, Bóg nasz, Król wszechświata, że dałeś nam dożyć i utrzymywałeś nas i doprowadziłeś nas do tego czasu! 

{youtube}QjHFMeLTkfc{/youtube} 

Odśpiewujemy wszyscy razem:

 

„Szema Israel Adonai Eloheinu Adonai Echad – Baruch szem kewod malchuto leolam waed”

 Słuchaj Izraelu, Adonaj jest naszym Bogiem! Adonaj jest jedyny – Błogosławione Imię Chwały Jego Królestwa na wieki!”.

 

 

Później po odśpiewaniu tego hymnu zadąć w Szofar i wspólnie zawołać donośnym głosem:

 

Baruch ata Adonaj Elohejnu Melech ha Olom liszmoa kol szofar.

 Błogosławiony jesteś Ty Adonaj, Bóg nasz, Król wszechświata, który nakazałeś nam dąć w szofar.

 

Bądźcie zapisani w Księdze Żywota!

 

 

 

 

 

 

  1. Wspólny posiłek po zakończeniu Jom Kipur.

Po zakończeniu ostatniej modlitwy zwanej Neila całe zgromadzenie TGD lub rodzina przerywa post wspólnym uroczystym posiłkiem.

 

 

Miszpacha: Dla Was wszystkich we Wspólnocie Judeo Mesjańskiej życzymy:

Łatwego i spokojnego postu na ten Jom Kipur.

Mesjański Rabin

Eugeniusz Emet Banak.